Hoppa till huvudinnehållet

Kan man ha bättre förutsättningar för en fest?

Publicerad:
”Halloween avfärdas som sockerstinn amerikansk kitsch, men få verkar känna till dess rötter.”
”Halloween avfärdas som sockerstinn amerikansk kitsch, men få verkar känna till dess rötter.” Foto: Charles Krupa

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.

Det vankas halloweenfest. Jag tänker på popbandet Blurs andra album vars titel jag alltid fascinerats av: Modern Life is Rubbish. Så, vi hänger oss åt förkristen mystik. Halloween avfärdas som sockerstinn amerikansk kitsch, men få verkar känna till dess rötter. Visst, inramningen för vår tillställning är helt klart skräckfilmsestetik och minibuffé med magstark utformning. Och det är good enough. Vill man ha en höstfest med coolare attribut och bättre musik än andra högtider behövs ingen historisk förankring. Men ur det förflutnas dunkel stiger djupt allmänmänskliga motiv till ytan.

Under devisen D.I.Y (Do it yourself) svämmar nätet över av tips, idéer och instruktioner. Det gäller mat, drinkar, desserter, pynt, smink, utklädning och allt du behöver.

Den keltiska högtiden Samhain är en av pusselbitarna om man vill försöka förstå halloween. Det var en skördefest vid sommarhalvårets slut. Vintern tog vid och porten mellan denna värld och den andliga stod på glänt, just natten den 31 oktober. Stora eldar tändes. Dels för att vägleda de dödas själar som rörde sig mellan världarna. Men också för att hålla onda krafter borta. Somliga hävdar att halloween delvis formades av mötet mellan kelter och vikingar från Norden. Vikingarna tog med sig sina traditioner, som höstblot, till de brittiska öarna. Överlappningen med kristendomen och allhelgonafirandet som ju också infaller i skiftet oktober/november rör till begreppen och kamouflerar delvis den initialt skönjbara röda tråden.

”Halloween är en cocktail av religion, kommers och kulturhistoria, precis som alla andra högtider.”
”Halloween är en cocktail av religion, kommers och kulturhistoria, precis som alla andra högtider.” Foto: Ted Schurter

Karvade rovor och kålrötter ersattes av pumpor när emigranter från Irland och Skottland kom till det nya landet Amerika. I och med det var halloweens främsta symbol född. Gör en sökning på legenden om Jack-O’-Lantern gällande rovorna – jag har inte utrymme nog här.

Trick or treat, godistiggande, har sitt ursprung i det bröd (soul cakes) som delades ut till fattiga, redan under medeltiden, i utbyte mot böner för själarna i skärselden. Under 1900-talet blev populärkulturen en självklar del av halloween.

Och så vidare, och så vidare. Halloween är en cocktail av religion, kommers och kulturhistoria, precis som alla andra högtider.

Inför det stundande kalaset har jag och mina kamrater flitigt diskuterat maskeradkostymer; kanske häxa, en filmkaraktär, eller vampyr. Varulv? För mycket hår!

Zombien, oresonlig och själlös, utan språk och syfte, förkroppsligar naturens likgiltighet inför vår fortlevnad och blir till en bister spegling av hybris och exploatering.
Zombien, oresonlig och själlös, utan språk och syfte, förkroppsligar naturens likgiltighet inför vår fortlevnad och blir till en bister spegling av hybris och exploatering. Foto: Ginnette Riquelme

De senaste decenniernas mesta monster är utan konkurrens zombien. I dessa hårda tider speglar de odöda allas vår oro för krig, pandemier och miljökatastrofer. Tvivlet på Guds existens, eller rent av övertygelsen om hans absoluta frånvaro, gnager i det kollektiva medvetandet. Vår självbild som skapelsens krona svajar betänkligt vid tanken på apokalyptisk tomhet. Zombien, oresonlig och själlös, utan språk och syfte, förkroppsligar naturens likgiltighet inför vår fortlevnad och blir till en bister spegling av hybris och exploatering. Ursprunget står att finna på Haiti där slavar sägs ha återvänt från de döda. Sägen, historieskrivning och voodoo i en perfekt mix.

Zombien är vår tid myt, byggd på eviga motiv. I det antika Grekland fick de som inte passerade floden Styx för att komma till dödsriket tillbringa evigheten i gränslandet mellan livet och döden.

Men nu skulle vi ju ha roligt, eller hur? Saknad och omsorg om nära och kära som lämnat jordelivet bottnar i kärlek. Halloween kan göra våra rädslor och funderingar hanterbara genom kontrollerad skräck och tjusning med andliga undertoner.

”Jag tänker på Gary Oldman som vampyrernas vampyr i Francis Ford Coppolas Dracula (1992) när han träffar Mina (Winona Ryder) som påminner om hans hustru Elisabeta, död sen flera hundra år: ”I have crossed oceans of time to find you”. De Irländska författaren Bram Stoker påbörjade Dracula på Whitby Abbey i Whitby, England.
”Jag tänker på Gary Oldman som vampyrernas vampyr i Francis Ford Coppolas Dracula (1992) när han träffar Mina (Winona Ryder) som påminner om hans hustru Elisabeta, död sen flera hundra år: ”I have crossed oceans of time to find you”. De Irländska författaren Bram Stoker påbörjade Dracula på Whitby Abbey i Whitby, England. Foto: Alastair Grant

Jag tänker på Gary Oldman som vampyrernas vampyr i Francis Ford Coppolas Dracula (1992) när han träffar Mina (Winona Ryder) som påminner om hans hustru Elisabeta, död sen flera hundra år: ”I have crossed oceans of time to find you”.

Vampyren är kluven mellan frustration och lidelse, mellan blodtörst och rastlös sexualitet.

Kan man ha bättre förutsättningar för en fest?

Halloween är vad vi behöver i en sekulariserad, vapenskramlande, privatiserad, individualistisk värd som räknar klick och kronor. Dessutom är det ju så kul att klä ut sig.

Och kom ihåg – porten, den står på glänt...

Artikeltaggar

BlurBram StokerFrancis Ford CoppolaGary OldmanHaitiHalloweenSamhälleUSAWhitby AbbeyWinona Ryder