Hoppa till huvudinnehållet

Emily från Koppom följer upp Guldbaggesuccén med ny film: ”Är en sucker for love”

Publicerad:
Reporter Carl Edlom
Carl Edlom
carl.edlom@nwt.se
Nu följer den värmländska filmaren Emily Norling upp sin Guldbaggebelönade debutfilm ”Allt vi äger” med ”Megaheartz” – en film om kärlek.
Nu följer den värmländska filmaren Emily Norling upp sin Guldbaggebelönade debutfilm ”Allt vi äger” med ”Megaheartz” – en film om kärlek. Foto: Celine Barwich

Emily Norling från Koppom fick en Guldbagge för sin debutfilm ”Allt vi äger”.

Nu följer hon upp succén med ”Megaheartz” – en film om kärlek där hon med intim blick vänder kameran både mot sig själv och några av sina vänner.

Kärleken styr och ställer, ofta utom vår kontroll och utan vårt medgivande. Den kan vara vansinnig, gränslös och villkorslös. Det finns kärlek som man bara ”dör sig ur”, som det heter i Emily Norlings nya film ”Megaheartz”.

Här möter vi fyra kvinnor. Med megahjärtan. De har på ett eller annat sätt alla blivit känslomässigt tilltufsade – filmen handlar om elasticiteten i känslocentrat som kallas hjärtat. Det handlar också om livslängtan och ångest, om känslan av att vilja hamna i rätt bana runt solen. Sluta vara ur synk med omvärlden.

– Allt började med att jag ville fånga en stämning, en energi, börjar Emily Norling.

– Den där energin som finns just innan något tar slut eller går sönder. När man inser att det krävs en förändring, det kan röra ett förhållande till exempel. När man behöver ett avslut. Jag tror att många kan relatera till den känslan.

En scen ur ”Megaheartz”.
En scen ur ”Megaheartz”. Foto: Milja Rossi

Hon vände sig till vänkretsen för att hitta personer som befann sig i situationer som anknöt till hennes tanke, Emily Norling tog även plats själv framför kameran som en av de fyra kvinnorna. Resultatet beskriver hon som en hybriddokumentär.

– Jag kände liksom i kroppen vad som tillförde filmen något och samlade material därefter. Berättelsen börjar i ett samtal om kärlek och fortsätter sedan i en tripprapport där fantasier och dokumentära livsfragment flyter samman. Det är fragmentariskt, men it makes sense sammantaget. Typ. Jag hoppas i alla fall att det är en upplevelse

De fyra personerna – Emma, Sofie, Jaquline och regissören själv – berättar om avlägsen och besatt kärlek, hur man kan fastna i det förflutna och varför man förstör sig själv så till den grad att man föds på nytt. En återkommande fråga är ”Hur startar jag om mitt liv?”.

– Jag tog avstamp i något personligt som utvecklade sig till en större kollektiv berättelse. De fyra personernas berättelse vävs samman, det är snarare kärleken – eller den där stämningen jag nämnde – som har huvudrollen. Nu kan publiken projicera sina egna upplever, sin egen shit, på filmen, fortsätter Emily Norling förhoppningsfullt.

I ”Megaheartz” möter tittaren fyra kvinnor som alla står inför en förändring.
I ”Megaheartz” möter tittaren fyra kvinnor som alla står inför en förändring. Foto: Milja Rossi

– ”Megaheartz” är väldigt mycket att befinna sig i en stämning. Filmen undersöker, men den sitter inte på några svar.

Emily Norling och Emma Broomé, som medverkar i ”Megaheartz”.
Emily Norling och Emma Broomé, som medverkar i ”Megaheartz”. Foto: Pressbild

”Höggravid under en stor del av jobbet”

Efter uppväxtåren i värmländska Koppom bor Emily Norling i Stockholm där hon lever småbarnsliv med två tvillingdöttrar som snart fyller ett.

– Jag var höggravid under en stor del av jobbet med filmen. Det är helt sjukt att jag hann klart.

