Efter många års diskussioner har den olycksdrabbade korsningen vid Eda Glasbruk åtgärdats. Den har fått nya filer för vänstersvängande trafik som varit det största problemet. Några saker kvarstår att åtgärda, bland annat ska det bli nya vägräcken mot järnvägen.
Den viktigaste åtgärden, en separat körfil för vänstersvängande trafik från Charlottenbergshållet som ska in på Rastavägen och handelsområdet, är klar sedan en tid tillbaka.
Det har också blivit ett påfartsfält för vänstersvängande bilister som ska norrut från Rastavägen.
– Det är nåt liknande den korsning som finns vid Morast handelsområde, säger Jan-Erik Eriksson, chef för Eda kommuns samhällsbyggnadsavdelning.
Utfarten på Rastavägen har även breddats så bilister kan lägga sig i rätt fil innan korsningen. I stora drag är ombyggnationen klar enligt Adam Marttila, projektledare på Trafikverket. Men det finns några saker kvar att göra. Lite kompletterande linjemålningar och några fler belysningspunkter, vilket ska ske inom några veckor.
– Den sista asfalteringen blir till våren, det behöver vara varmare väder. Ombyggnationen av korsningen är två projekt egentligen. Samtidigt som vi bygger om korsningen gör vi det säkrare mot järnvägen. Vi sätter upp högkapacitetsräcken, de är lite högre och mer rejäla.
Sträckan med de nya vägräckena blir cirka 900 meter och börjar strax söder om korsningen och vidare ungefär till tullen. Det arbetet är också planerat att utföras i december.
Kostnaden för vägräckena, cirka 2,5 miljoner, står Trafikverket för.
Trafiken har ökat efterhand som handeln har byggts ut, både vid Eda Glasbruk och i hela Charlottenbergsområdet. Vid mycket trafik har det bildats köer vid korsningen väg 61- Rastavägen. Vänstersvängande fordon har stoppat upp bakomvarande trafik och det har ibland lett till olyckor och kökrockar.
Behovet av åtgärder för att förbättra trafiksäkerheten har kommit upp vid ett flertal tillfällen, senast i samband med att kommunen tog fram en ny detaljplan för området. Syftet var att ge dåvarande butiken Eda supermarket möjlighet att bygga ut. Nu i höst tog gränshandelskedjan Eurocash över butiken.
Sex miljoner
Väg 61 är Trafikverkets väg, men kostnaderna för ombyggnationen av korsningen, cirka sex miljoner kronor, faktureras Eda kommun i en så kallad medfinansiering. Det vill säga att kommunen är med och betalar statlig infrastruktur. Men i det här fallet har kommunen ett avtal med den tidigare exploatören som ska stå för merparten av notan enligt Jan-Erik Eriksson.
Han har följt ärendet under alla år.
Har du åkt i den nya korsningen?
– Ja för tre veckor sen. Det vart betydligt bättre. Det är gott att det blev i ordning. Inte bara för handelsgästerna, utan även för de boende i villaområdet.
Sen tidigare har lokalgatan Rastavägen byggts om och fått en ny sträckning. Den drogs längre bort från butiksbyggnaden och fick en rak anslutning mot korsningen. Parkeringen utanför butiken byggdes också om och fick en annan utformning. Även den förändringen genomfördes i syfte att förbättra trafiksituationen i området.