Hoppa till huvudinnehållet

Gränshandlarna tror inte på rekord: ”Påsken ligger på dåliga datum”

Publicerad:
Reporter Peder Kaldal
Peder Kaldal
peder.kaldal@nwt.se
Så här ser det ut vid matbutikerna längs gränsen veckan innan påsk. Bilar i långa rader och de flesta med en norsk registreringsskylt.
Så här ser det ut vid matbutikerna längs gränsen veckan innan påsk. Bilar i långa rader och de flesta med en norsk registreringsskylt. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Nu är den i gång – årets bästa handelsvecka för gränshandeln.

Inget slår påsken och butikerna har laddat med lamm, godis och läsk.

Blir det rekordhandel?

– Nej, det tror jag inte. Påsken ligger på dåliga datum, säger Kaj Hänninen på Hypermat.

Påsken är stor i Sverige, men den är nästan större i vårt västra grannland.

Ledigheten är längre och många ”far på hytta”. Då krävs det godsaker, mat och dryck och allt sånt inhandlas gärna på den svenska sidan gränsen.

Men det är inte så mycket som skiljer innehållet i kundvagnarna från en vanlig handlingsdag, säger Kaj Hänninen, vd för Hypermat i Charlottenberg.

Kaj Hänninen, vd för Hypermat i Charlottenberg, tror inte på någon rekordpåsk. Högtiden ligger fel i förhållande till norrmännens löneutbetalning.
Kaj Hänninen, vd för Hypermat i Charlottenberg, tror inte på någon rekordpåsk. Högtiden ligger fel i förhållande till norrmännens löneutbetalning. Foto: Joachim Lagercrantz/TT

– Det är det vanliga, godis, frysta varar och bunkringsvaror, men det är lite mer färskvaror som är aktuella vid påsk, som sill och lamm. Norrmännen är betydligt hetare på lamm.

Han säger att dagligvaruhandeln har en fortsatt uppåtgående trend, trots rådande ekonomiska läget. Men någon rekordpåsk är inte att vänta i år.

– Nej, det tror jag inte. Anledningen är att påsken ligger på dåliga datum. Med det menar jag att vi ligger så långt från den norska lönen vi kan göra. De får sin lön veckan efter påsk, säger Kaj Hänninen.

Vad kommer att gå bäst?

– Ska jag gissa på några varor så är det nog Cola och Pepsi, köttfärs och stora paket som de passar på att bunkra.

”Väldigt sug att kose sig”

Handelskollegan Torbjörn Swartz, vd på Maximat med butiker i Töcksfors och Charlottenberg. Han säger att den kommande helgen ger en fingervisning om hur resten av påskhandeln kan bli.

Torbjörn Swartz, vd för Maximat, är glad att det inte är en halvmeter snö och 15 minusgrader. ”Så det ser inte ut att bli några trafikproblem”.
Torbjörn Swartz, vd för Maximat, är glad att det inte är en halvmeter snö och 15 minusgrader. ”Så det ser inte ut att bli några trafikproblem”. Foto: Helena Karlsson

Han håller med om att påsken ligger fel.

– Dessutom är den tidigt och det är inte varmt heller, säger han och skrattar.

– Men det är ett väldigt sug att kose och hygge sig när det är påsk, så vi tror ändå att det kan bli en bra påsk. Vi ser inga jättemoln på himlen.

Inte ens inflationen och lågkonjunkturen är något som hotar handeln den kommande veckan.

– Klockan tickar, livet går och påsken kommer. Jag tror att alla har en önskan om att göra det trevligt utifrån förutsättningarna. De kanske inte har råd att på åka till Gran Canaria utan åker och handlar istället. För suget att umgås finns, säger Torbjörn Swartz.

Norrmän vill ha norskt godis

Till påsken hör också godis, och det är såklart även norrmännen förtjusta i.

– De vill gärna ha norska varor, som Freia- och Nidarchoklad. Det efterfrågas så det är viktigt att vi har det hemma nu, säger Mats Idbratt, operativ chef på godiskedjan Gottebitten med butiker på flera orter längs Norgegränsen.

Godis alla former är populärt under påsken.
Godis alla former är populärt under påsken. Foto: Johan Nilsson/TT

Han tror på en bra påsk, trots rådande ekonomiska bekymmer. Mats Idbratt säger att godis är en vara man vill unna sig och familjen.

– Det är en sådan typ av vara som brukar stå sig bra trots inflationen, då drar man kanske mer in på restaurangbesök eller en övernattning.

Artikeltaggar

ButikerCharlottenbergGodisHandelHypermatKaj HänninenMat och dryckMaximatPåskTorbjörn SwartzTöcksfors

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.