Hoppa till huvudinnehållet

Kristoffersson mästare i slowmotion – efter kaostävling: ”Det var vår tur”

Publicerad:
Mikaela Ahlin-Kottulinsky och Johan Kristoffersson firar efter ett osannolikt finaldrama i Chile.
Mikaela Ahlin-Kottulinsky och Johan Kristoffersson firar efter ett osannolikt finaldrama i Chile. Foto: Sam Bloxham

Ett osannolikt drama ledde Rosberg X Racing till titeln i Extreme E efter en stenhård kamp mot Acciona Sainz.

– Både vi och Acciona förtjänade att vinna i år, men nu var det vår tur, säger Johan Kristoffersson, som tog sin andra titel i mästerskapet medan det var den första för teamkamraten Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Johan Kristoffersson är i och med segern den ende som har två mästerskapstitlar efter tre säsonger med Extreme E.

Inför helgen i Antofagasta, Chile, hade RXR några poäng att hämta in på ledande Acciona Sainz. Detta ordnade Johan och Mikaela under lördagen, där en vass körning av den värmländska duon ledde till seger i den näst sista deltävlingen.

Det innebar mästerskapsledning med sex poäng inför den avslutande dagen. Någon defilering mot titeln blev det dock sannerligen inte. RXR tvingades jobba från underläge i heaten och Johan fick leverera några patenterade omkörningar för att manövrera teamet till en acceptabel position. Till final tog sig RXR med minsta möjliga marginal, som femte och sista team. I finalen fanns också Acciona Sainz, vilket innebar att det blev en helt avgörande uppgörelse i säsongens sista race.

Punktering

Kristoffersson inledde för sitt team och fick sämsta möjliga start när han tvingades spela ett högt spel för att avancera i fältet.

– Jag behövde ju göra något extra i första svängen, men det var mycket damm och jag kom för nära vallen, berättar Johan.

Efter ett rejält kast och upp på två hjul verkade det som att Johan skulle rulla, men på ett mirakulöst sätt lyckades han få ner bilen på alla fyra och kunde fortsätta.

– Jag hoppades bara att ingen skulle köra in i mig i det läget.

Kristoffersson kom undan, men hade dragit på sig en punktering. Det blev ett besök i depån för däckbyte istället för att ta upp jakten på motståndarna.

– Vid punkteringen tänkte jag först, jaha, det var det, men vi ger aldrig upp, säger Mikaela som väntade i tävlingscentret.

Johan tog sig fram till växlingen, men över ett varv efter motståndarna.

– Det var inte den bästa överlämningen jag kunde ge till Mikaela…

Rullning

Men, som Johan sa före tävlingen i Chile: “I Extreme E kan allt hända.” Och det gjorde det. En efter en började även konkurrenterna få problem, till sist även Acciona Sainz. Laia Sanz fick ett kast på bilen och snurrade. När hon skulle ta sig upp på banan blev det även en rullning och därmed var de ute ur leken. För Mikaela Åhlin-Kottulinsky handlade det då bara om att ta bilen i mål, oavsett hur sakta.

Och sakta gick det. Aldrig tidigare har hon kört så försiktigt, men heller inte så framgångsrikt. Efter en evighetslång runda, i mål som tvåa, drygt fyra minuter efter segrande Veloce Racing, kunde Åhlin-Kottulinsky ta en bil med kraftigt stukad styrning och hjulupphängning i mål. Som mästare! RXR slutade på 182 poäng, elva poäng före huvudkonkurrenten.

– Jag är så glad för Mikaelas skull, att hon fick göra det där, säger Johan, som har “vanan inne” efter sin seger i Extreme E-mästerskapets första säsong tillsammans med Molly Talylor.

Enormt jobb

Förra året blev det en hjärtekross i Chile när teamet förlorade titeln i sista racet. Nu gick det vägen.

– Fantastiskt. Ett stort tack till alla i teamet som har lagt ner ett enormt jobb för att göra det här möjligt, säger Johan som alltså avslutar ett enormt framgångsrikt 2023 med ännu en titel, ovanpå den sjätte VM-titeln i rallycross.

– Ett otroligt år, verkligen!

Artikeltaggar

ChileExtreme EJohan KristofferssonMikaela Åhlin-KottulinskyMotorsportSport

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.