Hoppa till huvudinnehållet

Kristoffersson den äldre gör comeback: ”Håller en låg profil”

Publicerad:
Reporter Bengt Sundler
Bengt Sundler
bengt.sundler@nwt.se
Tommy Kristoffersson, här i rollen som så kallad spotter åt sonen Johan i rallycross-VM. Nu ska teamchefen ta på sig tävlingsoverallen och köra rally i Finnskogsvalsen i Torsby.
Tommy Kristoffersson, här i rollen som så kallad spotter åt sonen Johan i rallycross-VM. Nu ska teamchefen ta på sig tävlingsoverallen och köra rally i Finnskogsvalsen i Torsby. Foto: QNIGAN

Ett oväntat namn finns i anmälningslistan till rallyt Finnskogsvalsen på lördag – Tommy Kristoffersson. Numera är han mest känd som pappa och teamchef till världsmästare Johan.

– Det är ingen större comeback, säger 63-åringen från Arvika.

Tommy Kristoffersson har, precis som sonen, sina största meriter i rallycross, men de är 30 år tillbaka i tiden. Senaste tävlingen var i STCC 2008.

Nu ska han i alla fall köra Finnskogsvalsen i en Volvo 142 i klassen appendix k. Vännen/arbetskollegan Per Andersson är kartläsare.

Starten kommer garanterat att uppmärksammas. Tommy Kristoffersson är ett känt namn i Motorsportsverige.

– Det är nästan en nackdel nu. Vi håller låg profil och kommer inte skicka ut någon pressrelease.

Han får nog ändå finna sig i att bli jämförd med fornstora dar.

– Om du skulle göra på riktigt skulle du träna mer. Men jag kan bjuda på det och behöver inte hävda mig.

Han körde rallycross-EM i flera år, med en tredjeplats 1993 som bäst. Han var också med och vann ett lag-guld. Därefter sadlade Kristoffersson om till racing och startade framgångsrikt team i STCC, där han körde själv 1998–2008 och blev fyra två gånger.

Men Tommy Kristoffersson har faktiskt även tävlat i rally, mer i skymundan.

– 1986 tror jag var senaste gången. Jag körde lokala rallyn som Snösvängen i Kil, Arvikanatta, Knäckebrödssvängen i Filipstad och Uddeholmsrundan.

Gick det bra?

– Nej, det gick sakta och försiktigt och dåligt, säger han och skrattar.

Volvon han sitter i nu, av 1972 års modell, har skaffats senare, men det är samma sort som den han rattade då.

– Den är väldigt lik. Vi har gjort litegrann på den, men det är i appendix k vi kör så det ska vara som på den gamla goda tiden.

  • Volvon från utsidan.
    Volvon från utsidan. Foto: Privat
  • Volvon under huven.
    Volvon under huven. Foto: Privat

Bilen har stått ett antal år i garaget och samlat damm. Man kan undra varför det plötsligt nu ska tävlas.

– Vi satt bara på jobbet och sa att, fan vi kanske ska pröva och köra. Det är svårt annars, för en sån bil får man inte köra på allmän väg. Då kan vi åka till Torsby och köra bara för att det är roligt. Det ska bli kul.

Per Andersson var kartläsare förr.

– Vi är på ungefär samma nivå och matchar varandra ganska bra.

När Ole Christian Veiby, som kör för KMS-teamet, tränade i Anttila på måndagen inför Svenska rallyt fick Volvon följa med.

– Vi kände att vi måste göra ett ryck, ladda batterierna, få på dubbdäck och testa där uppe. Totalt blev det ungefär tre mil, men det blev fel på bränslepumpen så vi har en liten arbetslista innan det blir dags på lördag.

Det finns inga större förväntningar i comebacken efter 30 år.

– Nej, inte mer än att vi ska ha rolig, och köra på någon isig väg där och veta att man inte möter någon.

Totalt är 66 ekipage anmälda till Finnskogsvalsen, varav sex i appendix k. Arne Rådström med sonen Dennis i högerstolen i en Volvo 262 tillhör konkurrenterna.

– I mindre tävlingar är det inte så många anmälda och då åker alla i samma klass. Till och med bilarna som gjorde att jag blev intresserad av motorsport, Audi Quattro, är godkända. I Svenska rallyt till exempel är det uppdelat.

Ska ni köra mer?

– Nej, vi har inte planerat någonting.

Stora satsningen för KMS är på rallycross-VM där Johan Kristoffersson i fjol tog sin femte titel och även teammästerskapet bärgades.

Johan tränade också i Anttila, med samma Rallyfolkvagn som Veiby, och har tidigare kört Svenska rallyt, men är av allt att döma inte aktuell den här gången.

– Nej, vi har bara en bil, vilket är synd. Johan var nog jättesugen att köra Rally Sweden. Men det blir också svårt utan våra tunga partners. Volkswagen är så inriktat på el nu så vi får inget stöd från dem för att åka något annat, berättar Tommy Kristoffersson.

Artikeltaggar

ArvikaFilipstadFinnskogsvalsenJohan KristofferssonKMSRallyRallycrossRallycross-VMSTCCSwedish Touring Car Championship 2008Tommy KristofferssonTorsbyVolkswagen

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.