Hoppa till huvudinnehållet

Sagolik improvisation på Ingesund: ”Ser det som ett språk”

Publicerad:
Reporter Sonya Cunningham Oldenvik
Sonya Cunningham Oldenvik
sonya.cunningham.oldenvik@arvikanyheter.se
Jean Baptiste Doulcet improviserade till kända sagor som valts ut av publiken och som lästes upp av festivalledare Jon Dahlqvist.
Jean Baptiste Doulcet improviserade till kända sagor som valts ut av publiken och som lästes upp av festivalledare Jon Dahlqvist. Foto: Sonya Cunningham Oldenvik

Glafsfjordens musikfestival bjöd på en intim och unik musikupplevelse med sagolika inslag under lördagskvällen.

– Varken jag eller publiken vet vad det ska bli, och det är charmen med improvisation, säger Jean Baptiste Doulcet.

Jämfört med en nästan fullsatt konsertsal på Ingesund i fredags var läktaren under lördagsföreställningen betydligt luftigare.

– Vi misstänker att det kan ha någonting med Melodifestivalen att göra, konstaterar festivalledaren Jon Dahlqvist.

Men kvällens huvudartist, improvisatören och kompositören Jean Baptiste Doulcet, vet nog sitt värde ändå. Om några veckor ska han uppträda tillsammans med Paris stora symfoniorkester, vilket betraktas som något av det finaste man kan göra inom klassisk musik, enligt Dahlqvist.


Jean Baptiste Doulcet.
Jean Baptiste Doulcet. Foto: Sonya Cunningham Oldenvik

Hyllar skolan

Men denna lördag blir något mer folklig. Doulcet ska nämligen improvisera stycken till kända sagor som publiken valt ut.

Om att vara tillbaka Arvika säger den tidigare Ingesundsstudenten på franskklingande engelska:

– Det är väldigt givande att omges av naturen och stillheten här. Det finns tid för att öva och faciliteterna är fantastiska.


Doulcet har sedan tiden på Ingesund blivit en mycket framgångsrik improvisatör och kompositör och ska inom kort spela med Paris stora symfoniorkester.
Doulcet har sedan tiden på Ingesund blivit en mycket framgångsrik improvisatör och kompositör och ska inom kort spela med Paris stora symfoniorkester. Foto: Sonya Cunningham Oldenvik

”Borde läras ut i skolan”

Många musiker är livrädda för att improvisera, vilket är vad du kommer göra här ikväll. Vad är charmen med improvisation, enligt dig?

– Jag tror många är rädda för att de aldrig har fått lära sig. Skolorna lär inte ut det. Jag hade turen att min far är pianolärare och han pushade mig att till exempel spela i Beethovens stil.

Jean Baptiste tror att det finns mycket att vinna på att lära sig improvisation i tidig ålder.

– Som barn absorberar du mycket, och improvisation är som att lära sig ett språk. Väntar du för länge med att lära dig byggs rädslorna upp och om någon sedan ber dig att ”släppa loss och improvisera” kan det kännas oerhört skrämmande. Men det kan förändras om vi implementerar det i musikutbildningar. Jag tycker det hör till musicerandet och är ett verktyg.


Élisabet Pion från Kanada spelade två stycken av Bach.
Élisabet Pion från Kanada spelade två stycken av Bach. Foto: Sonya Cunningham Oldenvik

”Det är den stora skräcken”

Ja, vad gör improviserandet för dig?

– Varken jag eller publiken vet vad det ska bli, så det finns inga felnoter och det är en del av charmen. Och så blir det ett speciellt ögonblick av skapande som man delar med publiken.

Dessutom är improviserandet en trygghet, menar han.

– Den stora skräcken när man spelar mycket repertoar är att man ska drabbas av plötslig minnesförlust. Om det skulle hända mig kan jag åtminstone improvisera så det slipper bli helt tyst. Det förändrar mycket för mig att ha den resursen.


Tuna Bilgin från Turkiet spelade två stycken av den ryska kompositören Scriabin.
Tuna Bilgin från Turkiet spelade två stycken av den ryska kompositören Scriabin. Foto: Sonya Cunningham Oldenvik

Hur kommer du på ”rätt humör” eller ”in the zone” för att improvisera? Är det mycket övning?

– Det handlar inte så mycket om att öva egentligen. Min analogi är språket. När vi pratar vet vi vad vi vill säga och det kommer naturligt. Jag tror det gäller att vara öppen och lyssna till så mycket musik som möjligt, och mata sig själv med det. Det bästa sättet att lära sig ett språk är att prata det, inte att sitta och läsa läxor. På så vis är vi alla improvisatörer, menar jag.

Dessutom uppträder under kvällen tre unga, lovande pianister som under veckan besökt Ingesunds musikhögskola, och som kan komma att studera här under kommande år. Dels Élisabet Pion från Kanada, dels Tuna Bilgin från Turkiet och Love Herrdahl från Sverige.


Love Herrdahl framförde ett stycke av Chopin och ett av Liszt.
Love Herrdahl framförde ett stycke av Chopin och ett av Liszt. Foto: Sonya Cunningham Oldenvik

Élisabet Pion, Tuna Bilgin och Gabriele Strata, som är den första Ingesundstudenten som kommer att få ett så kallat Artist Diploma, en ny kurs på avancerad nivå som riktar sig till särskilt begåvade studenter.
Élisabet Pion, Tuna Bilgin och Gabriele Strata, som är den första Ingesundstudenten som kommer att få ett så kallat Artist Diploma, en ny kurs på avancerad nivå som riktar sig till särskilt begåvade studenter. Foto: Sonya Cunningham Oldenvik

Ingesunds stora konsertsal utifrån.
Ingesunds stora konsertsal utifrån. Foto: Sonya Cunningham Oldenvik

Artikeltaggar

ArvikaGlafsfjordenKanadaKlassisk musikMelodifestivalenMusikMusikfestivaler

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.