Helgens folkrace på Westom i Arvika blev en succé. Med 200 startande var tävlingen den största på banan sedan 90-talet, enligt arrangörerna.
Över 1 400 besökare kom till Westom under lördagen och på söndagen och publiken på plats fick se bra fart på de västvärmländska förarna. Under söndagens finaler var det många västförare som körde till sig fina placeringar.
I damklassen blev det seger för hemmaklubbens Loise Sevius som vann närmast före Årjängs Sandra Ringsby.
Bland juniorerna var det Edas Max Åsman som hade bäst koll på grejerna och rattade hem segern i finalen, närmast före Likenäs Lukas Johansson.
Seger för Rasmus
Ännu mera Eda blev det i den framhjulsdrivna klassen där Edas Rasmus Persson vann, före Krabyskogens Lasse Rud. Han delade för övrigt bil med klubbkamraten Bo Tordegård – som tog hem veteranklassen.
I klassen för de bakhjulsdrivna bilarna gick segern till Fjärås Fredrik Salsten. Emil Larsson, från Westom, blev bäst från väst i den klassen med en femteplats.
En av förarna som tävlade under helgen var 19-årige Ville Jönsson från Ekshärad. Han hade både pappa Roger och bilen Russin med sig till tävlingen i Arvika.
– Jag har kört sedan jag var 15 år, och nu är det andra året jag kör som senior, säger han.
Det är också andra gången han kör på Westom och han gillar Arvikabanan.
– Den här banan är kul, det är en rolig tävling.
Och det gick bra för Ville under tävlingens första dag. På lördagen körde han två heat och kom tvåa både gångerna.
Gick det bättre än du trodde?
– Ja, det gick en del bättre än vad jag trodde att det skulle göra.
Ville Jönsson har varit med i folkracesvängen ett tag, trots att han i sammanhanget är ganska ung. Folkrace är ett familjeintresse och pappa Roger Jönsson var med på Westom som mekaniker under helgen.
– Jag körde också en del när jag var yngre, säger Roger.
– Jag var med farsan mycket i garaget när jag var liten, så det blev att jag började jag också, säger Ville.
Hur var det med bilen Russin då? En Volvo 855 från tidigt 90-tal - enligt utsago iallafall, det är lite svårt att avgöra. Och namnet kommer från skickat på bilen.
– Vi kallar den Russin för att den är så skrynklig och jävlig.
Russin verkar dock vara en riktig trotjänare, med tanke på mängden tävlingar den har stått pall för.
– Det här blir min 28:e tävling i den här bilen, säger Ville.
– Och den var inte ny när han började köra den, säger Roger.