Hoppa till huvudinnehållet

Kommun och företagare sluter upp: ”Måste attackera problemet tillsammans”

Publicerad:
Reporter Sonya Cunningham Oldenvik
Sonya Cunningham Oldenvik
sonya.cunningham.oldenvik@arvikanyheter.se
Kommunalråd Peter Söderström, företagare Anna Holmgren, regionchef för Svenskt Näringsliv Anna Hedberg och näringslivsutvecklare Jonas Andersson var med på träffen på Ritz i tisdags.
Kommunalråd Peter Söderström, företagare Anna Holmgren, regionchef för Svenskt Näringsliv Anna Hedberg och näringslivsutvecklare Jonas Andersson var med på träffen på Ritz i tisdags. Foto: Sonya Cunningham Oldenvik

Apropå att Arvika kommun hamnat långt ner i de senaste årens ranking av företagsklimat träffades under tisdagen kommunrepresentanter, företagare och Svenskt Näringslivs regionchef Anna Hedberg på Ritz för att diskutera läget och vägen framåt.

Varje höst kommer arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv med en ranking av företagsklimat i Sveriges 290 kommuner. Rankingen bygger bland annat på en enkät med företag i kommunen.

AN har tidigare rapporterat om hur Arvika hamnade på en riktig bottennotering i förra årets ranking, plats 283 av totalt 290 kommuner – och att årets resultat ser ut att bli ännu sämre.

Dystra trenden fortsätter kring Arvikas företagsklimat – men positiva vindar i Eda

Men enligt regionchef för Svenskt Näringsliv Anna Hedberg, som bjudits in som gäst denna dag, är det inte i första hand rankingen man bör titta på.

– Det är aldrig roligt att komma långt ner i ranking men enkäten som vi skickar ut är ett mycket viktigare redskap i arbetet med att förbättra företagsklimatet. Där sätter företagen betyg på kommunens arbete inom olika frågor.

Enkäten är viktigare att utgå från än rankingen, menar Anna Hedberg.
Enkäten är viktigare att utgå från än rankingen, menar Anna Hedberg. Foto: Sonya Cunningham Oldenvik

Bemötandet viktigt

I enkätsvaren får Arvika kommun underkänt i nio av 14 kategorier enligt Svenskt Näringslivs sätt att räkna. Kategorierna ”upphandling”, ”tjänstemännens attityder” och ”kommunens service och bemötande” är de som lämnar mest att önska hos företagarna.

Hedberg:

– När vi tittar närmare på hur företagare i Arvika upplever vägledning och kontakt med handläggare, handläggningstider och om det finns en förståelse för företagarens behov, ser vi tydligt att myndighetsutövandet behöver bli bättre. Man måste förstå och vägleda företagen och vara mer lösningsorienterad. Sen kanske inte allt går att lösa men då är det viktigt hur man kommunicerar kring det.

Behövs gemensam attack

Anna Holmgren, vd på kyl- och frysrumsföretaget Finnebäcks AB, är en av företagsrepresentanterna i den referensgrupp som kommunen bildat för att bli mer lyhörda för näringslivets behov.

– Jag misstänker att jag blev inbjuden för att jag har mycket åsikter, säger hon.

Anna Holmgren, vd Finnebäcks AB.
Anna Holmgren, vd Finnebäcks AB. Foto: Sonya Cunningham Oldenvik

Hon fortsätter:

– Ett sånt här tråkigt betyg kan vi ju inte nöja oss med, det måste vi ju attackera tillsammans. Ska vi ha kompetent personal som vill bo här är det ju avgörande att det funkar mellan företagare och kommun. Så de här regelbundna träffarna med högsta kommunledningen är en ynnest. Det engagerar mig, säger hon.

Referensgruppen, som bildades för strax över ett år sedan, träffas två gånger per termin.

– Vi såg att vi behövde ta ett helhetsgrepp och prata med varandra på ett strukturerat och kontinuerligt sätt, säger kommunens näringslivsutvecklare Jonas Andersson.

Man har försökt få till en bra blandning i gruppen, med representanter från olika branscher, olika kön och olika storlek på företag, berättar Jonas.

– Och inte bara män i 60-årsåldern.

Några sådana är dock också representerade. Som Magnus Glavmo, vd på Thermia, till exempel.

Magnus Glavmo, vd Thermia.
Magnus Glavmo, vd Thermia. Foto: Sonya Cunningham Oldenvik

Hög svarsfrekvens

Vad tar du med dig från dagens genomgång av enkäten och vägen framåt?

– Att det här tar tid. Det finns inga snabba lösningar. Jag tycker vi har haft en bra dialog i ett års tid och kommunen har blivit medveten om utmaningarna, men vi har väl inte riktigt sett resultaten än.

Näringslivsträffar

Tredje torsdagen

Den tredje torsdagen varje månad bjuder kommunen in företagare till en lättare mingellunch på Ritz, ett koncept som blivit populärt. Omkring 70-80 personer brukar vara med på lunchen.

Det går ju bra för många företag i Arvika, till exempel Thermia. Vad är det som inte fungerar?

– Vi har främst märkt av det på tjänsteutövningen och tillståndsbiten. Vi bygger ju ovanligt mycket nu, med nytt kontor och utökning av verksamheten. Då behövs mycket stöd, råd och snabb handläggning från kommunens håll. Så det är väl den biten. Men förhoppningsvis kommer det se bättre ut nästa år, säger han.

Något annat som sticker ut med enkäten är den höga svarsfrekvensen.

– Det är strax under 200 företagare som svarat, totalt 61 procent, säger Anna Hedberg.

– Det är den näst högsta svarsfrekvensen i hela landet. Det tyder på ett starkt engagemang, annars bryr man sig ju inte om att svara. Så det är någonting väldigt positivt.

Näringslivsutvecklare Jonas Andersson.
Näringslivsutvecklare Jonas Andersson. Foto: Sonya Cunningham Oldenvik

Nästa steg är att en plan med målsättningar kopplat till enkäten ska tas fram.

– Tanken är att det här ska klubbas igenom politiskt så man kan sätta in åtgärder, få resurser och följa upp arbetet, säger Jonas Andersson, som sedan drygt ett år tillbaka har fått förstärkning i form av ytterligare en näringslivsutvecklare, Erica Öjermark Strzelecka.

Han avslutar:

– Vi har ju ett superstarkt näringsliv och duktiga företagare i Arvika så nu gäller det att vi matchar upp det från kommunens sida.

Träff med näringslivet, kommunen och regionchef för Svenskt Näringsliv Anna Hedmark.
Träff med näringslivet, kommunen och regionchef för Svenskt Näringsliv Anna Hedmark. Foto: Sonya Cunningham Oldenvik

Artikeltaggar

Anna HedbergAnna HolmgrenArvikaArvika kommunJonas AnderssonMagnus GlavmoNäringslivPolitikRitzServiceSvenskt NäringslivThermiaÅtgärder

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.