Hoppa till huvudinnehållet

Krävs mer personal för att klara nya regler inom vården och omsorgen

Publicerad:
Reporter Kerstin Herö
Kerstin Herö
kerstin.hero@arvikanyheter.se
Eva Nilsson, verksamhetschef vård och omsorg, Margaretha Jönsson och AnnLouise Filipsson, administratör respektive enhetschef för personlig assistans, Petra Danielsson, enhetschef hemtjänsten och Martina Kujansuu, enhetschef inom särskilda boenden för äldre anser att det blivit betydligt svårare att lägga personalens schema sen de nya reglerna om dygnsvila.
Eva Nilsson, verksamhetschef vård och omsorg, Margaretha Jönsson och AnnLouise Filipsson, administratör respektive enhetschef för personlig assistans, Petra Danielsson, enhetschef hemtjänsten och Martina Kujansuu, enhetschef inom särskilda boenden för äldre anser att det blivit betydligt svårare att lägga personalens schema sen de nya reglerna om dygnsvila. Foto: Kerstin Herö

En månad har gått sen kraven på dygnsvila i arbetslivet skärptes. Det blev tydligt att Arvika kommun kommer att behöva mer personal för att klara bemanningen inom vården och omsorgen framöver. Bland annat kommer man att testa en ny tjänst med bara helgtjänstgöring och söker folk till det.

– Det är en jätteutmaning för oss det här, konstaterar verksamhetschefen för vård och omsorg, Eva Nilsson.

För att täcka upp behovet av personal har man annonserat ut en helt ny typ av tjänster som man inte haft förut, där folk bara jobbar helg. Men delvis även kvällstid.

– Vi måste börja titta på andra idéer så vi får in ny personal. Det är visstidsanställningar för att testa hur det går först. Vi har tänkt att man kanske kan jobba varannan helg, säger Eva Nilsson.

Man hoppas på att studenter eller andra som är i behov av extra jobb ska nappa.

Har ni fått pengar till att nyanställa?

– Vi har inte fått en utökad budget, men jag har framfört att det innebär ökade kostnader.

Eva Nilsson kan inte säga exakt hur mycket pengar det rör sig om, mer än att det kan handla om ganska mycket pengar.

– Kostnadsutvecklingen beror på hur väl vi klarar att styra om personalresurserna till tider där de bäst behövs. Vi får följa utvecklingen och lyfta behov i samband med vårens budgetberedning.

Anpassat till nya regler

Kraven på 11 timmars sammanhängande dygnsvila har gjort att alla verksamheter inom vård och omsorg fått anpassa arbetspass och scheman till de nya reglerna.

Hur mycket reglerna påverkar, och hur man löser det, varierar till viss del från enhet till enhet, beroende på hur man jobbat tidigare.

Men det finns vissa genomgående förändringar. De så kallade ”ryggpassen” försvinner helt. Arbetspass där personalen jobbar fram till 22 på kvällen för att sen börja klockan sju på morgonen dagen efter.

Där har man fått lägga om schemat så de anpassats till de nya reglerna om dygnsvila.

De omtvistade delade turerna inom äldreomsorgen kommer delvis att försvinna inom hemtjänsten.

– Jag har pratat med mina kollegor och vi ser inte att vi kommer att få ihop delade turer på helgerna. Då skulle personalen behöva börja senare och sluta tidigare, och det går inte, för då kan vi inte utföra det vi ska hos brukarna morgon och kväll, säger Petra Danielsson, enhetschef inom hemtjänsten.

Med de nya reglerna får personalen jobba max 13 timmar. En delad tur omfattade 14 eller 15 timmar.

Mer personal

Slopandet av delade turer bidrar till behovet av mer personal.

– Och det är en väldigt stor utmaning för oss. Bara i min grupp behövs sex personer till, säger Petra Danielsson.

Martina Kujansuu är enhetschef för demensboendet Nybacken, där man kommer att behålla helgens delade turer.

– Hos oss börjar nattpersonal nio på kvällen. De som jobbar dagtid slutar inte senare än nio och då kan man börja klockan åtta. Så det blir lite lättare. Samtidigt har vi också problem med att få ihop det. Vi behöver även personal tidigt klockan sju. Det blir ett pussel att få ihop schemat.

Därför ser man även där behov av särskild helgpersonal för att göra bemanningen mer stabil.

Mindre flexibilitet

Enhetscheferna är överens om att det blivit betydligt svårare att lägga personalens scheman. Flexibiliteten har försämrats.

– Det har blivit mer styrt. Det går bara att lägga ut på ett visst sätt enligt reglerna, säger Martina Kujansuu och fortsätter:

– Den största konsekvensen av de nya reglerna som min personal ser är att de inte i samma utsträckning kan byta arbetspass med varandra enligt önskemål. Det är synd för det har även hjälpt verksamheten många gånger.

Samma reaktioner från personalen har Petra Danielsson fått, att schemat blivit mer styrt och oflexibelt.

– Vi är vana att jobba mycket flexibelt med schema, både för brukaren, men också för personalens möjligheter att få ihop sitt livspussel.

Byte av arbetspass får inte leda till att man själv eller den man byter med bryter mot dygnsvilan.

Även anskaffningen av vikarier har försvårats av den anledningen, de ska också följa de nya reglerna.

Inom LSS

Inom vården och omsorgen påverkas, förutom äldreomsorgen, även LSS-verksamheten av de nya reglerna kring dygnsvila. Verksamheten har fått anpassa arbetstider och scheman både inom gruppboenden och personlig assistans. Mycket är i likhet med vad äldreomsorgen gjort, men viss personal påverkas mer.

– Några förlorar sina dygnspass. Sen finns det personalgrupper som inte påverkas alls, säger Margaretha Jönsson, administratör inom LSS.

För personalen som förlorar sina dygnspass innebär det att de måste gå in och jobba fler kortare pass och går miste om den längre ledighet som dygnspassen gav.

– De som jobbat längre pass har sökt sig till det för att få fler lediga dagar och byggt upp sin fritid kring det. Nu blir det tvärt om.

Man har även fått justera arbetspass, där man jobbat sent på kvällen följt av tidig morgon, vilket inte går längre efter krav på 11 timmars dygnsvila.

Förändringen kan i vissa fall även kräva mer personal för att främst kunna bemanna helgerna, uppger AnnLouise Filipsson som är enhetschef inom personlig assistans.

När dygnspassen försvinner blir följden också att det blir fler byten av personal och det kan även påverka brukarna. Det krävs fler personer som behöver jobba per dygn.

– Det kan bli svårigheter för en del som vi har hos oss, säger Margaretha Jönsson.

Något positivt

Eva Nilsson påpekar samtidigt att man inte får glömma att de nya reglerna i grunden är något positivt.

– Att personalen ska få sin vila.

– Det var någon som sa det till mig häromdagen att egentligen ska det här vara nåt bra. Vi får se hur vi känner när vi gått på det här schemat ett tag, om man känner sig mer utvilad, tillägger Martina Kujanssu.

Den nya reglerna om dygnsvila trädde i kraft 1 oktober i år och arbetet med att förbereda för dem har pågått i flera månader.

Är man klar med alla anpassningar till de nya reglerna nu?

– Vi har gått ut med att vi jobbar med det kontinuerligt, med mindre justeringar, om det kommer nåt mer förtydligande, säger Eva Nilsson.

Kommunal: ”Vi är för få helt enkelt”

Artikeltaggar

Arvika kommunEva NilssonHemtjänstOmsorgVårdVård och omsorgÄldreomsorg

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.