Hoppa till huvudinnehållet

Det fick Peter att återvända till Brunskog: ”Jag kunde inte tacka nej”

Publicerad:
Reporter Kristina Green
Kristina Green
kristina.green@arvikanyheter.se
Peter Andersson har återvänt till Vikene och blivit handlare på hemorten.
Peter Andersson har återvänt till Vikene och blivit handlare på hemorten. Foto: Kristina Green

För Peter Andersson har serviceyrket i butik alltid stått i fokus.

– Nu har jag landat nära där jag bor, det känns mycket bra, säger Peter som i dagarna förbereder julhandeln i Vikene.

Karriären inom livsmedelsbranschen påbörjades 1985 i Coop-butiken på Styckåsen i Arvika.

– Jag började som köttmästare i charken, där trivdes jag bra, är nog en riktig köttgubbe som gillar det här med kött. Jag jobbade där fram tills 1994 och trivs med handel och försäljning, det är väl det som är mitt driv, säger Peter.

Samma år väntade andra arbetsuppgifter. Då skulle en butik öppnas i Palmviken, Peter var med i uppstarten och var kvar där fram till 2006. Därefter har det varit tjänst på inköps- och marknadsföringsavdelningen samt fram tills i år på huvudkontoret i Karlstad.

– Jag har haft förmånen att fått jobba inom samma företag i alla år. Det är spännande att få följa med på den utvecklingsresa som gjorts inom handel och jag har stortrivts under de här åren.

Tillbaka till hembygden

Men det kom ett erbjudande som Peter inte kunde tacka nej till.

– Jag hade inte alls tänkt att byta tjänst. Men när jag frågan om hur jag skulle ställa mig om att ta över en liten butik utanför Arvika, blev jag nyfiken. Det var ju nästan där jag bor. Jag funderade ett tag och såg fördelar med att slippa längre resor, om jag skulle ta jobbet skulle det innebära nio minuter till arbetet istället för en timmes resväg. Samt att det är något alldeles speciellt att vara butikschef i en butik på landet som är som ett slags nav i bygden, man lär känna många människor, säger Peter som tillträdde sin tjänst den 1 juni i år.

”Jag har varit i samma bransch i 40 år och det känns som att komma hem, när jag fick möjligheten att bli föreståndare för butiken i Vikene”, uttrycker Peter.
”Jag har varit i samma bransch i 40 år och det känns som att komma hem, när jag fick möjligheten att bli föreståndare för butiken i Vikene”, uttrycker Peter. Foto: Kristina Green

Butiken som en gång varit nedläggningshotad har kommit att få en stor betydelse för ortsborna.

– Som liten affär finns både för- och nackdelar, vi finns nära och har öppet, men kan inte hålla ett jättestort sortiment eller ha stormarknadspriser av förståeliga skäl. Så våra kunder är mycket viktiga för oss. När nedläggning kom på tal väcktes förståelse för att man måste handla på hemmaplan om den ska vara få vara kvar. Man insåg betydelse över att ha en affär nära bostaden eller sommarstugan och engagerade sig för framtiden.

Engagemang i bygden

Upptagningsområdet är stort med många köptrogna kunder, både privatpersoner, företag samt föreningar. Det har gjort att försäljning och resultat har blivit betydligt bättre än tidigare.

– Det är så härligt med engagemang på landet, folk ställer upp för varandra, det är ett givande och tagande. Vi från vår sida, försöker så långt det är möjligt att hålla hög service och vara lyhörd inför våra kunder. Som till exempel, att i möjligaste mån ta hem det som kunden önskar samt göra det lilla extra i butiken så att det känns trivsamt. Vi kan även ta hem tårtor, smörgåstårtor och uppläggningsfat inför födelsedagar eller andra evenemang.

Hugger i där det behövs

Att ha tjänst som chef i en liten landsbygdsbutik innebär inga åtta timmar bakom skrivbordet, utan här gäller det att hugga i där det behövs.

– Ja, precis, men jag ser mig inte som chef, utan mer som en anställd lanthandlare. Jag står i kassan, arbetar på lagret, tar emot varor och sorterar postpaket! Samt är förstås en del på kontoret också, men det är en mindre del. Det är just omväxlingen och mötet med kunderna som jag gillar och tycker är inspirerande, säger Peter.

Många paket hanteras varje dag.
Många paket hanteras varje dag. Foto: Kristina Green

Ytorna bakom affärsdelen är inte av större mått, men med vilja och en portion tålmodighet så går det uttrycker Peter.

– När varor kommer kan vi ibland undra hur det ska gå att få in tio fullastade pallar, där det egentligen bara får plats med sex stycken pallar. På något vis löser vi det.

Som servicepunkt och post- och paketombud kommer det en hel del försändelser in på lagerhyllorna.

– Ja, det är som en egen avdelning med paket från golv till tak. Har vi inte ytan på golvet får vi bygga på höjden, och det gör vi, här går vi ända upp i tak.

Bränsletappen ses som en extra service för ortsborna.

– Det fanns en rädsla att mista den för tre år sedan när avtalet med leverantören gick ut. Men man satsade på vårt samhälle som fick ha sin tapp kvar och nu kan man tanka dygnet runt här, vilket är en stor fördel.

Sociala medier

För att bygga upp och hålla kontakt med kunderna håller man sig aktiv på sociala medier.

– Där lägger vi ut information och erbjudanden om klipp som kan bokas samt bjuder in till kundträffar. Det är viktig att ha den kanalen där vi snabbt och enkelt kan nå ut i bygden. I höstas hade vi en dag där vi bjöd på kålsoppa och hade växtförsäljning utanför butiken. Då kom många på besök, vilket känns roligt för oss i personalen.

Planerar för december

I dagarna förbereds julen.

– Det är klart att det ska synas att det är juletider. Vi kommer snart att skylta upp och plocka fram ett litet sortiment av adventsljusstakar, julpynt med mera. Sedan laddar vi förstås med det som hör julen till i matväg, skinka, sill och så vidare.

Någon av adventshelgerna arrangeras kundmys.

– Vi kommer att bjuda in till en julig träff med smakprov av julmat, lotterier med mera, men vi har inte spikat riktigt vilken helg det blir än. Det inspirerar oss att se att butiken fungerar som träffpunkt i bygden, säger Peter Andersson.

Artikeltaggar

ArvikaButikerCoopHandelJulKarlstadPalmvikenStyckåsen

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.