Hoppa till huvudinnehållet

Hans från Åmotfors leder unikt elbilsprojekt: ”Någon måste verkligen ryta till”

Publicerad:
Reporter Oscar Walldén
Oscar Walldén
oscar.wallden@arvikanyheter.se
Hans Pehrson från Åmotfors har jobbat länge inom bilbranschen och leder nu ett stort elbilsprojekt på Polestar, som handlar om att få bort samtliga utsläpp.
Hans Pehrson från Åmotfors har jobbat länge inom bilbranschen och leder nu ett stort elbilsprojekt på Polestar, som handlar om att få bort samtliga utsläpp. Foto: Oscar Walldén

Åmotforsbördige Hans Pehrson har en lång karriär bakom sig inom bilbranschen.

Nu leder han ett projekt som har potential att förändra mer än bilindustrin om allt faller på plats – att kunna tillverka en helt klimatneutral bil senast 2030.

– Det är ett gigantiskt ingenjörsprojekt, konstaterar Hans.

Hans Pehrson är född och uppvuxen i Åmotfors och Eda, men flyttade strax efter studenten från Solbergagymnasiet i Arvika till Göteborg för jobb hos Volvo cars.

I Göteborg är han kvar än i dag. Nu är det dock inte längre Volvo utan lyxmärket Polestar som gäller – vilket började som ett racingbolag men som nu ingår i Volvokoncernen.

– Det gick väldigt bra för racingen, de blev till och med världsmästare (i WTCC, reds.anm.), men vid ett tillfälle gick Volvo cars in och köpte upp hela bolaget. De bedriver fortfarande racing i nytt namn med egna pengar i Göteborg, men har ingen koppling alls till Volvo, berättar Hans Pehrson när vi träffar honom under en västvärmländsk snabbvisit i Arvika.

– Egentligen blev nästan vara loggan och namnet kvar. Dessutom stajlade man om den blåa Polestar-loggan till en helt ny vit, och det blev en ny ledning.

Från 10 till 700 personer

Detta var alltså 2017. Västvärmlänningen, som då jobbade på Volvo cars, fick frågan om att starta upp forsknings- och utvecklingsdelen.

– Så jag började på Polestar i februari 2018 som R&D-chef, så var jag det fram till ganska exakt ett år sen. Då lämnade jag över det ansvaret till en ny person. Den avdelningen växte från tio personer till 400, nu är vi uppe i typ 700 under hans ledning.

– Precis i början var vi helt beroende av Volvo cars-folk. Vi samarbetar fortfarande väldigt mycket med Volvo cars, men vi bygger upp vår egna kompetens och kan göra våra egna produkter och bilar.

”Vida större än bilindustrin”

Projektet han jobbar med nu, som projektledare, är omfattande och låter nästintill omöjligt att ro i land.

Det handlar alltså om att man ska hitta ett sätt att tillverka bilarna på som inte bidrar till några utsläpp alls – i något led.

– Det har potential att bli väldigt stort, men det är ju i sin linda just nu. På Volvo har man gjort bilprojekt och det är ju fantastiskt roligt. Folk bryr sig om bilar, så det är väldigt tillfredsställande att jobba med.

– Men det projekt jag gör nu är vida större än bilindustrin på något vis, konstaterar Hans Pehrson.

”Det har potential att bli väldigt stort, men det är ju i sin linda just nu”, säger Hans om projektet.
”Det har potential att bli väldigt stort, men det är ju i sin linda just nu”, säger Hans om projektet. Foto: Oscar Walldén

Jämför med Apolloprogrammet

Med stort engagemang berättar han mer ingående kring själva projektet, som alltså kallas ”Polestar 0 Project”, i sig. Ett projekt som har uppmärksammats i större medier, bland annat Dagens Nyheter och Dagens Industri.

Att de har satt just 2030 som mål är inget man bör lägga någon större vikt vid, menar Hans.

– Man ska fokusera på att vi ska ta bort alla emissioner. I andra artiklar jämför jag det ofta med Apolloprogrammet i USA. JF Kennedy sa: ”Vi ska sätta folk på månen och ta hem dem igen runt -62”. Då visste man inte hur det skulle gå till, men väldigt många blev fokuserade och försökte lösa samma uppgift.

