Hoppa till huvudinnehållet

Eda-företaget som fått elektriskt försprång: ”Förfrågningar väller in”

Publicerad:
Reporter Sonya Cunningham Oldenvik
Sonya Cunningham Oldenvik
sonya.cunningham.oldenvik@arvikanyheter.se
Mattias Wennerstrand och Ove Wennerstrand på Lastvagnsmontage i Eda.
Mattias Wennerstrand och Ove Wennerstrand på Lastvagnsmontage i Eda. Foto: Sonya Cunningham Oldenvik

Företaget Lastvagnsmontage i Eda har de senaste åren tagit stora kliv.

Närmast kommer de från ett treårigt samarbete med Volvo AB, där de varit med och utvecklat lastvagnar till helt nya modeller av elektriska lastbilar.

Något som gett dem ett rejält fossilfritt försprång.

– Ja, det väller in förfrågningar, säger Ove Wennerstrand, som drivit företaget i 36 år och som grundade det tillsammans med sin bror och far år 1987 i Arvika.

Att företaget växer i rask takt syns när man kommer in i deras lokaler, som renoverades förra året. Den administrativa delen utökades med ytterligare en våning och i det stora konferensrummet är stolarna moderna och ergonomiska.

– Det blir mer och mer möten, konstaterar Ove.

”Utanför alla komfortzoner”

Sedan flytten till Eda 1999 har deras tillverkning blivit alltmer specialiserad, framförallt på lastvagnar med kran och fast flak. Tänk den typ av lastbil som reser julgranar på torgen inför jul.

Årets julgran på torget i Arvika restes med hjälp av den typ av lastvagn som Lastvagnsmontage i Eda tillverkar.
Årets julgran på torget i Arvika restes med hjälp av den typ av lastvagn som Lastvagnsmontage i Eda tillverkar. Foto: Kerstin Herö

– Kranbilen med vårt egna flak är kioskvältaren, och står för över 50 procent av vår produktion, säger Mattias Wennerstrand, som är konstruktör och säljare och har snart 20 års erfarenhet i företaget.

Volvo-projektet har inneburit att de under de senaste tre åren har utvecklat påbyggnader på lastbilar, till exempel tippflak och kranar, som är specialanpassade för eldrivna lastbilar. Ellastbilarna har byggts i utvecklings- och marknadsföringssyfte, och några av modellerna är de första av sitt slag i världen.

– Det var helt utanför alla komfortzoner, vi har i princip aldrig tagit i en elbil innan, berättar Ove.

De nya, elektriska lastbilarna är omkring 2,5 ton tyngre än de gamla dieseldrivna.
De nya, elektriska lastbilarna är omkring 2,5 ton tyngre än de gamla dieseldrivna. Foto: Sonya Cunningham Oldenvik

Utvecklat kompetensen

Varför valde Volvo er, ett relativt litet företag i Eda, för att utveckla helt nya typer av lastvagnar?

– Vi har väl tydligen gjort rätt bra ifrån oss under de här 36 åren. Vi må vara en liten påbyggare i Charlottenberg men jämför man med liknande företag i Sverige så har vi rätt så hög kapacitet. Och så har vi alltid tekniskt sett legat långt fram, varit nyfikna på lösningar och tagit till oss nya produkter.

Även den höga nivån av kundanpassning spelar in, tror han.

Innan projektet kunde dra igång fick de anställda genomföra flera utbildningar för att lära sig om fossilfria fordon, både el- och gasdrivna.

I det nya konferensrummet visar platschef Annika Eriksson en presentation om företagets framsteg de senaste åren.
I det nya konferensrummet visar platschef Annika Eriksson en presentation om företagets framsteg de senaste åren. Foto: Sonya Cunningham Oldenvik

Vad är det för skillnad på en påbyggnad som sätts på ett eldrivet fordon jämfört med ett fossildrivet?

– Dels är de eldrivna lastbilarna omkring 2,5 ton tyngre på grund av batterierna. Sen blir ju driften annorlunda när det är el. De tar cirka tre timmar att ladda för det första, så det gäller att vara sparsam med energin och det har vi jobbat hårt med, säger Ove.

Sonen Mattias utvecklar:

– Det vi utvecklat är gränssnittet mellan själva fordonet och påbyggnaden. Förr, och till viss del även idag, kan diesellastbilar stå på tomgång och puttra på utan någon som helst miljötänk. Men det uppdraget vi fick var att energioptimera, och även reducera ljudet från bilen så mycket som möjligt.

Att det fossilfria kommer med stora steg märks tydligt, menar Mattias.

Företagsloggan - en lastbil med tippflak - designades av Oves far. Loggan pryder trappen upp till den nya övervåningen, som har ritats av Mattias och satts ihop av Ove.
Företagsloggan - en lastbil med tippflak - designades av Oves far. Loggan pryder trappen upp till den nya övervåningen, som har ritats av Mattias och satts ihop av Ove. Foto: Sonya Cunningham Oldenvik

Fossilförbud i städer 2025

– Under 2025 blir det förbud mot fossila fordon i miljözonerna i storstäder som Stockholm och Oslo, då måste du ha en bil som drivs på el eller gas för att kunna komma in, säger han.

Samarbetet med lastbilsjätten har gett företaget en stor dos självförtroende - och ny spetskompetens.

– Verkligen. Vi blev inkallade som sakkunniga i Volvos finrum, och var med under hela lanseringen och visade upp nya modeller inför branschfolk och journalister från hela världen. Det är det inte så många som vet om oss, säger Ove.

Verkstadsdelen kommer byggas ut framöver.
Verkstadsdelen kommer byggas ut framöver. Foto: Sonya Cunningham Oldenvik

Dessutom har de nyligen levererat ett antal specialkonstruerade lastvagnar till Försvarsmakten, dock inte elektriska.

– Det var ett omfattande arbete, och vi har haft många möten med kaptener och majorer både här hos oss och på hemliga platser runtom i landet i samband med den ordern, säger Ove.

Projektet motsvarade ungefär en årsomsättning för företaget, berättar han.

– Eller snarare en halv, säger Mattias.

– Jo, nu efter den leveransen blir det väl så ja, säger Ove.

De specialbyggda lastbilarna har nyligen levererats till Försvarsmakten.
De specialbyggda lastbilarna har nyligen levererats till Försvarsmakten.

Planer på att expandera

De senaste årens stora samarbeten har öppnat dörrarna för fler förfrågningar, till exempel ett större antal elektriska lastbilar till Norge och fler beställningar från försvaret. Planerna på att bygga ut verkstaden ytterligare är redan i rullning.

När vi ska ta bild på de elektriska lastbilarna på gården utanför får en dieseldriven lastbil maka på sig för att ge plats. Något som tycks ge en föraning om framtiden. Både Mattias och Ove nickar instämmande åt den reflektionen.

– Ja, så är det, säger de.

Påbyggarna Lastvagnsmontage i Eda ser en tydlig trend i efterfrågan - framtiden är fossilfri.
Påbyggarna Lastvagnsmontage i Eda ser en tydlig trend i efterfrågan - framtiden är fossilfri. Foto: Sonya Cunningham Oldenvik

Artikeltaggar

Annika ErikssonArvikaEdaFordonFörsvarsmaktenJulLastbilarOsloTrafik

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.