Hoppa till huvudinnehållet

Gåtan polisen vill knäcka efter dödsolyckan: ”Hur kunde inte vägräcket fånga bilen?”

Publicerad:
Reporter Felix Hall
Felix Hall
felix.hall@nwt.se
Polisen ska göra ett platsbesök för att se om man kan komma fram till vad som orsakat dödsolyckan på riksväg 61 utanför Kil i söndags. Arkivbild.
Polisen ska göra ett platsbesök för att se om man kan komma fram till vad som orsakat dödsolyckan på riksväg 61 utanför Kil i söndags. Arkivbild. Foto: Fredrik Karlsson

En allvarlig singelolycka inträffade på riksväg 61 i söndags. En man i 70-årsåldern avled efter att ha kört av vägen, voltat ner för en slänt och hamnat på taket.

Nu utreds olyckan av Tim Eriksson, förundersökningsledare hos trafikpolisen i Bergslagen.

– Frågan vi ställer oss är varför inte vägräcket fångat upp bilen, säger han.

Det var i söndags klockan 10.10 på förmiddagen som olyckan inträffade. Väster om Kil i höjd med Klacksjön.

Olyckan inträffade i en högerkurva, ett vägavsnitt där det finns ett vägräcke som ska skydda bilisterna från allvarliga olyckor.

– Man sätter ju oftast bara vägräcken vid farliga sträckor, vid slänter, berg, broar och stup.

Man död efter våldsam trafikolycka: ”Hamnade på taket”

Tittat på foto

Tim Eriksson har tittat på ett foto från olyckan. Ett foto som ställer mer frågor än vad det ger svar.

– Varför åker man av just där? När jag tittar på det här fotografiet ser det ut som att han aldrig kört in i vägräcket. Att han helt ska ha missat det. Hur kan det hända? Hela syftet med vägräcket faller ju om de inte fångar upp bilarna. Vi och Trafikverket kommer att undersöka om det är för lågt eller för högt eller om det är placerat på fel ställe i förhållande till kurvan, säger han.

Vad vet ni i nuläget om hur olyckan har gått till?

– Det enda vi vet är att det är en singelolycka med en bil som kört av vägen och missat vägräcket och voltat ner för en slänt. Och att föraren ådrog sig svåra skador. Det är egentligen det vi vet med säkerhet, säger Tim Eriksson.

Det fanns inga vittnen?

– Nej, inte i närtid till olyckan, som jag har förstått det. Det försvårar. Annars hade man ju kunnat få svar på frågor om solen kan ha påverkat sikten och dylikt.

Analyserar bilen

För att kunna närma sig anledningen till olyckan har man tagit bilen i beslag.

– Vi tittar över bilen för att se om ett fel kan ha orsakat olyckan och om det är det som orsakat avåkningen. Exempelvis kan det vara punktering, eller att en länkarm brustit, eller spindelled, eller styrled. En däckexplosion på höger eller vänster sida kan ju göra att bilen kan dra sig ut i dikeskanten när det blir en ojämn viktfördelning, säger Tim Eriksson.

Bilinspektörer kommer nu att noga studera den kvaddade bilen.

– Det är svårt att säga när vi kan ha en färdig analys, det beror på hur belastningen ser ut. Inspektörerna arbetar ju även i Örebro och Dalarna, men jag hoppas att vi kan få den så fort som möjligt, om en vecka eller så.

Utöver bilen finns det andra saker att ta i beaktande vid utredningen.

– Har personen suttit med telefonen eller varit påverkad av alkohol eller droger. Utredarna är också i kontakt med anhöriga för att undersöka eventuell sjukdomshistorik hos mannen.

Platsbesök

De närmaste dagarna genomförs ett platsbesök.

– Vi ska leta efter avåkningsspår och titta i olika zoner och det kommer gå hand i hand med utredningen av vägräcket. Nu vet vi inte exakt om han kört av vägen innan eller precis efter vägräcket. Vi kommer titta på asfalten, om det finns spår i vägbanan eller om asfalten är trasig. I det här fallet var det torrt på vägen. Vi analyserar sikten, solen och kurvan. Ja, desto mer uppfinningsrik du är, desto mer kan du få med dig.

Tim Eriksson hoppas nu att utredningen ska kunna finna ett svar.

– När det är en singelolycka handlar det dels om att kunna ge anhöriga en förklaring men också att kunna förebygga och bygga bort farliga vägavsnitt. I ett sånt här fall finns det ju ingen att lagföra, säger han och fortsätter:

– Vi går igenom så mycket vi kan för att få något svar. Tyvärr når vi ju inte alltid hela vägen fram.

Artikeltaggar

KilKlacksjönOlyckor och katastroferPolisenRiksväg 61SingelolyckorTrafikverket

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.