Hoppa till huvudinnehållet

Freke, 20, blev världsmästare i kannibalspel – igen

Publicerad:
Reporter Sonya Cunningham Oldenvik
Sonya Cunningham Oldenvik
sonya.cunningham.oldenvik@arvikanyheter.se
Den tvåfaldiga världsmästaren Freke Lindgren.
Den tvåfaldiga världsmästaren Freke Lindgren. Foto: Sonya Cunningham Oldenvik

Under slutet av gymnasietiden kände sig Freke Lindgren, 20, vilse i världen och blev till slut en hemmasittare. Nu, ett och ett halvt år senare, har han börjat sin resa mot att bli speldesigner och därtill har han vunnit världsmästerskapet i spelet Tooth and tail – inte bara en utan två gånger.

Det var när Freke snubblade över en Malmöbaserad folkhögskolekurs i speldesign som livet gjorde en helomvändning. Snart satt han med en resväska på ett tåg söderut och när vi träffas hos hans pappa i Arvika har han just avslutat utbildningen. För två veckor sedan knep han dessutom världsmästartiteln i dataspelet Tooth and tail.

– Det känns väldigt gött, säger Freke om segern.

– Jag har ju lärt känna folk över hela världen via onlinecommunityt och många där vet vem jag är, det är kul! Och det var ju roligt att vinna andra gången i rad.

Realtimestrategispelet Tooth and tail.
Realtimestrategispelet Tooth and tail.

Även tidigare i år hölls nämligen ett världmästerskap som Freke vann.

Tooth and tail är ett indiespel, alltså utvecklat av ett mindre spelföretag, som går ut på att kannibaliska djur kämpar om att erövra land och resurser under ryska revolutionen, berättar Freke.

Jaha... kan du utveckla?

– Ja, alltså man bygger upp en ekonomi i form av åkermark och försöker erövra mer mark och kvarnar för att få resurser att bygga upp sin armé med. Och så kämpar man för att få övertag och slå ut sin motståndare, säger Freke, som i spelvärlden går under namnet Tatanka.

En tajt final

Varför fastnade du för just det här spelet?

– Jag gillar att det är ett strategispel men mycket snabbare och enklare än de klassiska. Dessutom är det kaotiskt, bra musik och en design som jag gillar, pixelart.

Skärmdump från spelet.
Skärmdump från spelet. Foto: Sonya Cunningham Oldenvik

Finalen blev en rysare. Motståndaren Mishi hade han redan mött för ett och ett halvt år sedan och då förlorat med 7-6. Men den här gången fick Freke revansch och vann med 4-5.

– Det var på håret, säger han och ler.

Är du mån om att behålla titeln?

– Ja, svarar han utan att tveka.

Under sommaren bor Freke hos sin pappa utanför Arvika.
Under sommaren bor Freke hos sin pappa utanför Arvika. Foto: Sonya Cunningham Oldenvik

Vad tänker du om ”vuxenvärldens” oro kring dataspel som en form av missbruk?

– Jag tycker inte att det är spelens fel att folk blir besatta av teknologi. Då kanske man snarare skulle oroa sig mer för sociala medier. Det finns en idé om att spel är en passiv och själlös hobby men det är ju en hel industri och ett väldigt kreativt område, säger han. Och inom spel är man iallafall en deltagare och inte bara en konsument. Men som med allt annat roligt finns det folk som tar det för långt.

Utvecklat egna spel

Freke växte upp i Edeby utanför Deje men flyttade till sin pappa i Arvika för att gå på Solbergagymnasiet. Under senare delen av gymnasiet pågick pandemin och Freke mådde allt sämre. Beslutet att gå speldesignutbildningen blev räddningen.

– Jag kände att jag behövde göra någonting för jag satt mest hemma. Och jag har alltid varit intresserad av att skapa spel och haft mycket idéer och åsikter.

Kursen på Folkhögskolan Skurup och Fridhem i Malmö var till stor del praktisk och handlade både om att utveckla dataspel och brädspel.

Under utbildningen utvecklade Freke brädspelet Cult Casino tillsammans med Aurora Diamond.
Under utbildningen utvecklade Freke brädspelet Cult Casino tillsammans med Aurora Diamond. Foto: Sonya Cunningham Oldenvik
Foto: Sonya Cunningham Oldenvik

– Det var mycket grupprojekt och designutmaningar, som att skapa specifika delar av spel. Och mycket designfilosofi, som färgteori.

Nästa steg blir att plugga upp gymnasiebetygen för att kunna söka in till The Game Assembly, en väl ansedd spelyrkeshögskola i Malmö.

Och vad drömmer du om för framtiden?

– Målet är att jobba som speldesigner, helst med egna projekt och att ha kreativ frihet och att med design få skapa känslan av spelet. Och att kunna flytta runt och jobba på flera platser.

Jämfört med tuffa tiden under gymnasiet känns det som att en ny väg har öppnats upp.

– Nu känns det som att jag fortfarande kan syssla med det jag alltid varit intresserad av men på ett mer produktivt och levande sätt än att bara sitta hemma och spela. Nu har jag större aspirationer om att bli mer av en aktiv skapare.

Och att vara spelnörd är inte det enda intresset.

– Jag är eldkonstnörd och klätternörd också, säger Freke.

Freke Lindgren.
Freke Lindgren. Foto: Sonya Cunningham Oldenvik

Artikeltaggar

ArvikaDesignGymnasieskolanMalmöMishiSkola och utbildningSolbergagymnasietSpelUtbildning

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.