Hoppa till huvudinnehållet

Vännerna har kul ihop inför första VM-mötet: ”Vi snackar damer och motorsport”

Publicerad:
Reporter Bengt Sundler
Bengt Sundler
bengt.sundler@nwt.se
Isak Reiersen och Oliver Solberg är bästa kompisar och har som synes mycket roligt ihop. I Svenska rallyt ska de för första gången tävla i samma klass.
Isak Reiersen och Oliver Solberg är bästa kompisar och har som synes mycket roligt ihop. I Svenska rallyt ska de för första gången tävla i samma klass. Foto: Olle Persson

Deras mammor åkte rally tillsammans. Nu ska bästa vännerna Oliver Solberg, 22, och Isak Reiersen, 20, för första gången tävla i samma klass.

En dröm blir sann i Svenska rallyt för de båda supertalangerna.

Isaks mamma Jennie Sätherberg var tidigt kartläsare till Olivers mamma Pernilla Solberg, då Walfridsson, och på den vägen är det. De träffades redan som småbarn.

I Svenska rallyt, som drar igång på torsdag i Umeå, kör Oliver Solberg och Isak Reiersen i WRC2-klassen i varsin Skoda Fabia Rally 2, Oliver i ett fabriksteam och Isak för värmländska JC Raceteknik. NWT träffar duon just där, i Kil, precis en vecka före start. Strax efter ska kompisarna se ishockey i Karlstad, Sverige–Tjeckien i Beijer Hockey Games.

– Jag älskar hockey, utbrister Oliver.

– Vi har spelat en del för skoj skull, på en uterink i Torsby.

Men det mesta kretsar kring motorsport när de träffas.

– Det är ju det vi lever omkring varje dag, säger Isak.

– Vi snackar damer och motorsport, säger Oliver och ett gapskratt bryter ut.

Det skrattas mycket under timmen vi sitter och språkar.

Norska pappor

Isak och Oliver har mycket gemensamt – norska pappor till exempel, och reklamloggan på bilen, även om det är olika sponsorer.

– Jag tycker det är häftigt att vi bägge har ett M, konstaterar Oliver under fotograferingen vid Isaks bil.

De började ”leka” ihop i samband med crosskarttävlingar.

Isak och Oliver laddar inför den kärvänliga fighten.
Isak och Oliver laddar inför den kärvänliga fighten. Foto: Olle Persson

– Kanske när jag var åtta–nio år och han sex–sju. Det var då vi faktiskt kom ihåg att vi träffades. Sen blev vi bästa vänner, berättar Oliver.

Även utanför crosskartbanan dominerade motorfordonen umgänget.

– Det var det vi gjorde när vi var små, körde fyrhjuling dag och natt, säger Oliver.

Övningarna ägde rum antingen hos Oliver i Mitandersfors eller hos Isak i Torsby.

– Nu bor jag i Karlstad, då är det svårare. Det är nog inte så populärt att köra i Inre hamn, skojar Isak.

Oliver Solberg säsongsdebuterade i Monte Carlo. Han var stundtals snabb, men drabbades av punkteringar och hamnade långt ner i fältet.
Oliver Solberg säsongsdebuterade i Monte Carlo. Han var stundtals snabb, men drabbades av punkteringar och hamnade långt ner i fältet. Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Sen kom Olivers karriär i vägen, utbildning i Frankrike och VM-körande.

– Vi har inte setts så mycket senaste åren, men vi försöker så mycket vi kan. Då är det kul att bara sitta och prata, säger Oliver.

Första gången på riktigt

Svenska rallyt blir en milstolpe i vänskapsförhållandet, något de drömt om.

– Ja, vi har ju aldrig kört mot varandra förut. Varje gång han kommer till min klass går jag upp en. Även i crosskart var det så. Varje gång vann jag min klass och han sin. Det var roligt, säger Oliver.

– Nu är det första gången vi faktiskt kör mot varandra på riktigt, och i exakt lika bilar. Det är ingenting att skylla på, säger Isak.

Förutsättningarna är emellertid diametralt olika. Två år äldre Oliver har sammanlagt 37 VM-tävlingar bakom sig, gör sitt femte framträdande i Sverige och har en klasseger från i fjol att försvara. Han satsar på hela mästerskapet. Målet är att vinna både i Sverige och totala VM.

Oliver inspekterar Isaks bil, som är väldigt lik hans egen.
Oliver inspekterar Isaks bil, som är väldigt lik hans egen. Foto: Olle Persson

Isak tog dubbla SM-guld i fjol, i tvåhjulsdrivet och junior, men har blott kört Svenska rallyt en gång, 2022 som ensam i klassen i en tvåhjulsdriven Ford. Han debuterar i Rally2 (R5) och gör ett enstaka inhopp i VM.

– Det är tredje riktiga tävlingen för mig i en fyrhjulsdriven bil, säger Isak, som kommer med säsongens två inledande SM-rallyn i bagaget, femteplats i båda.

Stora namn

Bara att delta i VM är mäktigt. Till exempel är längden som tre och en halv SM-tävling.

– Kollar man på namnen i prioriterade gruppen i reken (rekognoseringen) – redan då blir man nervös. Det är stora namn som man sett upp till.