Att göra film om ett så centralt livstema som kärlek under en sen graviditet påverkade arbetet.

– Tvillingar kommer gärna tidigare än planerat, så jag jobbade med vetskapen om att jag kunde föda närsomhelst. Skulle jag hinna bli klar!? Men det positiva var att det gav allt en direkthet. Det fanns inte tid att älta detaljer, det var hela tiden en kamp mot klockan. Jag hann inte ens få skaparångest.

Emily Norling fortsätter efter ett kort skratt.

– Att skjuta upp filmarbetet var aldrig ett alternativ. Jag kände att jag var tvungen att göra klart. Jag hade två uppgifter – filmen ska bli klar, bebisarna ska ut. Lös det.

”Megaheartz” är Emily Norlings andra film, den första ”Allt vi äger” prisades med en Guldbagge för Årets nykomling 2020.

– Det blir alltid en chock när jag är klar med en film, insikten att nu ska den bli publikens. När jag jobbar blir filmen en så självklar del av mitt liv, det är något vi jobbar och sliter med och man lever med som i en bubbla. Där – i bubblan – behöver jag inte tänka på att allt ska packas samman och säljas, bli en vara. Jag kan göra vad fan jag vill.

Vansinnig kärlek, villkorslös och gränslös. I ”Megaheartz” möter tittaren fyra kvinnor vars berättelser bildar en större helhet.
Vansinnig kärlek, villkorslös och gränslös. I ”Megaheartz” möter tittaren fyra kvinnor vars berättelser bildar en större helhet. Foto: Milja Rossi

Precis som i Emily Norlings uppmärksammade debut är hennes kamerablick i uppföljaren intim och närvarande, det finns ett starkt förtroende mellan henne och de inblandade. Många av scenerna är som videodagböcker.

– Det dokumentära är ett sätt vara där, just i stunden. Att få kontakt. Men alla som är med i filmen har varit högst delaktiga i skapandet av den. Vi har gjort den tillsammans. Det är jävligt viktigt för mig att det är så. Vi brukade skämta om att ”Megaheartz” inte är en film – det är en livsstil. Vi kunde alla känna igen en ”Megaheartz”-brud när vi träffade en. Det fanns en stark förankring hos oss.

I filmen syns en tatuering på Emily Norlings underarm med orden ”Feel it”. Kanske är det en påminnelse om att vara närvarande och hela tiden våga känna.

– Jomen, jag är en sucker for love, sucker för det storslagna liksom. Men det är ett helvete att leva så ibland.

Du är en romantiker?

– Ja! Vilket kan vara livsfarligt.

Romantik är ingången till fördärv?

– Ja, det är lite det som är poängen – det är otroligt att leva så, men som sagt – livsfarligt.

Sverigepremiär för ”Megaheartz” blir det under Stockholms Filmfestival där den visas vid tre tillfällen med start den 10 november. I november visas filmen även på DOC NYC som är USA:s största filmfestival för dokumentärfilm. I vår går filmen upp på biograferna.

FAKTA: Emily Norling

Emily Norling, 33, kommer från Koppom, bor numera i Stockholm.

Familj: Pojkvän och tvillingdöttrar.

Gör: Filmregissör, dokumentärfilmare.

Aktuell: Med filmen ”Megaheartz”. Arbetar på ny film, den här gången fiktion.

Tittar på: – Om jag ska vara ärlig – ”Love is blind”. Det som fångar mig med den realityserien är att folk verkligen vill hitta kärleken, nästan till vilket pris som helst. Gillar the drama. Men såg också ”The Royal Hotel” precis. Rekommenderar.

Läser: – ”Pengar på fickan” av Asta Olivia Nordenhof. Nordenhof är en stor inspiration.

Lyssnar på: – ”Clair de Lune, No. 3”. Den perfekta vaggvisan.

Artikeltaggar

DokumentärfilmEmily NorlingFilmFilm StockholmFilmerGuldbaggenKoppomKärlekLuneMänskligtNöje/KulturStockholm

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.