Hoppa till huvudinnehållet

Taxibolag satsar hållbart: ”Vi värnar miljön”

Publicerad:
Reporter Hans-Åke Henriksson
Hans-Åke Henriksson
hans-ake.henriksson@arvikanyheter.se
Hadzo Arnautovic, vd på Arvika-Eda Taxitransporter AB, är mycket nöjd över den hållbarhetssatsning företaget gjort. Taxibolaget, som även är fastighetsägare, har bland annat satt upp 440 solpaneler på sina fastigheter på Rosendal.
Hadzo Arnautovic, vd på Arvika-Eda Taxitransporter AB, är mycket nöjd över den hållbarhetssatsning företaget gjort. Taxibolaget, som även är fastighetsägare, har bland annat satt upp 440 solpaneler på sina fastigheter på Rosendal. Foto: Hans-Åke Henriksson

Solpaneler, tvättanläggning med reningsverk, laddstolpar och några elbilar: Arvika Eda-Taxitransporter AB är både dagsaktuella inom miljöområdet och försöker förbereda sig inför framtida krav och behov inom energiområdet.

Det är en medveten satsning på hållbarhet som Arvika-Eda Taxitransporter AB gjort i egenägda fastigheter på Rosendal i Arvika. Genom satsningarna vill företaget både slå ett slag för miljön samtidigt som man vill värna om företagets långsiktiga överlevnad.

Viktors återbruk – hundraårigt hus får nytt liv igen

– Vi tror att myndigheterna kommer att ställa hårda krav på hållbarhet framöver när det kommer till offentliga upphandlingar. Om fem år blir det ännu tuffare. Vi vill vara förberedda samtidigt som vi försöker värna miljön. Idag tycker jag att vi har en komplett miljöanläggning hos oss, säger företagets vd, Hadzo Arnautovic.

440 solpaneler

På Blästervägen på Rosendal, mitt emot ”Elverket”, äger man två fastigheter, Blästern 11 och Blästern 12, fastigheter på totalt drygt 17 000 kvadratmeter. Här inryms ett flertal byggnader där förutom det egna företaget även Caverion, Mejeritransporter Tord Johansson Aktiebolag, Etab (Energi&Teknik i Arvika AB) och NWT Direkt, det senare NWT:s distributionsbolag, återfinns.

Arvika och klimatet

Torka, bränder, extremvärme och översvämningar. De senaste åren har nyhetsflödet dominerats av extrema väderhändelser världen över, händelser som påverkar människor, djur och ekonomier.

Enligt FN:s klimatpanel, IPCC, är det ett faktum att människans utsläpp av växthusgaser som förändrar klimatet.

I en ny artikelserie ska vi försöka spegla klimatfrågan genom människor som bor i Västvärmland. Vad kan den enskilde människan, företagen och det offentliga göra? I serien kommer vi framför allt lyfta goda exempel, men också ta upp de svåra frågeställningarna.

Kom gärna med tips på vad vi ska skriva om till redaktion@arvikanyheter.se

Inom Blästern 11 och 12 har man bland annat 440 solpaneler monterade på taken.

– Den största anläggningen i Arvika förutom kommunens egna parker, i alla fall vad jag vet, säger Hadzo Arnautovic. En satsning på cirka två miljoner kronor inkluderat moms, en satsning som vi bedömer kommer att betala sig inom tio år.

De satsningar Arvika-Eda Taxitransporter AB gjort på miljön på Rosendal har även i mycket lokala leverantörer, så bland annat när det gäller installationen av solpaneler.
De satsningar Arvika-Eda Taxitransporter AB gjort på miljön på Rosendal har även i mycket lokala leverantörer, så bland annat när det gäller installationen av solpaneler. Foto: Hans-Åke Henriksson

Lokala bidrag

I mycket är det en lokal solcellsanläggning som växt fram på Rosendal. Sett till installation är det Nordic Solar, med rötterna i Årjäng, som står bakom den ena delen av anläggningen, medan den andra har inneburit ett samarbete med Arvikabaserade Din Takläggare och Soltech.

Taxibolaget är dessutom anslutna till Arvika kommuns solbank, en bank som ska bidra till att ”solenergin sprids över årstiderna”.

– Vi har elavtal med kommunen. Allt överskott från oss på sommaren går in i solbanken, ett överskott som vi får tillbaka under vintern.

Statliga bidrag

Taxibolaget har sökt statligt bidrag till solpanelerna och fått sådant beviljat. Målet med solcellssatsningen är att vara självförsörjande på el.

– Idag bedömer vi att vi är det. Framöver är det mera oklart då behovet av el kommer att öka, bland annat genom fler elbilar.

