Hoppa till huvudinnehållet

Så mycket har företagen i Arvika och Eda fått för klimatåtgärder

Publicerad:
Reporter Sonya Cunningham Oldenvik
Sonya Cunningham Oldenvik
sonya.cunningham.oldenvik@arvikanyheter.se
Foto: Martina Holmberg / TT

Hälften av alla som sökt pengar från Klimatklivet i Arvika och Eda sedan 2020 har beviljats stöd.

Här kan du läsa mer om vilka som fått stödet och vad de använt det till.

Klimatklivet är ett stöd till investeringar som minskar utsläppen av koldioxid och andra växthusgaser. Pengarna kan sökas från Naturvårdsverket från både företag, föreningar och kommuner och ska gå till olika typer av åtgärder med hög klimatnytta. Det viktiga är att klimatinvesteringen bidrar till minskade utsläpp av växthusgaser och att åtgärden inte hade kunnat genomföras utan finansiellt stöd.

13,3 miljoner totalt

Sedan 2020 har totalt 20 företag och en ideell förening i Arvika och Eda sökt pengar från Klimatklivet. Elva av dem har fått grönt ljus. Totalt har drygt 5,1 miljoner kronor betalats ut till aktörer i Eda kommun och drygt 8,3 miljoner kronor i Arvika.

Beviljats stöd från Klimatklivet sedan 2020

Arvika

Scandic Hotel, Laddstation: 94 537 kr

Thomas Betong AB, Alternativa bindemedel betong: 961 648 kr

Jörgen Blakstad, Energikonvertering - pelletspanna: 422 500 kr

Lecab Förvaltning AB, Konvertering oljepanna till bergvärme: 1 250 000 kr

Sälboda Mjölk AB, Eldrivet utfordringssystem: 683 979 kr

Carbo Fastighets AB, Energikonvertering från olja till bergvärme: 430 500 kr

Glafsfjordens Maskin & Svets AB, Energikonvertering: 1 813 000 kr

St1 Sverige AB, Laddstation: 2 691 500 kr

En av de som fått stöd är lantbrukaren Daniel Andersson i Häljeboda. Läs mer om vad han gjorde med stödet här:

Daniel har köpt eldriven hjullastare med klimatpengar

Mellan åren 2015 och 2023 har 191 projekt beviljats investeringsstöd från Klimatklivet i Värmland. Mer än en tredjedel av projekten, 70 stycken, handlar om laddstationer för elbilar.

Mest av alla har Morast Fastighets i Charlottenberg fått, närmare fyra och en halv miljon kronor. De äger det norra köpcentret och håller med hjälp av stödet från Klimatklivet på att installera just laddpunkter för elbilar på centrets parkering, omkring 20 stycken.

Beviljats stöd från Klimatklivet sedan 2020

Eda

Daniel Andersson, Eldriven hjullastare: 471 981 kr

Morast Fastighets AB, Laddstation: 4 375 000 kr

Furunäsets Garage AB, Energikonvertering från olja till bergvärme: 304 500 kr

”Viktigt att det finns alternativ”

– Vi har fått önskemål om laddstationer, inte minst från norska kunder, säger en av köpcentrets delägare, som önskar vara anonym.

Han fortsätter:

– Utan stödet från Klimatklivet hade vi nog inte gjort den här satsningen, eftersom vi inte vet om det är en investering som kommer löna sig. Det är ju möjligt att det snart kommer nya modeller av elbilar som kan åka från Norge och tillbaka utan att behöva ladda.

De sökande får stöd i relation till hur stor klimatnytta deras insats skulle bidra med.

Charlottenbergs shoppingcenter
Charlottenbergs shoppingcenter Foto: Peter Bäcker

Eftersom laddstationer är en av de åtgärder med minst klimatnytta per krona, måste det betyda att de 20 laddstationerna kostade betydligt mer än de drygt 4,3 miljoner ni fick som stöd?

– Det stämmer, så även med det generösa bidraget är det ingen säker investering. Men det känns också extra viktigt här uppe, där det fortfarande körs ganska mycket förbränningsmotorer, att det finns alternativ.

Områden som fått mest stöd i Sverige sedan 2015:

Biogas: 3,9 miljarder kronor. Klimatnytta: 2,3 kilo minskade utsläpp per stödkrona.

Energikonvertering: 2,6 miljarder. Klimatnytta: 2,9 kilo/krona.

Avfall: 1,5 miljarder. Klimatnytta: 8,9 kilo/krona.

Laddstolpar: 1,2 miljarder*. Klimatnytta: 1,8 kilo/krona.

Energieffektivisering: 971 miljoner. Klimatnytta: 5,7 kilo/krona.

Infrastruktur: 369 miljoner. Klimatnytta: 4,11 kilo/krona.

Åtgärder mot farliga gasutsläpp: 69 miljoner. Klimatnytta: 9,5 kilo/krona.

*När det gäller laddstolpar kan även privatpersoner och bostadsrättsföreningar söka pengar från Naturvårdsverket, men det ligger utanför Klimatklivet.

Källa: Naturvårdsverket

Artikeltaggar

ArvikaBergvärmeBiogasDaniel AnderssonEdaElbilarGlafsfjordenJörgen BlakstadLecabMiljöNaturvårdsverketScandicSt1TrafikUtsläpp

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.