Hoppa till huvudinnehållet

Utköp av tjänsteperson

Publicerad:

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.

Arvika kommun jobbar på, med dålig personalpolitik!

Bygglovsavdelningen har, under lång tid inte skötts bra.

Bygglovschefen sa upp sig, efter klagomål från alla håll. Nya personer tillsattes och för, att få fart på bygglovsprocessen och göra byggföretagare nöjda, pressade politiker och kommunledning på personalen, att man skulle pressa igenom ansökningarna, så snabbt, som möjligt.

En bygglovsinspektör tröttnade på, att inte få göra ett gott arbete, enligt regler och förordningar och anmälde kommunledningen till Justitie Ombudsmannen (JO). JO lade ner anmälan och då var ju naturligtvis bygglovsinspektören lovligt byte för kommunledningen. Bygglovsinspektören köptes ut med 10 månadslöner. Kommunledningen borde egentligen ha tänkt till och sagt, vi får anställa fler och se till att regler och lagar följs. Nu har Arvika kommun istället sett till, att krångla till en yngre persons framtida yrkesliv. Det kommunledningen skall betänka är, att Myndighetsnämndens och Kommunstyrelsens politiker skall ha en fungerande intern kontroll, så att den förre bygglovschefen inte fått sköta sitt revir så undermåligt!

Arvikas läge i Svenskt Näringslivs ranking beror till stor del på kaoset inom bygglovsavdelningen!

Värmländsk surgubbe!

Svar direkt

Vi är medvetna om att vi har haft långa handläggningstider och liten tillgänglighet på vår bygglovsavdelning under en längre tid och gör nu allt vi kan för att komma till rätta med det.

Vi har rekryterat en ny chef, flera nya handläggare och fortsätter rekryteringen av handläggare. Under 2022–2023 har vi rekryterat två handläggare. Målet är att komma i fas under 2023 så att vi har rätt resurser för att klara av alla inkommande ärenden och samtidigt ge kommuninvånarna en god service.

Utköpet av en bygglovshandläggare var en nödvändig åtgärd för att skapa goda förutsättningar för gruppen att arbeta framåt. Vi sökte lösningar men när det inte gick var det bästa alternativet för arbetsgivare och medarbetare att gå skilda vägar.

Hans Karlsson,

Kommundirektör Arvika kommun

Artikeltaggar

ArbeteArbetsgivareArvikaArvika kommunHans KarlssonJustitieombudsmannenKlagomålPersonalpolitikRekryteringSvenskt Näringsliv