”Det är stora namn som man sett upp till”, säger Isak om startfältet i Svenska rallyt.
”Det är stora namn som man sett upp till”, säger Isak om startfältet i Svenska rallyt. Foto: Olle Persson

Siktet är inställt på att komma i mål och göra bra sträcktider, ihop med kartläsaren Lucas Karlsson, Nyköping.

– Vi eftersträvar att se också hur långt bakom vi är de absolut snabbaste, det är viktigt för framtiden. Det är dit vi vill.

Farten får komma efter hand.

– Det är omöjligt att planera, bara köra och ha kul. Det är samma för mig. Man vill ju vinna, men måste bara köra och få känslan så kommer det, säger Oliver.

Isak Reiersen debuterar i fyrhjulsdrivet och har kört två SM-tävlingar inför Svenska rallyt.
Isak Reiersen debuterar i fyrhjulsdrivet och har kört två SM-tävlingar inför Svenska rallyt. Foto: Hans Edvardsson

Isak tar tacksamt emot råd från mer rutinerade kamraten.

– När jag körde min första VM-tävling var det inte så bra. Jag tror det är viktigt för honom att bara starta, se hur det går och bygga dag för dag. Har du lite feeling kan du prova någon gång ibland, men inte söka efter feeling. Det gjorde jag och vann många sträckor, men åkte av också, säger Oliver.

Ärvt talets gåva

Petter Solberg är något av ett socialt geni och Oliver har ärvt talets gåva. Isak har fått kämpa lite mer i exempelvis kontakten med media.

– Jag tyckte det var så jäkla jobbigt när jag var liten. Men jag har utsatt mig själv för det så många gånger, så nu är det lättare. Absolut bästa är precis när man kommer i mål, man har så mycket adrenalin, funderingar och så kommer micken och då kommer det av sig själv.

– Rally är ju så extremt när det gäller adrenalin, konstaterar Oliver.

– Det är tolv sekunder efter att man har riskerat livet. Man kunde haft världens vredhäng, och så kommer det en mick, säger Isak.

För att bli stjärna i rally gäller inte bara att köra bra, utan också att vara underhållare utanför bilen och på sociala medier.

”Vi snackar damer och motorsport, svarar Oliver på frågan om vad han och Isak gör tillsammans.
”Vi snackar damer och motorsport, svarar Oliver på frågan om vad han och Isak gör tillsammans. Foto: Olle Persson

Svenska rallyt är ett utmärkt tillfälle att märkas, speciellt som bara totalt tre hemmaekipage deltar.

– Nu är det viktigt att du och jag gör extra och pratar längre när vi väl får mikrofonen. Jag är heller inte bäst på det för att jag är så fokuserad. Pappa och Henning pushar mig att fan var bara glad, bara kör, säger Oliver.

Han slogs länge om titeln i WRC2 2023, men bröt för många tävlingar och slutade sexa.

Dåligt genrep

Den här säsongen började Oliver i Monte Carlo och hamnade långt ner. Han är glad att han inte valde tävlingen som en av sju att ta poäng.

– Ja, herregud, det var tur. Såna punkteringar är inte mycket att göra åt. Fredagen vann jag fem av sex sträckor. Men det var samma skit i fjol, och då vann jag Svenska. Jag ser bara framåt.

Skulle du bli besviken om du inte är i högsta klassen nästa år?

– Ja, jag hade ju chans, men jag vill inte göra något halvdant igen. Jag tänkte två år framåt. Hade jag tänkt ett år hade jag tagit WRC direkt.

En orsak är också stora förändringar som är på gång i VM, kanske redan 2025. Ett förslag från Internationella bilsportförbundet, FIA, är att skrota nuvarande värstingklass och ersätta med upphottade WRC2-bilar. Lägre kostnad ska öppna för fler team.

– En bil i rally-VM nu är 20 miljoner. En R5 kostar tre miljoner, och lägg på för hållbarhet och lite extra. Säg att den kostar fem–sex, det är stor skillnad, säger Oliver.

Snart dags för första duellen. Vännerna hade väldigt svårt att hålla sig allvarliga i arga leken.
Snart dags för första duellen. Vännerna hade väldigt svårt att hålla sig allvarliga i arga leken. Foto: Olle Persson

En sån förändring ökar chansen att få en plats i finrummet.

– Helt klart. Se hur många chaufförer som är över 30. Det är inte någon som satsar på framtiden direkt. Jag förstår, för det är för dyrt att ha en ung chaufför i dag med de bilarna. De yngre kommer göra misstag och krascha.

Kan Skoda satsa på VM i högsta klassen?

– Ja, det beror på när de bestämmer vad det ska bli. Börjar bli tight för nästa år. Men det ska bestämmas nu i februari–mars. Det är på gränsen, men kan gå.

Isak vill bli lite mer varm i kläderna innan han kliver upp i VM. Även han är mer hoppfull för framtiden om nyordningen blir verklig.

– Nu är det åtta platser i WRC. Det finns kanske möjlighet till 15–20.

Snart är ni kanske båda ute i VM och kör?

– Ja, vi hoppas ju det, säger Oliver.

– Det är en vision i alla fall, säger Isak.

Solberg om drömchansen att bli världsmästare: ”Mer proffsigt än Hyundai”

Artikeltaggar

FordFrankrikeIsak ReiersenJC RaceteknikKarlstadMotorsportOliver SolbergRallyRally-VMŠkoda AutoSociala medierSportSvenska rallytTorsbyWRC

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.