Hoppa till huvudinnehållet

Profilerna om västvärmländska motorundret – här är deras teori: ”Det är unikt”

Publicerad:
Reporter Tim Öberg
Tim Öberg
tim.oberg@arvikanyheter.se
Reporter Oscar Walldén
Oscar Walldén
oscar.wallden@arvikanyheter.se
Tina Thörner, tidigare framgångsrik kartläsare och numera Arvikabo, har följt och imponerats av de västvärmländska stjärnförarna.
Tina Thörner, tidigare framgångsrik kartläsare och numera Arvikabo, har följt och imponerats av de västvärmländska stjärnförarna. Foto: Pressbild

Två utomstående profiler stärker tesen om att Västvärmland är ett ovanligt starkt motorsportfäste.

Deras uppfattning är tydlig: vårt område är unikt.

– Det är ju så att framgång föder framgång, menar Sportbladets motorskribent Anna Andersson.

Så blev Västvärmland motorsportens mecka – här är mästarförarnas väg till framgång”Dagen jag slutar vinna kommer gnistan för motorsporten försvinna snabbt”

Det här är en av artiklarna från 2023 AN låst upp för fri läsning.


AN har pratat med flera av de största stjärnförarna från Västvärmland om deras väg in i sporten, framgångarna och vad de har betytt för den starka traditionen.

Men hur unikt är det egentligen att så många mästarförare kommer från samma lilla geografiska område?

Två kunniga utomstående ger sin syn på fenomenet.

Rallyprofilen Tina Thörner framgångsrik kartläsare och faktiskt nybliven Arvikabo.

Rallyprofilen flyttar till Arvika – här är hennes nya toppjobb

Hon har haft en hel del med Västvärmlands motorstjärnor att göra.

– Jag känner dem allihopa!

Vad tror du grundlägger den här framgången för den här lilla delen av Värmland?

– Jag tror att det har mycket med historien att göra. Det är en motorbygd, det är möjligheter att träna från tidig ålder, de har pappor som har hållit på med sporten – det är så mycket du får när du växer upp i en sån miljö.

Tina Thörner utvecklar:

– Det är en naturlig sport, som hockey eller fotboll, och du har föräldrar som är engagerade, har kontakter och varit duktiga själva. Då är det ju mycket lättare när du kommer in. Du får rätt utrustning, testar och lär dig tidigt. Papporna vet oftast den hårda vägen.


Viktigt med stöttning

Kunskap och kontakter gör förutsättningarna betydligt enklare, konstaterar Thörner.

– Ska du bli bra på det här så är det jobb 24/7 som gäller, och då behöver du ha all uppbackning du kan få – för annars kommer du inte dit.

Möjligheten till stöttning av motorklubbarna spelar också in.

– Det är ju nästa steg. När du väl har det hemifrån i tidig ålder, plus att du har förutsättningarna i miljön runt omkring dig och det finns tränings-, test- och tävlingsmöjligheter som inte ligger flera timmar bort.

– Och sen företagen i bygden ställer ju också upp. Det finns ju tusen sporter att välja på, men de har hållit sig till motorsporten och ställt upp på den. Ideella verksamheten och företagandet är viktiga faktorer.

Största namnen inom västvärmländsk bilsport

Kenny Bräck

Med sex säsonger i det amerikanska formelbilsmästerskapet Indycar är Glavasonen den västvärmländske racingförare som gjort störst avtryck på andra sidan Atlanten. Bräck vann sammandraget, Indy Racing League, 1998. Året därpå kom karriärens enskilt största seger i och med Indy 500-triumfen.

Per Eklund

Seger i Svenska rallyt 1976, 13 pallplatser och 73 sträcksegrar i rally-VM. Vinnare av prestigefyllda Pikes Peak 2000 och 2002 samt framgångar inom rallycross, en sport han själv var med och byggde upp i Sverige. Den 76-årige levande legendaren från Koppom har uppnått mer än de allra flesta inom motorsporten.

Anders Kulläng

Brunskogsbon blev en av de främsta svenska rallyförarna när han 1980 tog hem segern i Svenska rallyt. Utöver det kammade han hem tre pallplatser och 57 sträcksegrar i rally-VM. Startade efter den aktiva karriären upp en egen rallyskola i Sverige, där storförare som Colin Mcrae och Sébastien Loeb har fostrats. 2012 omkom han i en tragisk drunkningsolycka i Thailand.

Tommy Kristoffersson

Vann flera SM-guld i rallycross och slutade trea i EM 1993, där han även vann ett par deltävlingar. De allra största framgångarna har dock kommit som teamchef för Koppsängsbaserade Kristoffersson Motorsport, där det har blivit nästintill oräkneliga antal titlar inom banracing, rally och rallycross.

