Hoppa till huvudinnehållet

Kristoffersson kör stjärnspäckat rally: ”Mest för att det är roligt”

Publicerad:
Reporter Bengt Sundler
Bengt Sundler
bengt.sundler@nwt.se
Johan Kristoffersson hann knappt landa efter rallycross-VM i Sydafrika förrän han styrde kosan mot San Marino och ett legendariskt rally.
Johan Kristoffersson hann knappt landa efter rallycross-VM i Sydafrika förrän han styrde kosan mot San Marino och ett legendariskt rally. Foto: Qnigan

Johan Kristoffersson hann bara vara hemma i Arvika en dag efter helgens VM-tävling i rallycross innan det bar iväg igen – mot San Marino.

– Jag ska köra Rallylegend, berättar han.

180 ekipage i olika klasser medverkar i årets upplaga av den jippobetonade, stjärnspäckade tävlingen i den lilla republiken, helt omsluten av Italien, som startar på torsdag och pågår under helgen.

De största stjärnorna finns i uppvisningsklassen star. Där är också de svenska inslagen. Veteranen Stig Blomqvist rattar en Audi Quattro Sport E2 och värmländska teamet JC Raceteknik kommer med två rallycrossbilar i supercarklassen, Audi S1, som ska köras av Johan Kristoffersson och Ole Christian Veiby, teamkamrater i KMS i rallycross-VM.

– Mattias Ekström körde med en sån Audi för två år sedan och Ole Christian och P-G i fjol med JC och Ole Christian sa att det var en av de roligaste grejerna han kört, säger Kristoffersson, som blev sugen på att vara med själv, och nu får han alltså chansen.

– Jag kör mest för att det är roligt. Det är show, man får köra i stort sett vilka bilar man vill i den klassen.

Kristoffersson har norrmannen Morten Erik Abrahamsen i högerstolen.

Rallylegend brukar locka storpublik. P-G berättade förra året om minst 100 000.

Några andra kända namn i årets upplaga är Jari-Matti Latvala och Lorenzo Bertelli, som delar på en Toyota GR Yaris Rally1. De sträckor där Latvala inte kör i uppvisningsklassen tar Bertelli över. Nikolay Gryazin åker i en Lancia Delta Integrale 16V, Dani Sordo i en Hyundai i20 Coupe WRC, medan Alister McRae och sonen Max kommer med varsin Subaru Impreza 555.

För Johan Kristoffersson är det också bra med träning inför avgörandet i rallycross-VM med dubbeltävling i Hongkong den 11–12 november. Sjätte titeln är mycket nära efter seger och tredjeplats i Sydafrika gångna helgen.

Ledningen är 36 poäng före Kevin Hansen och 46 går att ta som mest i finalen.

Det är nästan bara i teorin Kristoffersson kan tappa guldet.

– Det är fortfarande möjligt, men mycket ska till. Utgångsläget är väldigt bra. Han måste ha en kanonhelg och jag att allt går fel.

Nästan en månad senare finns chansen att fixa ytterligare en titel. Extreme E går i mål med dubbeltävling i Chile den 2–3 december. Kristoffersson och Mikaela Åhlin-Kottulinsky ligger tvåa, tre poäng efter Laia Sanz och Mattias Ekström. 18 poäng bakom lurar Molly Taylor och Kevin Hansen.

– Där är utgångsläget bra mycket tuffare, konstaterar Johan Kristoffersson.

Blandade känslor efter söndagens race: ”Det ska mycket till att förlora titeln”

Artikeltaggar

AudiExtreme EHongkongJC RaceteknikJohan KristofferssonKristoffersson MotorsportLanciaRallyRallycrossRallycross-VMSan MarinoSportSydafrika

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.