Hoppa till huvudinnehållet

Stor turistkonferens i Charlottenberg: ”Fantastiskt att näringen samlas”

Publicerad:
Reporter Sonya Cunningham Oldenvik
Sonya Cunningham Oldenvik
sonya.cunningham.oldenvik@arvikanyheter.se
Rallyprofilen Tina Thörner var en av föreläsarna på Besöksnäringsdagarna i Charlottenberg.
Rallyprofilen Tina Thörner var en av föreläsarna på Besöksnäringsdagarna i Charlottenberg. Foto: Sonya Cunningham Oldenvik

Hur kan Värmland blir mer attraktivt för besökare? Det var ämnet för de årliga besöksnäringsdagarna som under torsdagen och fredagen för första gången arrangerades på Hotell Charlottenberg i Eda.

Under temat ”Tillsammans för ett attraktivt Värmland 2.0” bjöds deltagare in av Visit Värmland för att diskutera, nätverka och inspireras av andra inom branschen. Omkring 140 personer var på plats.

Bland föreläsarna fanns Anna Österlund, platsstrateg på Placebrander och Surflogiet som har ett ”glampingparadis” på Gotland. Dessutom pratade rallyprofilen Tina Thörner hållbarhet och innovationer inom rallysporten och Claes Sjöholm, centrumchef för Charlottenbergs Shoppingcenter berättade om gränshandelns betydelse för besöksnäringen - till exempel att köpcentret varje år lockar 4.8 miljoner besökare.

Under middagen på torsdagen delades priser ut, bland annat Årets Uppstickare som tilldelades Arvikaföretaget Bowter, som tillverkar självladdande båtar som man hyr med mobilen.

Arvikaföretag med unik produkt prisad som årets uppstickare
Omkring 140 personer från besöksnäringen i Värmland deltog i konferensen.
Omkring 140 personer från besöksnäringen i Värmland deltog i konferensen. Foto: Sonya Cunningham Oldenvik

”Många exkluderas”

En av besökarna var Staffan Svantesson som driver företaget Happie Camp. De tillhandahåller campingutrustning och mat till friluftshungrande gäster. I år var andra säsongen som företaget kunde erbjuda campingplatser intill Glaskogen utanför Arvika.

– Glaskogen är en av anledningarna till att jag ville starta företaget, att fler ska få möjlighet att uppleva såna platser. Många exkluderas ju från sådana upplevelser för att man kanske inte har utrustning och kunskap som krävs för att ta sig ut till lite mer svårtillgängliga platser.

Staffan Svantesson, VD på Happy Camp.
Staffan Svantesson, VD på Happy Camp. Foto: Sonya Cunningham Oldenvik

Arvika var den plats som ökade mest i popularitet av deras campingplatser i Värmland under förra året, berättar han, och i somras var det omkring 400-500 personer som utnyttjade Happie Camps tjänster vid Glaskogen.

Vad har du fått ut av de här dagarna?

– Det är fantastiskt att näringen samlas. Vi är ju många småföretag och just därför är det viktigt att vi hjälps åt för att komma framåt och skapa en näring som är värdeskapande, ansvarsfull och hållbar. Det kan vi bara göra tillsammans och då är sådana här tillfällen guld värda.

Mia Landin och Hanna Åkerstedt, VD respektive ordförande för Visit Värmland är nöjda med besöksnäringsdagarna. ”Att vi alla samlas här visar på den enorma styrka och kraft som den här näringen har”, säger Mia.
Mia Landin och Hanna Åkerstedt, VD respektive ordförande för Visit Värmland är nöjda med besöksnäringsdagarna. ”Att vi alla samlas här visar på den enorma styrka och kraft som den här näringen har”, säger Mia. Foto: Sonya Cunningham Oldenvik

Artikeltaggar

ArvikaBesöksnäringClaes SjöholmGlaskogenHanna ÅkerstedtHotell CharlottenbergHållbarhetInnovationMia LandinNäringslivTina ThörnerTurismVisit VärmlandVärmlands län

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.