Operasångerskan Karolina Andersson är aktuell i operettfarsen Askungen på Ystads Teater.
AN fick tag i Karolina Andersson några timmar innan fredagskvällens premiär av Askungen.
Det är inte bara repliker och sång som ska sitta. Livspusslet ska också gå ihop i en familj där båda föräldrarna står på scenen – i samma föreställning.
– Och vi har med båda barnen, säger Karolina som tillsammans med sin man är mitt i en intensiv jobbperiod.
Karolina och hennes man Anton Ljungqvist, bosatta i Högvalta, har dryga två veckors repetitioner bakom sig och framför sig 12 föreställningar inom loppet av tio dagar.
– Ja det är extremt intensivt. I vanliga fall repar man kanske åtta veckor före en premiär. Nu både repar vi och har alla föreställningar inom loppet av en månad.
Under torsdagens genrep satt två celebra gäster: Veronica Maggio och Karolina och Antons dotter Elsa, 5.
Båda gav goda recensioner.
– Veronica Maggio tyckte det var bra och vår dotter Elsa tyckte det var roligt att se oss i kostymer och peruker.
Blandar Disney-karaktärer
Det är operasångaren och manusförfattaren Rikard Söderberg som tillsammans med Kammaropera Syd förvandlat Askungen till en operett, eller som de själva kallar det: en operettsaga för vuxna.
Den skiljer sig avsevärt från Disneys filmklassiker.
Här vävs olika Disney-karaktärer in i en och samma berättelse, Askungen, Snövit, Belle, Törnrosa och Kapten Krok för att nämna några. Och så Askungens elaka styvmamma, som spelas av Rickard Söderberg själv. Alltsammans skruvas med humor och underfundigheter.
Det är en stor uppsättning: totalt står 28 personer på scenen.
– Ja vi är jättemånga. Trafiken bakom scenen är inte lätt, det är inte mycket utrymme.
Anton Ljungqvist spelar en av personalen som arbetar på hovet och är inslängd i de flesta nummer medan Karolina Andersson gör rollen som en av tre feer som är Askungens gudmödrar. Med sina magiska krafter och trollspön arbetar feerna för att sprida kärlek och magi i världen.
Karolina har en bred repertoar och en lång meritlista, men också hon kan ställas inför utmaningar.
– Vi tre som gör feerna är höga sopraner allihop och vi har fått en del ”opera-skrik”. I vår första entré sjunger vi Nattens Drottning aria – trestämmigt. Jag har sjungit den kanske 2 000 gånger men här har jag mellanstämman. Det är egentligen inte särskilt svårt men jag är så van att sjunga melodin. Stämmorna följer heller inte original-ackorden. Jag blev nästan arg första gången jag såg noterna, säger Karolina och skrattar.
"Som att komma hem”
Det här är tredje sommaren som hon och Anton medverkar i Rickards Söderbergs sommaroperetter i Ystad.
– Det är en jättefin gammal teater, en liten pärla som har original-scenerier från sent 1800-tal, väldigt speciellt.
– Det känns lite som att komma hem. Med alla kompisar är det som ett vuxenkollo, ett operakollo. Anton offrar sin semester för att kunna vara här. Det gör de flesta som är här. Det är inget direkt välbetalt jobb men det är väldigt roligt att få träffa vänner och roliga kollegor. Vi har så himla kul ihop. Det är i stort sett samma gäng år efter år.