Hoppa till huvudinnehållet

Krisen i rallycross-VM löst efter rykande färskt FIA-beslut: ”Jättespännande”

Publicerad:
Reporter Bengt Sundler
Bengt Sundler
bengt.sundler@nwt.se
Nya beslutet om rallycross-VM kan vara räddningen för tävlingen i Höljes.
Nya beslutet om rallycross-VM kan vara räddningen för tävlingen i Höljes. Foto: Olle Persson

Krisen i rallycross-VM efter sommarens brand verkar nu vara löst. Internationella bilsportförbundet, FIA, har precis tagit ett beslut.

– De elektriska och supercarbilarna kommer köra i samma klass, berättar Anna Nordkvist, vicepresident i FIA.

När NWT fick kontakt med Karlstadsboende Anna Nordkvist på onsdagen befann hon sig i Azerbajdzjans huvudstad Baku, där Fias högsta beslutande organ, World motorsport council, hade möte.

Beslutet om rallycross-VM 2024 är alltså helt färskt.

– Det blir också ett tekniskt test för att se vad som kommer hända. Beroende på hur banorna är utformade blir det kanske olika resultat, men det får visa sig, säger Anna Nordkvist.

Startfältet var litet med elbilarna och branden i Englands deltävlingar, då en bil fattade eld i samband med laddning, stoppade hela serien. VM avslutades så småningom med fordon från den lägre elserien RX2e.

Karlstadsboende Anna Nordkvist är vicepresident i FIA och generalsekreterare i Svenska bilsportförbundet.
Karlstadsboende Anna Nordkvist är vicepresident i FIA och generalsekreterare i Svenska bilsportförbundet. Foto: Foto Jonas Bilberg/tt

Morgan Östlund, general manager för VM-tävlingen i Höljes, jublar. Det var precis det här beslutet han önskat och förespråkat.

– Det gäller att de lyssnar på dem som vet bäst, säger han och skrattar.

Att blanda bilarna i en klass kan vara räddningen efter några svåra ekonomiska år med publikfiaskon.

– Det är en förutsättning för att vi ska kunna vända skutan mot det positiva och få tillbaka publiken som svek. Jättespännande att se hur två olika systemen utvecklas mot varandra. Jag tror det blir bra faktiskt, säger Östlund.

Han berättar att de äldre supercarbilarna ska köras med fossilfritt bränsle och helt enkelt kommer tillbaka in i VM-klassen tillsammans med elbilarna, som nu utgjort huvudklassen i två säsonger.

– Det gör att vi får flera bilar och det är viktigt, för vi har svårt att öka startfältet med elbilarna. För våran del sviker publiken med de bilarna.

Morgan Östlund, general manager för VM-tävlingen i Höljes, ser en ljusning efter det färska FIA-beslutet.
Morgan Östlund, general manager för VM-tävlingen i Höljes, ser en ljusning efter det färska FIA-beslutet. Foto: Olle Persson

Om inte den här ändringen skett hade det varit stor risk att VM-tävlingen i Höljes gått i graven.

– Ja, det går ju inte som det varit nu. Kommer inte publiken får vi inga intäkter. Det här är första steget att vi får tron på sporten tillbaka och förhoppningsvis vänder publiken tillbaka.

Är det klart att ni satsar vidare nu?

– Vi satsar vidare, men måste lösa den ekonomiska smällen vi haft de här tre åren och få promotorn att acceptera att sänka kostnader. Promotorn måste för både team och arrangörer ta ner ribban litegrann för att alla ska kunna överleva.

Kalendern brukar offentliggöras efter FIA-mötet, men det dröjer ett tag till den här gången.

– Alla arrangörer har inte kunnat sagt ja än. Allt förändras ju efter mötet. Men alla har vårat problem, så det blir en bra lösning.

De olika bilarna ska byggas så att de är likvärdiga i prestanda. Just nu är elbilarna snabbare.

– Justeringar ska göras i regelverket, så de blir lika konkurrenskraftiga.

Upplägget förändras också.

– Det blir ett nytt format som ska vara lite enklare för den icke inbitne att förstå. Det kommer jobbas med poäng för placering istället för tidtagning, så det ska bli lättare att förstå att den som är först i mål får mästerskapspoäng i varje race, säger Morgan Östlund.

Artikeltaggar

Anna NordkvistAzerbajdzjanBeslutElbilarMorgan ÖstlundMotorsportRallycross

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.