De är Sveriges största biljettsystemföretag med närmare 60 anställda. För framtiden ser de ett stort behov av mer utbildad personal för att kunna växa över landgränserna. Men hur kom det sig egentligen att ”några dårar i Arvika” blev bäst i landet på att sälja biljetter?
AN har besökt Tickster i jakt på svar.
Det första man ser när man kommer in på Ticksters huvudkontor i Arvika är en gitarr som hänger på väggen. En blinkning till den mylla ur vilken företaget växte, månne?
Affärsutvecklare Fredrick Berntsson möter upp i trappan.
Lokalerna är luftiga, kaffet smakar bra. Det moderna kontoret. Här jobbar lejonparten, ett 40-tal, av företagets arbetsstyrka. Resten sitter på kontoret i Göteborg. Utvecklingschef Niklas Stake ansluter och vi slår oss ner i ett konferensrum med en stor tv-skärm.
Alltihop började ju egentligen med Arvikafestivalen.
Fredrick:
– Det fanns inga bra biljettsystem när vi gjorde festivalen så vi byggde ett eget.
Sprunget ur behov
Och Tickster var inte den enda avknoppningen. Även Live Side, Audio Blix och Arvika Hamnfest växte fram ur det kreativa klustret kring festivalen.
Att Tickster-grundarna kommer från arrangörsbranschen och att företaget sprang ur ett verkligt behov har varit en viktig framgångsfaktor, tror de.
– Vi sa en gång att vi vill göra en festival vi själva vill gå på. Och nu känner vi att om vi var arrangörer skulle vi vilja anställa oss. Så det säger ju någonting! säger Fredrick.
Och Sveriges arrangörer tycks instämma. Under de senaste åren har Tickster växt med omkring 30 procent per år när det gäller omsättning, antal arrangörer och anställda. Under 2023 väntar de sig sälja mellan åtta och tio miljoner biljetter åt omkring 4500 arrangörer.
– Så det är en ganska stor del av Sveriges befolkning som kommer i kontakt med Tickster på ett eller annat sätt. Då är det ju lite kul att det är några dårar i Arvika som ligger bakom, säger Niklas.
Men hur svårt är det egentligen att sälja biljetter? Och varför sticker Tickster ut?
Samlar systemen
Framgången har, enligt dem själva, att göra med att man hela tiden bygger på nya funktionaliteter.
– Förr såldes ofta biljetter i ett system, mat i ett annat, souvenirer i ett tredje. Det vi gör är att vi samlar systemen och underlättar för arrangören att få användning av all den information som vi samlar in, säger Niklas.
Utöver biljettförsäljningen kan Tickster också tillhandahålla kassasystem och sköta försäljningen inne på evenemanget, liksom bordsbokningar och leverans av varor ända fram till sittplatsen. Inget lämnas åt slumpen. Och det kräver förstås en hel del arbete.
Niklas:
– Vi rör oss med systemutveckling på väldigt hög nivå och spänner oss alltifrån mobilappar och ekonomisystem till att kunna hantera biljettsläpp av en SM-final i hockey och den typ av last det medför.
Utvecklingstunga
Även företagets uppbyggnad går att spåra tillbaka till bakgrunden som arrangörer.
– En motsvarande konkurrent i branschen har kanske 15 säljare, medan vi har 3-4 stycken. Istället satsar vi mycket på kundsupport och utveckling. Det gör att vi är mycket snabbfotade och kan utveckla lösningar in-house, säger Niklas.
– Och så ägs vi inte av något riskkapitalbolag där styrelsen sitter och kräver massa vinst utan att göra något. Vi återinvesterar vinsterna i att utveckla Tickster vidare och är ägarledda - den äktheten uppskattar många arrangörer, säger Fredrick.
De beskriver sig som en ”möjliggörare i bakgrunden”.
– När du köper biljett hos hockeyklubben eller av festivalen är det deras varumärke som frontas, och deras grafiska profil som syns, det har varit viktigt för oss, säger Fredrick.
Hur spår ni framåt?
– Något som inte under vår livstid kommer förändras är folks hunger efter evenemang, säger Niklas.
– Så vår kärnverksamhet kommer stå sig. Sen skiftar ju sättet man betalar, tar sig till evenemanget, köper souvenirer med mera.
– Ja, det handlar om att förenkla och paketera upplevelsen för kunden. Och så blir det mer och mer i mobilen förstås, tillägger Fredrick.
Någonting som dock har förändrats är reglerna kring personuppgifter.
– Tidigare kunde man ju som arrangör samla på sig uppgifter om folk utan att behöva berätta det. Idag behöver vi balansera i högre utsträckning, dels att ta tillvara på kundernas integritet men samtidigt hjälpa arrangörerna att förstå hur de bäst kan lägga upp sin marknadsföring. Det är en delikat fråga, säger Niklas.
Söker utbildad personal
Har ni sikte på att utvidga?
– Än så länge har vi mer att göra än vi hinner med i Sverige så vårt fokus kommer ligga här fram tills dess att vi känner att marknaden är mättad. Men vi jobbar lite i Danmark och Norge också, mest för att kratta manegen och förbereda för när vi är redo att lägga i en växel till.
Arvika är ju en liten stad, hur tänker ni med kompetensförsörjningen framöver?
– Ja, det är med bred marginal en av de största utmaningarna vi har, säger Niklas.
– Jag skulle gissa att inom fyra-fem år kommer vi behöva hitta 15-25 civilingenjörer till utvecklingsavdelningen, men också duktiga marknadsförare, projektledare, supportpersonal med mera. Då är det såklart värdefullt om man har erfarenhet, men man behöver också ha en rätt hyfsad utbildning.
– Och så ska det ju vara folk som passar in, sköna människor helt enkelt, säger Fredrick och fortsätter:
– Det bästa är hemvändare som varit iväg och pluggat och jobbat och kommit tillbaka. Man kanske känner att det är en bra idé att byta två timmars pendling mot fem minuters cykeltur. Då kan faktiskt Arvika vara ett alternativ.
Vad gör er till en attraktiv arbetsgivare?
– Vårt system består idag av mellan fem och sex miljoner rader kod, säger Niklas.
– Det är alltså rätt komplext och blir hela tiden mer sofistikerat. Så den som jobbar här kommer vara med och bygga vidare på systemet. Vi är med i de absolut största och tyngsta sammanhangen som finns, och har höga krav på funktionalitet och driftsäkerhet. Det är en fenomenalt rolig resa.
Han fortsätter:
– Och vi har inga som helst intentioner att slå oss till ro och gå över i förvaltningsmode. Listan på saker vi vill göra är kilometerlång och vi kommer bygga vidare och bli större, bättre och vackrare.