15 ungdomar har under året skadats allvarligt i trafikolyckor där A-traktorer varit inblandade, enligt en genomgång från SVT. Fyra ungdomar har avlidit.
Det är olidligt sorgliga siffror.
De nya föreslagna reglerna är ett steg på vägen – men även föräldrarna måste ta ett större ansvar.
När jag gick på högstadiet och gymnasiet i Torsby för sisådär 15-20 år sedan var ungdomar med A-traktorer en subkultur som endast lockade de mest inbitna raggarna. Trots att jag växte upp i raggarnas mecka där Torsbykavaj och Fristadsjackor var vanligt förekommande så fanns inte särskilt många A-traktorer.
Då var A-traktorer faktiskt det töntigaste som fanns.
Men tiderna förändras.
A-traktorer är inte längre en subkultur – det är det nya normala.
År 2020 fanns 30 723 registrerade A-traktorer i Sverige. I dag är siffran 50 969. Det är en ökning med hela 65,9 procent.
Alla som varit ute i trafiken eller försökt få en parkeringsplats i Arvika de senaste åren vet att antalet A-traktorer exploderat även i Västvärmland.
Att A-traktorer blev allt mer populära 2020 beror på en regeländring som drevs igenom samma år. Det blev lättare att göra om personbilar och av någon anledning blev det samtidigt enklare att manipulera – trimma – A-traktorn till högre hastigheter än tillåtna 30 kilometer i timmen.
Och som ett brev på posten kom de – olyckorna.
Flera med dödlig utgång.
Bara under hösten har fyra ungdomar avlidit i landet i trafikolyckor där A-traktorer varit inblandade, enligt en genomgång från SVT.
15 har skadats allvarligt.
Det är olidligt sorgliga siffror.
En färsk poliskontroll som Värmlandspolisen genomfört visar också på helt nattsvarta siffror. På sex dagar registrerade trafikpolisen 40 olovliga körningar, 32 omhändertagna körkort och 86 ordningsböter av olika slag. I stort sett varenda A-traktor de stannade innebar någon form av rapportering.
Över 50 procent – sug på den siffran ett tag – av A-traktorerna de stannade var olovlig körning. Många hade manipulerat hastigheten.
Frågan om A-traktorer är mycket komplex. Å ena sidan innebär de en stor frihet för ungdomarna som kan ta sig till och från aktiviteter själva utan föräldrar som skjutsar. Å andra sidan är det knappast en ungdomlig rättighet att framföra ett farligt fordon i trafiken och med dagens regelverk innebär de en stor säkerhetsrisk – både för sig själva och för medtrafikanter.
Arvikapolisen Joakim Kristiansen varnar nu för att det bara är en tidsfråga innan en allvarlig olycka inträffar även i Västvärmland. Han efterfrågar även ett större ansvarstagande från föräldrarna.
Han har så rätt.
De nya föreslagna reglerna är ett nödvändigt steg på vägen. Krav på bilbälte samt vinterdäck, gränssättning över antal passagerare och nya tekniska krav som försvårar manipulation av hastighetsbegränsning kommer göra sitt.
Men precis som Joakim Kristiansen är inne på måste även föräldrarna ta ett större ansvar.
Tonåringar har inte ett tillräckligt utvecklat konsekvenstänk och utgör därför en risk i trafiken. De ska inte köra i en A-traktor som är manipulerad till vanlig personbil, så enkelt är det. Ytterst vilar ansvaret på föräldrarna att de inte gör det.
Siffrorna från poliskontrollen för några veckor sedan visar att föräldrarna antingen blir förda bakom ljuset av sina tonårsbarn eller att de inte bryr sig.
Det måste ändras.
Föräldrar, dags att ta ansvar för era A-traktorkids!
Var jobbig, ställ frågor, provkör A-traktorerna. Gör allt för att säkerställa att deras fordon håller sig inom lagens ramar.
Det må låta alarmistiskt, men den hårda sanningen är faktiskt:
Det hänger på liv och död att ni tar ansvar som föräldrar.
Linus Carle
Chefredaktör och ansvarig utgivare
Läs också:
Arvikapolisen om stora oron kring A-traktorer: ”Vill inte lämna dödsbud”Max, 15, om A-traktorförslaget: ”Vill kunna skjutsa fler”Två minderåriga får böta – körde a-traktor omgjord till personbil