– Vi har vågat sätta ett år för att vi ska ha samma målbild – det viktiga är att eliminera alla utsläpp. Vårt mål är att ALLT ska vara klart till 2030.

Har elektrifierat taxibilar

Bilintresset har funnits där från start – men klimatengagemanget har kommit takt med elbilarnas framfart på senare år.

– Jag var en typisk bilintresserad kille som många andra var, det var motorer och allt, men ganska tidigt fick jag upp ett intresse för elbilar. Jag har ju även hjälpt till med att elektrifiera taxibilarna i taxibilar i England, så om man kommer dit nu finns det nya taxibilar där, black cabs, som är elektrifierade.

– Drivkraften att göra nåt för miljön och bilindustrin har varit ganska stark på slutet av de här 30 åren. Jag har även varit avdelningschef för elektrifieringen på Volvo cars.

Att köra på fossilt bränsle tillhör det förflutna, anser Hans Pehrson. Åtminstone när det gäller nytillverkade fordon.

– För mig är det en självklarhet, om man köper en by bil finns det inget skäl att inte köpa elbil. Köper man begagnat måste man ju välja det som finns, men ska man köpa en helt ny bil – beställ inte en ny fossilbil. Det är inte rätt för miljön och våra kommande generationer.

Hans Pehrson är medveten om att det kommer bli svårt att ro projektet i land – men tror på att det är möjligt. ”Det är en gigantisk utmaning”.
Hans Pehrson är medveten om att det kommer bli svårt att ro projektet i land – men tror på att det är möjligt. ”Det är en gigantisk utmaning”. Foto: Oscar Walldén

”Nu får nån ta tag i det”

Det lovas mycket kring klimatmål hit och dit i allt fler länder. Tyvärr många tomma löften, menar Hans.

– Det är det som har triggat en, det bara lovas högt och lågt – nu får nån ta tag i det och verkligen göra nåt. Så det är ett gigantiskt ingenjörsprojekt, konstaterar han.

– Då kan man tänka sig: ”Hur ska ni lösa detta? Varför skulle lilla Polestar börja med detta?” Men nån måste verkligen ryta till och ta tag i det. När vi ser ett CO2-utsläpp hos nån process, hos nån fabrik, så klassar vi det utefter hur svårt det är att lösa uppgiften.

– Om det finns teknik att byta ut det i dag, säg till exempel en naturgasdriven ugn – så kanske det finns en elugn i dag som gör samma jobb. Då klassar vi den som en etta. Eller om vi tror att man behöver göra lite anpassningar, kanske från någon annan typ av industri eller så, för att få bort problemet – då är det en tvåa, förklarar Hans.

”Komplexiteten är enormt svår”

Detta är dock inte vad projektet fokuserar på – utan det riktigt svåra. Det handlar rent krasst om att i vissa fall hitta nya metoder, eller helt nya material rentav.

– Hur skulle jag kunna göra den här glasskivan om jag inte får släppa ut CO2? De frågorna jobbar vi med, bara de som det inte finns något svar på. För vem ska lösa det annars? Nästa generation?

Vilken är den största utmaningen ni står inför just nu?

– Jag försöker undvika att svara på vilket material som är svårast att göra CO2-fritt, för precis som i ett fotbollslag eller så gagnar det ingen att peka ut att han eller hon är viktigast i laget, säger Hans och fortsätter:

– Däremot kan jag säga att komplexiteten är enormt svår. En vanlig bil har kanske 100, 200 eller 300 leverantörer, så har de kanske 2-3000 leveransenheter som kommer in varje dag. En leveransenhet, som klimatanläggningar, är fullt med prylar i sig. Så det är kanske 30-50 000 komponenter som finns i en bil. Alla måste göras utan växthusgaser, och alla transporter mellan varje produktionsort – inga fossildrivna fordon.

Artikeltaggar

ArvikaDagens IndustriEdaElbilarFordonGöteborgKlimatpåverkanPolestarPolestar RacingSolbergagymnasietTrafikUtsläppVolvo carsÅmotfors

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.