Efter månader av förberedelser har nu äntligen Dan Öberg skickat iväg sitt backmonster på den långa resan för att komma över Atlanten.
Målet är världens mest legendariska backtävling, Pikes Peak i Colorado, den 25 juni – men tiden är, trots förberedelserna, knapp.
– Vi har hållit på och skruvat som fan för att få i ordning. Det är fem i tolv och det kommer att bli tajt, men det är ju motorsport det handlar om, konstaterar Öberg, som gav sig av ner mot Hamburg i början av den här veckan.
Från Tyskland ska den sedan forslas över till Texas där man, om tidsschemat håller, kommer att ha fyra dagar på sig att få upp den till Colorado i tid för besiktningen inför tävlingen.
– Och då har vi lite skruvande kvar att göra på de där fyra dagarna också.
– Jag tror det är 150 mil upp och sedan får vi hoppas att inte tullen ska göra någon kontroll. Det har varit lite stolpe ut så det skulle inte förvåna mig.
Fann en väg
Den i särklass största stolpträffen i förberedelserna är att motorn skar när man körde den i bromsbänk för några veckor sedan.
– Det är ju lite småspeciella motorer, det finns bara 15 byggda, berättar Dan, som dock vägrade att ge upp och fann en väg framåt.
– Vi hade en väldig tur och fann en annan i gott skick, i Norge, som vi fick köpa. Det var inget alternativ att lägga ner. Det var bara att börja leta.
Motorkrånglet gick dock inte obemärkt förbi och Dan har tvingats flytta fram frakten tre gånger.
– Den skulle egentligen ha gått iväg samma helg som motorn skar. Efter det har det varit skruving dygnet runt.
Fräsch reserv
Reservmotorn är dock bra.
– Den är fräsch och i bättre skick än den vi hade.
Det hindrade dock inte att det dök upp nya problem förra onsdagen då man körde en shakedown i Arvika.
– Vi fick problem med övertryck i motorn så vi fick skruva isär halva bilen för att hitta felet.
– Vi har kört några meter, men det är absolut för lite.
Testet hann i alla fall avslöja att det är ett kompetent bygge man fått till.
– Det känns jävligt bra, det är ett helt annat register än i rallycrossbilen och den var rolig att köra. Accelerationsmässigt är det ett jävla monster.
750 hästar
I slutändan landade man på cirka 750 hästar och ett imponerande vridmoment – vilket ju är bra att ha när man ska köra upp till ett mål på 4301 meters höjd.
– Vi ligger ganska bra i siffrorna. Vi har mappat motorn för att den ändå ska hålla i två mil. I grund och botten är det fortfarande en rallycrossmotor och den är byggd lätt. Det går att klämma ut 800-900 hästkrafter men den är inte byggd för det, då blir det gambling. Vi ligger väl egentligen 100-120 över gränsen redan men vi håller det där och chansar lite.
Det mesta som skulle göras har gjorts – även om man saknar den Porsche GT-vinge man hade på önskelistan.
– Vi ville ju att den skulle se lite mer monster ut, men vi får väl silvertejpa på något, med ståltråd och tuggummi, säger Dan med ett skratt.
Vettigt inställt
– Den ligger ganska bra efter vägen ändå. Det känns ganska vettigt inställt. Vi har en stor bra vinge men vill gärna slänga på en till. Vi får se vad som hinns med.
Teamet som drar över för att ta emot bilen i Texas blir fem man starkt.
– Mer än så behövs det inte. Vi har packat en container full med reservdelar också, men det är svårt att få med allt. Vi får väl se vad Walmart har för utbud om vi har glömt något...