Hoppa till huvudinnehållet

11 000 berörda kunder när fibernätet släcks: ”Kan ta tid att få det klart”

Publicerad:
Reporter Kristina Green
Kristina Green
kristina.green@arvikanyheter.se
Teknik i Väst kommer att göra en större uppgradering av fibernätet.
Teknik i Väst kommer att göra en större uppgradering av fibernätet. Foto: Anders Wiklund/TT

Natten till nästa tisdag den 28 november kommer 11 000 kunder i Teknik i Västs och Kommunnäts fibernät inte kunna använda sin anslutning från midnatt. Detta på grund av en uppgradering i nätet.

– Vi vill säkra upp en driftsäker leverans för framtiden, säger Annelie Pettersson, Teknik i Väst.

Det kommer att göras en större uppgradering av mjukvaran i fibernätet.

– Uppgraderingen är något som måste göras, som med all teknik. Nu är det dags för oss. Det har kommit nya versioner av mjukvaruprogrammet och vi måste hänga med i utvecklingen så att vi kan få driftsäkra leveranser av leverantören, säger Annelie Pettersson, avdelningschef fiber, Teknik i Väst.

Sker nattetid

Uppgraderingen kommer att ske under natten och då kommer internet och TV via fiber inte att fungera.

– Vi vill ha natten på oss, det kan ta tid att få det klart. Sedan ska vi testköra och vi beräknar att allt ska vara färdigt senast klockan 06 på tisdagsmorgon.

Anslutningen ska gå igång automatiskt, men det kan vara så att kunder får starta om sitt system.

– Det ska komma igång som vanligt, ibland behöver man, som när man gör andra uppdateringar hemma, starta om sin utrustning. Så om det inte fungerar som vanligt, ska man starta om sin mediaomvandlare, den box som sitter på väggen och blinkar, säger Annelie Pettersson.

Artikeltaggar

FibernätInternetTeknikTeknik och vetenskapTV

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.