Hoppa till huvudinnehållet

Tillbaka till rallycrossens vagga

Publicerad:
Johan Kristoffersson har många minnen från Lydden Hill, inte minst när han 2015 blev pappa för första gången när han tävlade där.
Johan Kristoffersson har många minnen från Lydden Hill, inte minst när han 2015 blev pappa för första gången när han tävlade där. Foto: QNIGAN

Rallycross-VM återvänder till sportens vagga när Lydden Hill står som värd för den fjärde rundan i årets mästerskap.

– Det är ju “The home of rallycross”, så det är helt klart lite speciellt, säger Ole Christian Veiby i Volkswagen Dealerteam.

Den 4 februari 1967 kördes världens första rallycrosstävling på Lydden Hill i engelska grevskapet Kent. Drygt 50 år senare är det nya tider när det helelektriska världsmästerskapet för första gången intar den klassiska arenan. En plats med massor av minnen, inte minst för VM-ledande Johan Kristoffersson, men av en mycket speciell anledning. 2015 blev han pappa för första gången, just när han tävlade på Lydden Hill.

– Colin kom ut när jag var där, så det är förstås något man minns speciellt, säger Johan, som slutade trea den gången.

– 2016 fick jag punktering i semifinalen och 2017 blev jag tvåa efter Petter Solberg. Det är väl typ den enda banan jag inte har vunnit på, konstaterar den femfaldige världsmästaren.

”Vara på tårna”

Frågan är om han ska kunna bryta den sviten nu. I årets tre deltävlingar har värmlänningen dominerat fullständigt och leder mästerskapet med 27 poängs marginal.

– Det gäller att åka dit och göra jobbet ordentligt, att vara på tårna hela tiden.

Den som hittills närmast har kunnat utmana Johans tempo är stallkamraten Ole Christian Veiby, som senast var endast sju hundradelar ifrån att bryta Kristofferssons makalösa svit på tretton raka superpole-segrar.

– Det är dags att ta den där segern. Jag har ju ett psykologiskt övertag på Johan nu, säger Ole Christian med ett skratt.

Senaste helgen drabbade teamkompisarna samman i Årjängs backtävling, där Veiby lyckades knäppa världsmästaren på näsan.

Just den interna kampen mellan Kristoffersson och Veiby är en av förklaringarna till att Kristoffersson Motorsport toppar teammästerskapet med 32 poäng.

– Vi pushar varandra till att bli bättre båda två, säger Johan och drar en parallell till succéåren 2017 och 2018 när han tog hem sina två första mästerskapstitlar.

– Det är egentligen samma kombination som jag och Petter hade i PSRX. Ole Christian har också en rallybakgrund och bidrar med den erfarenheten.

Att hjälpas åt - men också att tävla på lika villkor.

– Det är precis som under PSRX-tiden, helt öppna dörrar inom teamet, inga hemligheter mellan förarna. Då var det Petter som delade med sig av all sin erfarenhet till Johan. Nu är Johan den som drar ett jättestort lass för att hjälpa våra övriga förare, säger teamchefen i Volkswagen Dealerteam, Tommy Kristoffersson.

Veiby på pallplats

Ett samarbete som ska lyfta Veiby i mästerskapstabellen.

– Självklart vill vi ha upp Ole på pallplats i VM. Det är vårt största mål förutom att behålla mästartitlarna, säger Tommy, som inte tillåter någon lättja i teamet trots ledning i båda mästerskapen.

– Vi vet att vi har de rätta verktygen för att hålla oss kvar där uppe, men vi måste fortsätta vara knivskarpa i varje situation. Vi vill absolut inte bjuda in de andra teamen i matchen. För att lyckas med det måste vi ödmjukt göra vårt jobb varje gång, menar Kristoffersson, som själv har några EM-rundor på Lydden Hill i bagaget.

Men sedan 90-talet har det hänt en del på den klassiska banan, ändringar som har gjorts efter senaste VM-tävlingen 2017.

– En ny förstasväng som är mer bankad och en annorlunda joker, säger Johan och ser fram emot att testa nymodigheterna.

Enklare bana

En som redan har gjort det är Ole Christian som tävlade på banan i sydöstra England så sent som förra året.

– Tekniskt sett är det en enklare bana än till exempel i Höljes, så jag tror det kommer att bli jämnare race än senast. För oss gäller det att fortsätta göra det vi har gjort tidigare. För egen del är ett av målen att kunna plocka några poäng ifrån kvalet också. Det har jag inte gjort hittills.

Sondre Ejven
Sondre Ejven Foto: KMS

Noll mästerskapspoäng börjar Sondre Evjen på, men det är inte så konstigt. Den 25-årige norrmannen gör sin debut i rallycross-VM i en av teamets tre eldrivna Volkswagen RX1e, som ersättare för Gustav Bergström.

– Det här ska bli riktigt kul. Jag har länge haft lust att testa en av elbilarna i WRX. Jag har pratat lite med Johan och han säger att det är en väldigt rolig bil att köra, säger en förhoppningsfull Evjen.

Tävlingshelgen på Lydden Hill börjar med träning kl 12 på lördag.

Artikeltaggar

EnglandJohan KristofferssonKristoffersson MotorsportOle Christian VeibyPetter SolbergRallycrossSportTommy KristofferssonVolkswagen Dealerteam

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.