Hoppa till huvudinnehållet

Ett lyft för exporten till Norge: ”Klockren tajming”

Publicerad:
Projektet Hållbar Export Westra Wermland med målet att öka exporten till Norge har enligt deltagande företag varit framgångsrikt. Pressträffen om projektet hölls på Finnebäcks AB där bland annat företagets vd, Anna Holmgren, närmast, deltog, vilket även Arvika kommuns näringslivsutvecklare, Jonas Andersson, längst bak, gjorde. Holmgrens kollega, Anders Lund, i mitten, jobbar också på Finnebäcks AB. Finnebäcks AB tillverkar paneler för kyl- och frysrum med mera.
Projektet Hållbar Export Westra Wermland med målet att öka exporten till Norge har enligt deltagande företag varit framgångsrikt. Pressträffen om projektet hölls på Finnebäcks AB där bland annat företagets vd, Anna Holmgren, närmast, deltog, vilket även Arvika kommuns näringslivsutvecklare, Jonas Andersson, längst bak, gjorde. Holmgrens kollega, Anders Lund, i mitten, jobbar också på Finnebäcks AB. Finnebäcks AB tillverkar paneler för kyl- och frysrum med mera. Foto: Hans-Åke Henriksson

Genom projektet Hållbar Export Westra Wermland har företagsblickar i mycket riktats mot Norge och den norska marknaden. Och utblickarna har gett resultat, projektet har lett till nyanställningar i bland annat Arvika.

Målet med projektet har varit att fler företag ska exportera mer till Norge och att besöksnäringen här hemma ska nås av fler norska besökare. Försäljning till andra marknader har också välkomnats.

Finnebäcks AB i Edane är ett av deltagande företag:

– Hjälpen vi fått har varit kvalitativ och bred, att det skulle bli så här bra hade jag inte räknat med, säger Anna Holmgren, företagets vd.

Ökade rejält

Totalt har 28 Arvikaföretag deltagit i projektet, ett projekt som startade i maj 2020. För Finnebäcks del gick Hållbar Export Westra Wermland igång vid en tidpunkt när försäljningsorganisationen haltade en del.

Men den har tagit sig.

– Klockren tajming, mellan 2021 och 2022 ökade vi vår försäljning totalt med 22 procent och specifikt till Norge med sju procentenheter.

Finnebäcks försäljningschef, Mikael Einarsson, är mycket nöjd med företagets försäljningsframgångar på senare år.
Finnebäcks försäljningschef, Mikael Einarsson, är mycket nöjd med företagets försäljningsframgångar på senare år. Foto: Hans-Åke Henriksson

Annorlunda marknad

Ökad synlighet har bidragit till framgångarna där rätt information till rätt person via sociala kanaler och hemsida är en faktor att räkna med, det vill säga att man vet till vem och vad det ska informeras om.

Enligt Anna Holmgren är Norgemarknaden ur några synvinklar dessutom lite speciell. Hon säger att det underlättar med ett dotterföretag i grannlandet, ett AS i stället för AB. En annan erfarenhet hon dragit är att ha goda kunskaper om förtullning, detsamma gäller om olika anställningsformer.

Och så finns det en liten annan skillnad också...

– Norrmännen är lite gladare i fest, representation och presenter.

Fler jobb

Målet som sådant med exportprojektet har bland annat varit att 25 arbetstillfällen totalt sett ska tillskapas i de tre deltagande kommunerna, Arvika, Årjäng och Säffle. Den siffran har man nått, enligt ansvariga. Bland annat Finnebäcks AB har nyanställt.

– Vår preliminära bedömning i nuläget är att det är över 20 personer som rekryterats hos deltagande företag bara i Arvika, säger Jonas Andersson näringslivsutvecklare på Arvika kommun.

Från vänster, Mikael Einarsson, Anna Holmgren, Jonas Andersson samt säljcoach Ewa Gustavsson, den senare som också jobbar med Hållbar Export Westra Wermland.
Från vänster, Mikael Einarsson, Anna Holmgren, Jonas Andersson samt säljcoach Ewa Gustavsson, den senare som också jobbar med Hållbar Export Westra Wermland. Foto: Hans-Åke Henriksson

”Bli vassare”

Bland områdena företagen fått stöttning i finns:

· Digital synlighet

· Ledarskap

· Hållbarhet

– Det har handlat om konkret hjälp i vardagen, att bli ännu vassare, och vi vet att runt exempelvis organisation och ledarskap har företaget uppskattat projektet, säger Jonas Andersson.

Fortsättning följer nog

Hållbar Export Westra Wermland avslutas 31 augusti men mycket talar för en fortsättning. Och satsningar på företag behövs, säger Anderson. I detta sammanhang lyfter han fram att enligt en undersökning kommunen gjort behövs det nyanställas mellan 700-1 000 personer bara inom industrin i Arvika de kommande tre åren.

– Behovet är mycket stort.

Projektet Hållbar Export Westra Wermland har blivit något av ett lyft för Anna Holmgrens och Thomas Karlssons Finnebäcks AB.
Projektet Hållbar Export Westra Wermland har blivit något av ett lyft för Anna Holmgrens och Thomas Karlssons Finnebäcks AB. Foto: Hans-Åke Henriksson

Stöd av coacher

Projektet Hållbar Export Westra Wermland startade den 1 maj 2020 och avslutas 31 augusti i år.

I projektet får företag från Arvika, Årjäng och Säffle stöd från coacher inom hållbarhet, sälj, digital synlighet och ledarskap. Projektet finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden, Region Värmland, Säffle kommun, Årjängs kommun, Arvika kommun, Westra Wermlands Sparbank, Alfastiftelsen, Företagarna Säffle, Nordmarkens Näringsliv och Företagsamma kvinnor i Arvika.

28 företag deltar från Arvika, bland dessa finns Poolwater, AktivIT, Westmatic, Finnebäcks AB, Nektab, Delab, Industrisupport, Olssons Brygga, Kek Bygg samt Kylskåpspoesi.

Målet är alltså 25 nya jobb i de tre deltagande kommunerna.

– En mera exakt siffra kring antalet nyrekryteringar återkommer vi om i augusti när vi sammanställt resultatet. Det kräver en forskarinsats för att göra en kvalificerad bedömning hur mycket våra aktiviteter bidragit till nyrekryteringarna men helt klart är att det varit mycket positiva tongångar om insatserna som gjorts utav de företag som varit med. Det är vi mycket glada för, säger näringslivsutvecklare Jonas Andersson.

Artikeltaggar

Anna HolmgrenÅrjängs kommunArvikaArvika kommunEkonomiExportFörsäljningHållbarhetJonas AnderssonMarknaderNorgeRegion VärmlandSäffle kommunVärmlandWestra Wermlands Sparbank

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.