Hoppa till huvudinnehållet

Höga hastigheter i Sulvik: "Vi vill ha en åtgärd – ingen olycka"

Publicerad:
Krister Sjöstedt, Lisa Ekelund, Emma Sjöstedt och Ola Portén ingår i arbetsgruppen som ska sända in ännu en skrivelse till Trafikverket.
Krister Sjöstedt, Lisa Ekelund, Emma Sjöstedt och Ola Portén ingår i arbetsgruppen som ska sända in ännu en skrivelse till Trafikverket. Foto: Kristina Green

Sulviksborna är oroliga för hastigheten på väg 172 förbi samhället. De uttrycker att något måste göras innan det händer en olycka.

– Det här har varit ett samtalsämne i många år, vi vill ha en åtgärd innan något händer, säger Lisa Ekelund som tillsammans med Emma Sjöstedt, Ola Portén och Ica-handlaren Krister Sjöstedt arbetar för att få till åtgärder vid korsningen.

Det är risken med att passera över väg 172 som ortsborna reagerat över i många år. Den senaste mätningen på dygnstrafiken i Sulvik utfördes 2021 och visar på en årsmedeldygnstrafik på cirka 3000 fordon.

Högsta timtrafiken under vardagar ligger på omkring 300 fordon, runt 16-tiden. På morgonen, vid 06-tiden är högsta timtrafiken runt 250 fordon.

En inkörsfil till Glava, samt smal refug har skapats för ett antal år sedan, samt att hastigheten sänkts från 80 km till 60 km. Men det hjälper inte menar ortsborna.

Befarar olycka

– Det är mycket bilar och långtradare som passerar här och inte alla sänker hastigheten när de kör förbi. Vi har barn, ungdomar, vuxna och äldre som alla går eller cyklar över vägen. Det är otäckt om det skulle behöva hända en olycka innan det görs något åt detta, säger Lisa Ekelund.

En fråga under lång tid

Ica-handlaren Krister Sjöstedt berättar att trafikfrågan har stötts och blötts i över 30 år.

Ska man gå över vägen här, får man se upp. Det kommer fordon både längs vägen i hög hastighet och ut från korsningen från Glava. Det vore mycket tråkigt att något händer före det blir en åtgärd, säger Krister Sjöstedt.
Ska man gå över vägen här, får man se upp. Det kommer fordon både längs vägen i hög hastighet och ut från korsningen från Glava. Det vore mycket tråkigt att något händer före det blir en åtgärd, säger Krister Sjöstedt. Foto: Kristina Green

– Det har nog alltid varit en fråga här, det har gjorts vissa åtgärder, men det stoppar inte de som håller hög hastighet. De som kommer nedför backen har farten i sig och de som kommer från Arvikahållet gasar på. Sedan är korsningen skymd bakom kurvan. Även busshållplatsen med linjen in till stan ligger på andra sidan vägen. Vi har sammankallat till ett möte här i dag och ska sammanställa ännu en skrivelse till Trafikverket, säger Krister.

Refug och fartkamera

Arbetsgruppen skulle välkomna både refug och avsmalnad väg vid busskurer, ljusskylt med hastighetspåminnare eller fartkamera.

– Allt är välkommet! Vi vet ju hur det ligger till, polisen också. De är här och gör hastighetskontroller och vad man hör så åker folk på böter.

Framför argument

Emma Sjöstedt och Ola Portén håller med.

– Det finns starka argument för att det skulle kunna gå att göra något här. Går man över och det kommer en bil, får man stanna på den smala refugen och hoppas på att det inte kommer långtradare från båda håll. Vi tänker också på den större faran för barn och äldre som inte tar sig så snabbt över vägen. På sommaren kommer det också turister och går över med sina kanoter. Det är lika läskigt att köra bil ut på vägen, när trafiken passerar snabbt. I somras körde två bilar ihop här i korsningen, säger de.

Arbetsgruppen uttrycker att Sulvik är anonymt bakom kurvan. Ortsnamnskylten visar att ett samhälle närmar sig, men bilister ser inte att det finns bebyggelse eller korsning förrän bakom kurvan.
Arbetsgruppen uttrycker att Sulvik är anonymt bakom kurvan. Ortsnamnskylten visar att ett samhälle närmar sig, men bilister ser inte att det finns bebyggelse eller korsning förrän bakom kurvan. Foto: Kristina Green

Återkommande hastighetskontroller

Polisen är medveten om problemet och gör återkommande nedslag i Sulvik för att kontrollera hastigheten.

– Vi ser och bevakar 60-sträckan. Sedan en tid tillbaka har vi även utbildat poliser på trafikövervakningsvagn, ett automatiskt mätinstrument som vi lånar in och placerar ut på flera platser. Det är inte otänkbart att vagnen kommer att ställas upp i Sulvik vid tillfälle för att mäta hastigheten, uttrycker polisområdeschefen Jonas Wendel.

Att hastigheten är för hög förbi samhället är välkänt av polisen som gör punktinsatser med hastighetskontroller på 60-sträckan.
Att hastigheten är för hög förbi samhället är välkänt av polisen som gör punktinsatser med hastighetskontroller på 60-sträckan. Foto: Kristina Green

Trafikverket

När AN når trafikingenjör Jan Bergqvist på Trafikverket säger han att nya mätningar skall göras i Sulvik framöver för bedömning av eventuell åtgärd.

– Innan vi beslutar om åtgärder behöver vi mer information. Fartkameror, ATK, kan vara en nödvändig åtgärd. Vi behöver mer på fötterna innan vi tar såna beslut. Vi behöver göra en mätning först för att se om hastigheten är för hög hos passerande fordon.

Fartkamera eller hastighetspåminnare

Om Trafikverket skulle komma fram till att fartkamera är ett alternativ, är beslutsprocessen ett par år.

– Man ska även veta att processen för trafiksäkerhetskameror är lång. Det tar två till tre år från föreslagen plats tills att kameror är på plats. Det är dyrt och skulle mätningar visa att medelhastigheten trots allt inte är så hög så är det inte rätt åtgärd. Hastighetspåminnare är en billigare åtgärd som kan gå snabbare att få till om det visar sig att hastigheten är ett problem.

Med bostäder och skola på ena sidan vägen och sopsortering, företag och matbutik på andra sidan, korsas väg 172 dagligen av människor i alla åldrar.
Med bostäder och skola på ena sidan vägen och sopsortering, företag och matbutik på andra sidan, korsas väg 172 dagligen av människor i alla åldrar. Foto: Kristina Green

Eventuell gångpassage

Trafikverket kommer även att undersöka hur möjligheten ser ut med en tillgänglighetsanpassad passage över 172:an.

– Vi kommer att se över möjligheten att få till en bättre gångpassage med öppning i refugen, säger trafikingenjör Jan Bergqvist.

Artikeltaggar

ÅtgärderGlavaIcaJonas WendelOlyckorOlyckor och katastroferSulvikTrafikTrafikkontrollerTrafikverket

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.