Hoppa till huvudinnehållet

Solberg om 2024: ”Det finns intresse från WRC”

Publicerad:
Reporter Bengt Sundler
Bengt Sundler
bengt.sundler@nwt.se
Oliver Solberg missade titeln i WRC2, men vann klart flest sträckor och nu visar flera WRC-team intresse för värmlänningen till nästa år.
Oliver Solberg missade titeln i WRC2, men vann klart flest sträckor och nu visar flera WRC-team intresse för värmlänningen till nästa år. Foto: Oliver Solberg Rally

Oliver Solberg missade titeln i WRC2, men visade ändå att han var snabbast. Kanske blir det återkomst i högsta klassen 2024.

– Det finns intresse från WRC, säger han.

Två tävlingar återstår av årets rally-VM. Oliver Solberg har dock redan kört de sju som varje förare får välja i WRC2 och ligger fyra i tabellen. Han vann den första, i Sverige, och den sista, i Chile för drygt två veckor sedan. Dessutom blev det en andra- och en tredjeplats. Tre nollpoängare förstörde emellertid chansen att vinna sammanlagt.

– Det har varit lite otur, men jag tycker att allt gått bra till slut. Jag har fått visa vad jag kan. Jag har varit jämn, snabb och strategisk. Jag är väldigt nöjd med året, säger 22-åringen, som just nu är hemma i Mitandersfors, där han byggt sig ett hus bredvid herrgården där mamma Pernilla och pappa Petter bor.

Nästa tävling är inte förrän den 23–27 november – historiska Roger Albert Clark Rally i Storbritannien.

På sistone har han mest kört motorsåg.

– Jag har kapat träd så det blir snyggt och fint runtomkring. Det är bra träning. Jag har mer träningsvärk än efter alla träningspass jag gör.

Vunnit flest sträckor

Solberg är glad över VM-avslutningen i Chile.

– Det var härligt, speciellt efter Grekland då bilen stannade direkt. Då var ju VM över. Skönt att få lite payback.

Räknat i sträckor är han överlägset segerrikast.

– Jag har vunnit nästan 50 procent. Jag tror jag vunnit 70 sträckor någonting, och den som är tvåa 15.

Oliver Solberg med kartläsaren Elliot Edmondson körde så det rök på grusvägarna i Chile.
Oliver Solberg med kartläsaren Elliot Edmondson körde så det rök på grusvägarna i Chile. Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Teamcheferna har förstås uppmärksammat framfarten.

– Det finns intresse från flera WRC-team, säger Solberg, utan att gå in på vilka.

– Men det hänger på att det finnas lediga platser och vad teamen har för plan. Vi har börjat jobba tidigare nu i alla fall, så får vi se vad det finns för möjligheter.

Handlar det om att betala sig in?

– Jag vill helst inte betala mig in, det är inte det jag ska göra heller.

Det finns uppgifter om att Subaru, som Petter blev världsmästare med, är på väg tillbaka till VM och att Oliver i så fall borde ligga bra till.

– Jag tror det är många år bort bort. Tror inte ens de nått det steget att de har en plan på hur det ska se ut. Men jag har hört att det är diskussioner om det.

Ni har väl bra kontakt i så fall?

– Jag har inte varit så inblandad i det här, men mamma och pappa har bra kontakt från förr.

Familjen Solberg har också pratat om att starta ett eget WRC-team.

– Det hade varit häftigt, men just nu är det bara en dröm.

Är det bara WRC som gäller?

– Drömmen är WRC, men jag vill inte göra något halvdant igen. Blir det ingen riktig plan i WRC, att det blir som i fjol, då gör jag det inte.

2022 körde han åtta av tolv deltävlingar för Hyundai i WRC och fick därefter lämna.

– Då gör jag hellre ett år till i WRC2. Det är inga problem. Kör jag ett år till är målet helt klart att vinna VM.

I år åkte Solberg för tyska Skodateamet Toksport.

– Det blir antingen Toksport eller att jag gör det själv, om jag får ihop pengar. Då får vi se vad det blir för bil. Det kanske finns en WRC2-plan i något WRC-team också. Alla dörrar är väldigt öppna just nu och det är långt ifrån någon dörr som jag ska in i.

Rekar sista i VM

Han kommer trots allt dyka upp i Centraleuropeiska rallyt den 25–29 oktober och Japan den 16–19 november.

– Jag ska göra recce (rekognosering) på de två sista VM-tävlingarna. Det är viktigt. Jag har inga pengar kvar till att köra tävlingarna.

Enda spikade tävlingen är Roger Albert Clark Rally, som NWT tidigare berättat om. Han ska köra den Ford Escort MK2 som Petter och Pernilla vunnit historiska Svenska rallyt med fyra gånger.

– Det är 150 klassiska bilar från 70- och 80-talet. Vi kör 60 mil tävling i fem dagar, och utan servo.

Är pappa rädd om bilen?

– Tydligen inte, säger Oliver och skrattar.

Ett test väntar några veckor före start.

– Jag har bara kört fyra kilometer på grus förut och sex på snö.

Petters tidigare kartläsare, Phil Mills, har byggt bilen och fixar allt. Han servar såväl före som under och efter rallyt.

– Allt är gratis. Han ringde och frågade om jag ville göra det, och det är klart jag vill. Det är mer fabriksaktigt än det varit på hela året, konstaterar Oliver Solberg.

Segerjubel för Solberg i Chile – och dubbelt Värmland i toppSolberg vill avsluta på topp: ”Ska ge allt”

Artikeltaggar

ChileJapanOliver SolbergPetterRallyRally-VMRoger ClarkSnöSportStorbritannienSubaruSvenska rallytToksport WRTWRC

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.