Hoppa till huvudinnehållet

Tudelat om skolans framtid som hotell: ”Förstår att de kan bli oroliga”

Publicerad:
Reporter Kerstin Herö
Kerstin Herö
kerstin.hero@arvikanyheter.se
Vivi Appelqvist är turistchef i Arvika. Hon tycker att man kan se både ock på planerna på ett nytt hotell i stan.
Vivi Appelqvist är turistchef i Arvika. Hon tycker att man kan se både ock på planerna på ett nytt hotell i stan.

Förra veckan presenterades planerna på att göra om före detta Centralskolan i Arvika till ett destinationshotell.

Här kommer några fler röster kring projektet.

Bakom planerna på att förvärva Centralskolan och bygga om skolbyggnaden till hotell ligger det privata företaget Vika Real Estate AB.

Enligt fastighetskonsulten Mattias Bäckman, som också är delägare i det nybildade företaget, skulle ytterligare ett hotell i Arvika skapa nya möjligheter.

– Genom god samverkan mellan hotellen i Arvika, och även med Visit Värmland, skulle man kunna locka fler konferenser och andra besökare till Arvika.

Finns kapacitet

Tomas Pettersson äger Hotel Bristol i Arvika, ett av de större hotellen, beläget i centrum.

– Det är storstilade planer självklart att bygga ett hotell i Arvika. Men med dagens stora utbud av hotellrum finns det redan en bra kapacitet.

Det finns redan ett stort utbud av lediga hotellrum i Arvika.
Tomas Pettersson

Vika Real Estate har hänvisat till att det finns behov av ett större utbud av hotellrum i Arvika.

– Var har de fått det ifrån? Eftersom vi sällan är fullbelagda. Det finns redan ett stort utbud av lediga hotellrum i Arvika, jag kan inte se att det finns behov. Med ett hotell till kommer vi att konkurrera om samma gäster. Det finns en månad på året när det är tjockt, juli. Den största turistmånaden. Övriga delar av året finns det plats på nåt av de hotell som redan finns, säger Tomas Pettersson.

Hur stor beläggning har ni resten av året?

– Det är svårt att säga exakt när jag inte sitter vid bokningarna, men mellan 40 och 70 procent.

Vivi Appelqvist är turistchef i Arvika kommun.

Hur ser du på planerna att etablera ett nytt hotell i Arvika?

– Man kan se både ock på det. Under semesterveckorna och vid större tävlingar och arrangemang, då har vi bra beläggning på Arvikas boenden. Då finns det behov av mer bäddar. Men övriga delar av året fylls inte alla bäddar.

Arvika Cup, Hamnfesten, Gammelvala, Arvika marknad, SM-rallyt, Svenska mästerskapen i Enduro som gick i augusti, är exempel på större evenemang som drar mycket besökare till Arvika.

– Jag har stor förståelse för att de som har hotell i dag kan bli oroliga, fortsätter hon. De har precis kämpat sig tillbaka efter corona.

– Men det behöver inte alltid bli en negativ konkurrens. Det kan bli ett komplement. Det ena ger det andra. Det kan bli att man krokar arm med varandra och gör nåt bra tillsammans och för Arvika.

Ringar på vattnet

Fler övernattningsmöjligheter skulle ge mer utrymme för fler större evenemang.

– När det kommer stora mängder besökare till Arvika ger det mycket ringar på vattnet till andra näringsidkare också.

Året är långt och Vivi Appelqvist ser behovet av att locka mer besökare till Arvika andra tider av året som vår, höst och vinter.

– Arvika är mycket en sommarstad, men vi har ju ett stort utbud att erbjuda hela året, det gäller bara att bli bättre på att visa upp detta.

Hon säger att man hela tiden jobbar med frågan hur man ska få folk att upptäcka Arvika resten av året. Och hur man kan paketera ihop weekendresor som innehåller boende, olika aktiviteter och upplevelser.

– Just nu marknadsför vi Jul i Arvika.

Ett destinationshotell kan öka Arvikas attraktivitet och det kan vara positivt tycker hon. Det kan bli ytterligare en anledning att besöka Arvika.

– Precis som Steam hotel i Västerås. Steam hotel är ett exempel som fått bra publicitet.

Mikael Liljestrand, platschef på Volvo CE i Arvika.
Mikael Liljestrand, platschef på Volvo CE i Arvika. Foto: Hans-Åke Henriksson

Mikael Liljestrand är platschef vid Volvo CE. Han inleder med att säga att han inte har några synpunkter på behovet av hotellrum i Arvika eftersom han saknar fakta och kunskap om det.

– Men generellt sätt tycker jag att det är bra att det finns aktörer som vågar satsa i Arvika, oavsett om det är hotell, verksamhet eller bostäder. Vi måste våga göra saker i Arvika, våga växa. Bli fler invånare, en större stad. Jag tycker att vi ska säga mer ja, än nej i Arvika.

Klässbols Linneväveri: ”Klart positivt”

Andreas Johansson är vd för Klässbols Linneväveri som är ett av de största besöksmålen i Arvika och Värmland.

– Jag tycker det är klart positivt med nya etableringar i Arvika. Det skapar möjligheter för andra aktiviteter och andra arrangemang. Det blir en positiv spinn-off-effekt. Det brukar vara så att etableringar skapar nya möjligheter som är positivt för alla. Har vi fler hotell kan vi ha lite större konferenser och aktiviteter och det gynnar både restauranger, butiker och besöksmål.

– Men då är nästa utmaning. Vi har ingen riktigt bra konferensanläggning som kan ta emot ett större antal konferensgäster. Tänk om vi kunde få fart på utvecklingen i hamnen med en anläggning med panoramautsikt mot Kyrkviken. Man skulle kunna kombinera en idrottshall och en fin kongress-sal, då skulle det vara attraktivt att komma till Arvika.

Andreas Johansson vd för Klässbols Linneväveri.
Andreas Johansson vd för Klässbols Linneväveri. Foto: Ingen Byline

Andreas Johansson tycker att Arvika kommun står och stampar när det gäller hamnen.

– Nån gång måste man köra på.

Ny publikdragare

Enligt planerna vill Vika Real Estate AB satsa på ett destinationshotell som ska vara en upplevelse i sig. Något som Andreas Johansson tycker låter intressant.

– Då får Arvika en ny publikdragare, då finns det ännu en anledning att åka hit. Arvika behöver lite nya besöksmål som tillför positiva effekter.

– Mer hotell, mer möjligheter, men då måste man också se till att hotellen får beläggning. Arvika behöver fler större arrangemang och möjligheter som ger övernattningar.

Fastighetskonsulten: ”Centralskolan lämpar sig bra som hotell”

Artikeltaggar

Andreas JohanssonArvikaHotellKlässbolMikael LiljestrandNäringslivResorSteamTomas PetterssonVisit VärmlandVolvo CE

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.