Johan Kristoffersson

Femfaldig rallycrossvärldsmästare och därmed den mest framgångsrika inom sporten. Tog hem den historiska första titeln i nya terrängracingserien Extreme E. Har även vunnit både STCC och Porsche Carrera Cup flertalet gånger – bland mycket annat.

Pontus Tidemand

SMK Eda-föraren från Charlottenberg tog hem junior-VM-titeln i rally 2013 och har totalt kört 51 VM-tävlingar. Har främst tävlat i WRC2 – ett mästerskap han tog hem 2017 tillsammans med kartläsaren Jonas Andersson från Gunnarskog.

Jonas Andersson

Utan tvekan den mest meriterade co-drivern från västra Värmland. Gunnarskogingen har gjort hela 178 VM-rallyn som kartläsare och var 2012 med och vann i WRC-klassen tillsammans med Mads Östberg.

Att de faktiskt praktiskt bidragit till varandras framgångar tycker inte Tina Thörner. Förarna från vårt område kunde hjälpt varandra och samarbetat under vägen fram av respektive karriär, säger hon.

– Det tycker jag Sverige är för dåligt på.

Men som vägvisare och förebilder har de betytt mycket för varandra. Först kom Eklund.

– Per har ju varit en ”role model” och hållit lågan uppe för sporten. Intresset har hållits länge genom honom, med hans historia.

Av konkurrens mår idrottsmän bra. Av konkurrens från närområdet mår idrottsmän kanske ännu lite bättre.

– De triggar varandra, för det blir ju lite status i det här. Vem fan är bäst liksom?

– Alla har passion för motorsporten. Det är ju det första – att du har hittat gnistan i sporten. Det hjälper ju inte vilken mamma eller pappa du har runt omkring dig som taggar dig om inte själva fröet har såtts inombords. Det är ju då som ”grit”, du vet uthålligheten och gnetet, kommer. Det är lika hos dem allihopa, att inte ge upp och att trots motgångar se det som erfarenheter istället för att hänga läpp.


”Ingen som är så väl förberedd”

Sportbladets motorsportreporter Anna Andersson ser många gemensamma nämnare hos de västvärmländska förarna.

– På banan är de alltid noggranna och mycket väl förberedda; de har en plan som de följer och ser till att leverera.

Hon har ett starkt lysande exempel:

– Det finns ingen förare – skulle jag tro – som är så väl förberedd som Johan Kristoffersson, oavsett vilken kategori vi pratar om. Han är ett unikum.

Just Johan har, precis som pappa Tommy, inom media gjort sig känd som en person man i princip alltid kan räkna med är tillgänglig – och som förstår vikten av att göra reklam för sporten.

Samma bild kan appliceras på några andra västvärmländska stjärnförare.

– Utanför banan välkomnar de samtal med yngre förare, syns på sociala medier och ställer alltid upp. Det är aldrig svårt att få tag i dem för att göra en intervju. Med att ta det ansvaret visar de vilka de är för en bredare publik, vilket genererar nöjda sponsorer och ett ökat intresse – det blir en glädje för motorsporten i stort, säger Anna Andersson.


”Ofta en familjesport”

Också hon nämner det faktum att många på sätt och vis föds in i motorsporten, vilket förstås förenklar möjligheterna.

– Väldigt få klarar sig utan en stöttande förälder. Motorsport är ofta en familjesport. Det kostar en del, någon ska meka, någon ska köra – det är ett lag som ska framåt.

Att Västvärmland fostrat en parad av framgångsrika chaufförer är varken en slump eller överraskning.

Anna Andersson, motorsportreporter på Sportbladet.
Anna Andersson, motorsportreporter på Sportbladet. Foto: Sportbladet

– Förarna har på något sätt varit förebilder för varandra. Det finns redan någon från samma region som lyckats med samma sak som du själv vill göra. Då ser man att det är möjligt – och att se det är väldigt viktigt.

– Det är ju så att framgång föder framgång och i era trakter finns många förare som är väldigt framgångsrika förare på banan, men också tar ett fantastiskt stort ansvar utanför banan. I sin tur lockar det andra att våga satsa och hitta förebilder. Ett bevis på det goda arbete som alla de här förarna gör – inte bara för sin egen karriär, utan för svensk motorsport.


Tvingas välja: ”Kommer inspirera fler”

Att peka ut den västvärmländske förare som har haft störst inverkan på motorsporten är inte helt lätt.

För Anna Andersson står det mellan två.

– Kenny Bräck med sitt otroliga mod, sin naturliga snabbhet och förmåga att vara en naturlig stjärna imponerade på mig när han tävlade i amerikansk racing, precis som hans vilja att följa den egna vägen och den egna planen. Ser vi till Johan Kristoffersson är jag imponerad över hans sätt att alltid vilja förbättra sig, till exempel följa med i den utveckling inom rallycrossen till dagens eldrivna bilar.

