Regerande mästaren Johan Kristoffersson får svårt att ta sin fjärde VM-titel i rallycross.
Han måste plocka in 17 poäng på ledande Timmy Hansen i helgens avslutande dubbeltävling i Tyskland.
Kristoffersson vill ladda dubbelt 2022: ”Får se om kalendrarna krockar”Timmy Hansen, 178 poäng, Johan Kristoffersson, 161, Kevin Hansen, 159, Niclas Grönholm, 149, och Krisztián Szabo, 127, är kvintetten som teoretiskt har chans till totalseger inför avgörandet på Nürburgring.
Det som väntar är en deltävling på lördag och en på söndag, vardera med tre kvalheat. Sammanlagt går det att ta maximalt 60 poäng.
– Krävs att jag har en väldigt, väldigt bra helg och Timmy har en sämre än genomsnittligt för att det ska gå vägen, säger Kristoffersson, som kör en Audi för Kilsbaserade EKS JC.
Största avståndet mellan de två i någon tävling den här säsongen är 13, i Höljes där Kristoffersson drabbades av en dubbelpunktering i semifinalen.
Långt uppehåll
32-åringen från Arvika är rejält åksugen.
– Det har varit långt uppehåll så det ska bli roligt.
Senaste tävlingen i rallycross var Portugal den 16–17 oktober och över huvud taget Extreme E på Sardinien helgen efter. Han har inte tränat heller.
– Vi har inte haft några möjligheter.
Värsta konkurrenterna, bröderna Hansen i Peugeot, har dock legat i och kört två deltävlingar i amerikanska Nitro. Timmy blev tvåa och femma och är trea i mästerskapet, med Kevin strax bakom.
Det borde väl vara en fördel för dem?
– Ja, det är ingen nackdel i alla fall. Samtidigt är det resa dit och tillbaka och tidsomställning. Men vi får tävla med de förutsättningarna vi har.
Risken finns att du åker helt ner från prispallen?
– Ja, men det är inte så noga egentligen.
Kvittar det om det inte blir seger?
– Det är ändå det man siktar på, annars tar man det man får känns det som.
Ett annat plus för Hansen är att båda finns med i VM-toppen och kan taktikköra. Kristofferssons teamkamrat, belgaren Enzo Ide, ligger sjua och har svårare att backa upp.
– Det har vi ju sett under året att jag har råkat ut för.
I Portugal knuffades han utanför banmarkeringen av Kevin och fick tidstillägg för det.
– Andra tillfällen har de kört långsammare framför för att hålla mig tillbaka.
Han har också haft otur.
– De första fyra tävlingarna var ganska tuffa, med diskningen i Barcelona, punkteringen i Höljes, drivaxel i ledning i Frankrike och kollisionen med Grönholm i finalen i Riga. Men de sista fyra har vi plockat flest poäng av allihopa.
Nu behövs lite medflyt.
– Man har oftast den turen man förtjänar. Vi får hoppas att vi har marginalerna på våran sida i finalen.
Positiva minnen
Nürburgrings nya rallycrossbana skulle haft VM-avslutningen i fjol, men den stoppades av corona, så det blir premiär nu. Banan går delvis på den klassiska racerbanan och därifrån har Kristoffersson positiva minnen.
– Senast vann jag i WTCR 2019. Jag körde första gången i Porsche redan 2011, så jag har varit där några gånger, men det här blir väldigt annorlunda förstås.
Men du är inte helt grön ändå?
– Nej, jag vet var toaletterna är i depån i alla fall, skojar Johan Kristoffersson.