Hoppa till huvudinnehållet

Ny kommunal avgift: Rädd för att spår ska kringskära rättighet

Publicerad:
Reporter Hans-Åke Henriksson
Hans-Åke Henriksson
hans-ake.henriksson@arvikanyheter.se
Arvika kommun ska börja ta betalt för utlämning av digitala handlingar. Det försvårar på flera vis, menar läsare som hört av sig till Arvika Nyheter.
Arvika kommun ska börja ta betalt för utlämning av digitala handlingar. Det försvårar på flera vis, menar läsare som hört av sig till Arvika Nyheter. Foto: Annika Byrde

På nyåret börjar Arvika kommun ta betalt för digitala handlingar som begärs ut. Flera frågetecken reses dock inför denna avgift.

Sedan tidigare har Arvika Nyheter rapporterat om att beslutsgången om att inrätta en digital avgift kan ha fattats på formellt felaktiga grunder – detta utifrån ett tidigare JO-beslut.

Nu har läsare hört av sig till Arvika Nyheter och känner oro för att den demokratiska insynen ska minska i och med att Arvika kommun börjar ta betalt för att lämna ut digitala allmänna handlingar. Dels oro för vad kostnaden i sig kan föra med sig i form av mindre möjligheter att kunna begära ut handlingar men också oro över att kommunen i och med avgiften och via digitala spår kan öka kontrollen över vilka som hämtar ut handlingar. Att – om det exempelvis handlar om känsliga ärenden där man kan ha haft andra kontakter med kommunen – i en förlängning uppfattas som obekvämt om man också begär ut många handlingar.

– Jag är utifrån detta rädd för repressalier om jag exempelvis söker ett kommunalt jobb, att jag inte ska få jobbet om jag uppfattas som bråkig, säger en läsare till AN.

Trygg hantering

Läsare vill att kommunens utlämning av handlingar anonymiseras fullt ut inkluderat betalningssätt, bland annat att betalningar via bankkort inte ska kunna spåras.

– Arvika kommun är ju på väg att införa en visselblåsarfunktion som ska vara anonym, enligt vad det sägs. På något sätt måste det här också anonymiseras och få en trygg lösning för de som begär ut handlingar, säger en läsare.

Behöver inte uppge namn

Biträdande kommundirektör Anna Wikstrand säger att den som vill ta del av allmänna offentliga handlingar inte behöver tala om vem hen är och inte heller berätta varför han eller hon vill ha ut en handling.

– Om en person dock begär ut en handling med sekretessbelagda uppgifter har tjänstepersonal rätt att fråga vem personen är och vad personen ifråga ska ha handlingen till, för att sekretessprövning ska kunna göras. Om inte dessa uppgifter lämnas kan ansökan komma att avslås. Detta enligt riktlinje för Arvika kommuns ärende- och dokumenthantering.

Anonymt mejl

Wikstrand säger att om en person vill vara anonym ligger det i dennes intresse att inte kommunicera med kommunen på ett sådant sätt att anonymiteten avslöjas. Skickar en person ett mejl med sitt namn i mejladressen med begäran om handlingar så är personen inte anonym. Istället kan enligt Anna Wikstrand ett samtal till kommunens växel vara en lösning i frågan om anonymitet.

Något system för en helt anonym utlämning av handlingar har dock inte Arvika kommun idag.

– Personer som önskar ta del av allmänna offentliga handlingar är alltid välkomna till oss på plats för att ta del av handlingar utan kostnad, säger Wikstrand.

– Om personen begär ut handlingar där avgift blir aktuell så kan handlingar hämtas i kundtjänst mot kontant betalning.

Fotnot: Avgiften för att hämta ut digitala handlingar blir 50 kronor om handlingen är mer än nio sidor lång, därefter kostar varje sida två kronor. En avgift finns sedan tidigare för papperskopior.

Artikeltaggar

Anna WikstrandArvika kommunPolitikSamhälle

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.