Hon tvingas välja.

– Jag säger Johan Kristoffersson över Bräck för att Johan är så pass duktig på att jobba med olika typer av bilar. Kenny är jättestor inom racingen men hans räckvidd blir ändå begränsad i förhållande till vad jag tror att Johan kommer att lyckas med under sin karriär, säger Andersson.

Och utvecklar sitt resonemang:

– Han har fem VM-titlar i rallycross och i stort sett vunnit varje år som han kört. Han har vunnit Extreme E, STCC och kört internationell bilracing. Han kommer kunna inspirera fler inom olika motorsportgrenar. Därför sätter jag honom ett snäpp före.


Imponerad av Solberg

Västvärmlands senaste stora bidrag, och en av de mest hajpade talangerna inom rally, heter Oliver Solberg. Som de flesta av er säkert känner till är han alltså son till Petter Solberg – före detta världsmästare i både rally och rallycross.

Oliver själv har i intervjuer varit tydlig med att det långsiktiga målet är att vara med och slåss om VM-titeln.

– Hans sätt att växa med uppgiften och nu ta ett steg tillbaka till WRC 2, för att kunna ta två steg framåt, visar på en stor mognad. Han visar också upp ett mod genom att ta sig an utmaningen att gå i en framgångsrik pappas fotspår. Där ställs han inför inom utmaningar som kan vara svåra och tunga att bemästra, vilket vi sett många gånger. Att kliva ur skuggan och skapa sig en egen karriär kan vara tufft. Imponerad över att han ändå väljer att göra det här.

Oliver och Petter Solberg under Race of Champions som avgjordes i Piteå tidigare i år.
Oliver och Petter Solberg under Race of Champions som avgjordes i Piteå tidigare i år. Foto: FREDRIK KARLSSON

Någon som också kom fram tidigt och målades upp som ett stort framtidsnamn är Charlottenbergssonen Pontus Tidemand.

– Han har gjort ett starkt jobb, men kanske inte riktigt fått fotfästet när han behövde det. Var otroligt stark som juniorförare och på väg upp, men har inte klarat det här sista steget. Och det är ju väldigt tufft inom motorsporten, det handlar inte bara om talang utan också om ekonomisk stöttning.

– Där har han haft en tuffare väg än de andra, dessutom i en tid då WRC haft problem och inte kunnat ta in nya förare med fabriksteam som ställt till det för honom. Det ligger inte bara på Pontus, att han inte nått ända fram, utan också väldigt mycket på omständigheterna under tiden då hans karriär skulle pika.


”Har lockat talanger”

När vi ber Anna Andersson plocka fram den enskilt största förklaringen till motorundret i Västvärmland blir svaret ett ord:

Traditionen.

Hon drar paralleller till ishockeyn i Örnsköldsvik och handbollen i Ystad.

– Där hittar du exakt samma fenomen, det finns ett antal såna kluster. Inom motorsporten är ert område unikt. På många mindre orter är en idrott dominerande och här är det motorsport. Dina kompisar håller på, det pratas om det och det finns en medvetenhet om att det är något som du kan göra.

Anders Kulläng, som bodde i Brunskog, var en av de främsta svenska rallyförarna och tog bland annat hem Svenska rallyt 1980. Här hissas han av Björn Waldegård och Stig Blomqvist.
Anders Kulläng, som bodde i Brunskog, var en av de främsta svenska rallyförarna och tog bland annat hem Svenska rallyt 1980. Här hissas han av Björn Waldegård och Stig Blomqvist. Foto: Nils Almgren

Hon fortsätter:

– Svenska rallyt har också haft en jättestor betydelse för motorsporten i Värmland. Man växer upp, går dit och tittar och vill vara med. Det är något som jag tror har lockat talanger. Man ser möjligheterna och vad som krävs.

I en racingkontext finns försök till motsvarigheter, men inget i samma utsträckning som Västvärmland.

– Örebro har Ronnie (Peterson) och Marcus (Ericsson). Småland har ”Lill-Lövis” och Felix Rosenqvist. Så fler finns, men inte lika stora och tydliga, säger Anna Andersson.


Du har läst den tredje och avslutande delen i artikelserien om motorsporten i Västvärmland. Läs ikapp tidigare delar här:

Så blev Västvärmland motorsportens mecka – mästarförarnas väg till framgång”Dagen jag slutar vinna kommer gnistan försvinna snabbt”

Artikeltaggar

Anna AnderssonArvika kommunEdaExtreme EJohan KristofferssonKarriärKenny BräckKristoffersson MotorsportMotorsportOliver SolbergPontus TidemandRace of ChampionsRallycrossSportSTCCSvenska rallytTina ThörnerVärmlands länWRCWRC 2

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.