Boka tid för provtagning på 1177 - är det avsiktligt krångligt?

Publicerad:

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.

Utan att skryta vill jag påstå att jag är van användare av webben, internet och digitala tjänster. Jag brukar säga till mina vänner som frågar mig om saker som rör digitala tjänster på internet: Läs på skärmen, för så brukar det vara, allt brukar stå hur man ska göra bara man läser noga och följer informationen så Läs på skärmen är normalt sett ett bra tips.

Jag var på vårdcentralen Verkstaden för en årlig hälsokontroll. Läkaren bad mig att gå och ta prover. Men nu mer kan man inte bara gå till labb och ta en kölapp och sätta sig och vänta på sin tur. Nej nu ska du själv logga in på 1177 och där beställa tid för provtagning så min läkare bad mig göra det. Inga problem tänkte är ju bara att Läsa på skärmen. Men ack vad jag bedrog mig, det enda jag kom fram till efter jag loggat in på 1177 och Läst på skärmen när jag klickade på menyn (Beställ provtagning och se svar) var att jag kunde boka tid för ett gonorré-prov, vilket inte var aktuellt.

Jag provade flera dager i rad men fick samma svar varje gång. Då skrev jag till receptionen på Verkstaden och ställde frågan där vad som var fel. Jag fick svar att jag skulle logga in på 1177 vilket jag gjort tidigare och "Boka tid för provtagning" det var ju det jag hade gjort tidigare så jag gjorde om Läste på skärmen, men kom fram till samma, alltså bara gonorré-prov kunde jag boka. Men skam den som ger sig tänkte jag, utan jag började improvisera och till slut när jag av slumpen klickade på knappen Hitta vård (vilket det ju inte var utan ett enkelt prov bara) fann jag efter många menyer och nästa och nästa fram och äntligen fick jag en tid på direkten.

Nu ställer jag mig frågan hur faen har dom tänkt att äldre och ovana internetanvändare ska klara av detta. Det tog mig fyra dagar att fixa en tid bara för att jag vägrade ge upp.

Är det så illa att det är avsiktligt krångligt så att folk ska ge upp?

Torbjörn Gustavsson

Artikeltaggar

InternetSjukvårdVårdVård och omsorgVårdcentraler

Läs vidare