Johan Kristoffersson kan bli tidernas förste mästare i Extreme E.
Han är sugen på en fortsättning 2022 och samtidigt på rallycross-VM, som blir elektriskt.
– Vi får se så kalendrarna inte krockar.
Nu ska VM avgöras: ”Krävs en väldigt bra helg”Premiärsäsongen av terrängbilsserien Extreme E har final den 18–19 december vid Dorset på Englands sydvästra kust.
Johan Kristoffersson kan komma dit som fyrfaldig världsmästare i rallycross och ta en dubbel. Hur som helst pekar mycket på att han blir historisk Extreme E-segrare.
Han har tillsammans med Molly Taylor från Australien vunnit tre av de fyra avverkade tävlingarna och leder med 16 poäng före Cristina Gutiérrez/Sébastien Loeb. Catie Munnings/Timmy Hansen på tredje plats är 36 poäng efter och skuggas av Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Kevin Hansen, ytterligare en poäng bakom.
– Vi fick ju vinna första deltävlingen, men det vore ännu häftigare att vinna hela första säsongen, säger Kristoffersson.
– Har vi en bra helg kommer vi säkra det, men det får inte krångla för mycket. Det är ändå ganska jämnt i mästerskapet. Gäller att vi tar oss till final, gör vi det ska det nog gå vägen.
Han kör för 2016 års Formel 1-världsmästare Nico Rosbergs team (Rosberg X Racing).
I rallycross-VM åker han Audi för Värmländska EKS JC. Till nästa år satsar familjeteamet Kristoffersson motorsport på VM, där huvudklassen blir elektrisk, och det lockar förstås.
– Det beror på vad som händer med Extreme E.
Helst vill han, precis som i år, kombinera om det går och så att säga ladda dubbelt.
– Om jag får möjlighet får jag väga det mot rallycross och se om kalendrarna krockar.
Han vet inte säkert att Rosbergsteamet fortsätter och i så fall om han får behålla platsen, men med tanke på framgångarna vore det konstigt annars.
– Jag ska nog ligga bra till. Det är väl ingen nackdel att vinna alla tävlingarna utom en hittills.
Inget rally i vinter
Han brukar hålla igång med rally under vintern och har bland annat fyra starter i Svenska rallyt, men den här gången blir det troligen inte något.
– Nej, det ser mörkt ut. Jag tror KMS kommer ha fullt upp att bygga elbilarna.
Svenska rallyt är heller inte lika lockande när det flyttat till Västerbotten.
– Det blir inte riktigt samma sak som när det gick här hemma. Men jag kör ju Race of champions i januari.