Efter de ödesdigra försäljningssiffrorna pandemiåret 2020 har det Arvika-baserade biljettsystembolaget nu repat sig – och det med råge. Sett till samtliga Arvika-baserade bolag är Tickster det vars omsättning ökade mest år 2021-2022. Och enligt vd:n, Niclas Lindeberg, har biljettförsäljningen hållit i sig även denna sommar – om än med ett något annat köpmönster:
– Folk har haft ett uppdämt behov, men avvaktar lite längre innan de slår till, säger han.
Sett till samtliga bolag verksamma innanför Arvika kommuns gränser, var Tickster det bolag vars omsättning ökade mest från år 2021 till 2022. Ökningen, en siffra på 76,8 procent, ska samtidigt ses mot bakgrund av rekordlåg biljettförsäljning året innan – då pandemin satte stopp för så gott som alla planerade evenemang som inneburit fysiska sammankomster.
Hur har biljettsommaren överlag varit?
– Den har varit bra tycker vi. Ser vi till sommaren är det främst festivaler som är stort, och där är det jättemånga av våra kunder som slagit försäljningsrekord både innan och under festivalen – i biljettförsäljning och försäljning av mat och dryck.
När man om någon månad summerar sommaren tror Niclas Lindeberg på så vis att det kommer att ha varit en väldigt bra säsong.
Orsaken, menar han, är delvis att det fortsatt funnits ett uppdämt behov att gå på live-upplevelser igen efter pandemin.
– Men som företag hanterade vi ju också pandemin väldigt annorlunda jämfört med andra bolag – också under själva pandemin – när vi lovade att inte varsla någon och att istället ta förlusterna och stanna kvar.
Mer support än någonsin
På så vis ser Niclas Lindeberg att arrangörerna kommer ha mer support än någonsin nu, när man insett vidden av att en hel bransch höll på att stängas ned – men att så stävjades.
– Så på kort sikt löpte vi mycket stor risk och blödde mycket pengar, men på lång sikt vann vi mycket good-will och nya kunder. Så vi har haft en mycket snabb tillväxtfas både innan men främst efter pandemin.
Tickster satsar sig ur krisen – 400 nya arrangörer under coronapandeminMen medan bolaget tagit sig stärkta ur krisen, har pandemin samtidigt satt sina spår i ett förändrat konsumentbeteende, menar Niclas.
– Vi ser en väldigt stor förändring i köpbeteendet – att man väntar väldigt mycket längre inpå med att köpa biljetter. Sen varierar det naturligtvis mellan olika artister och evenemang.
Ändrat köpbeteende
Han menar också att det i samhället funnits ett köpbeteende sedan tidigare, grundat på att allt är tillgängligt hela tiden – varför man inte ”behöver vara först på bollen jämt”.
– Men sen är det också en direkt effekt av pandemin, där det var en lång tid då man vande sig vid att evenemang flyttades och så vidare. Sen dess har det rotat sig att man avvaktar lite längre med att köpa sina biljetter.
I en artikel i AN från i våras nämnde ni att er tveklöst största utmaning framöver var att möta rekryteringsbehoven. Hur ser det ut på den fronten idag?
– I och med att vi är ett tillväxtbolag är det ju viktigt att vi matchar upp våra kunders behov med att ständigt utveckla produkterna på tekniksidan. Och på den fronten kommer vi behöva duktiga medarbetare en lång tid framöver. Men vi jobbar mycket aktivt och taktiskt med rekrytering och har vuxit från 30 till 60 medarbetare – så vi växer snabbt.