Elbilar och räckvidd

Även laddstolpar har Arvika-Eda Taxitransporter AB satt upp på Rosendal, bland annat för NWT:s bilar, och fler är på väg, enligt planerna. Själva anser man dock att majoriteten elbilar på marknaden ännu inte är användbara inom taxirörelsen, bland annat beroende på bristande räckvidd och en laddhantering som inte är konkurrenskraftig. Två elbilar har man idag.

– Räcker inte riktigt till i vår glesbygd. Men elbilarna utvecklas mer och mer, bland annat finns det nu en Mercedes med en räckvidd på drygt 75 mil, säger Hadzo Arnautovic. Priset är dock högt, runt 1,5 miljoner kronor.

Arvika-Eda Taxitransporter AB har egen tvättanläggning inkluderat reningsverk. Anläggningen är köpt av Westmatic i Arvika.
Arvika-Eda Taxitransporter AB har egen tvättanläggning inkluderat reningsverk. Anläggningen är köpt av Westmatic i Arvika. Foto: Hans-Åke Henriksson

Egen tvättanläggning

Arvika-Eda Taxitransporter AB har totalt 45 fordon i sin fordonspark, fordon som körs i ur och skur. För att spara tid, pengar och miljö har man installerat en egen tvättanläggning inkluderat eget reningsverk på Rosendal – en investering på cirka fem miljoner kronor. Tvättanläggning är köpt lokalt hos Westmatic i Arvika.

– Vattnet renas hela tiden, vi tvättar bilarna med rent vatten i ett intern kretslopp. Vi har rena bilar och smutsar inte ner backen.

”Vi försöker hänga med”

Arvika-Eda Taxitransporter AB har allt som allt 62 heltidsanställda plus extra personal. Man har inte bara en depå på Rosendal i Arvika utan även i Torsby, Sysslebäck, Årjäng och Säffle. Dessutom har man – vilken kanske är mera känd än depån på Rosendal – även bokningscentral vid järnvägsstationen i Arvika.

Bolaget säger att man vill ta ansvar för miljön och samtidigt förbättra sina möjligheter att överleva på sikt.

– Vi försöker hänga med, säger Hadzo Arnautovic. Jag tycker vi har en komplett miljöanläggning idag på Rosendal och det kommer vi att vinna på över tid. Det kommer mer och mer miljökrav från myndigheterna, jag tror vi får tillbaka pengarna på det här viset.

Hadzo Arnautovic kan följa hur mycket solpanelerna ger via displayer.
Hadzo Arnautovic kan följa hur mycket solpanelerna ger via displayer. Foto: Hans-Åke Henriksson

Får beröm

Beröm kommer också från beställarna, Region Värmland.

Anders Wahlén, servicetrafikchef med ansvar för varumärket Värmlandstrafik, anser att Arvika-Eda Taxitransporter AB visar vägen för andra.

– De är ett föredöme i branschen med de hållbarhetssatsningar de gjort. Det är tvättar med miljöanläggning, det är solceller med mera. Ja, hur man överhuvudtaget tar om hand om fordon och personal i ett vidare perspektiv. Bolaget har också haft höga kundnöjdhetssiffror.

– Kul när en entreprenör i samhällsägda transporter, med sjukresor och färdtjänst, återinvesterar de pengar man tjänar.

Arvika-Eda Taxitransporter AB får beröm av beställarna Region Värmland. ”Ett föredöme för branschen genom sina hållbarhetssatsningar”, anser man.
Arvika-Eda Taxitransporter AB får beröm av beställarna Region Värmland. ”Ett föredöme för branschen genom sina hållbarhetssatsningar”, anser man. Foto: Hans-Åke Henriksson

Bank som jämnar ut årstiderna

Solbanken är en elhandelstjänst där kundens överskott från sommaren överförs till elnätet, "lagras" i vattenkraft och återförs till kunden under vinterhalvåret som ett avdrag på elräkningen varje månad. Kundens vinterfakturor minskas således samtidigt som motivationen att få nytta av sin egenproducerade el ska bli starkare.

Idag har Solbanken cirka 60 privatkunder med en total årsproduktion av 500 MWh. Räknar man med kommunens egen produktion av solel är kunderna cirka 110 med en total årsproduktion av cirka 1600 MWH, då ingår solcellsparken på Mosseberg med knappt 800 MWh (under de sista tolv månaderna).

Vad gäller det tidigare solcellsstödet och nuvarande skatteavdraget för grön teknik finns det beskrivet på https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/gronteknik.4.676f4884175c97df4192860.html

Källa: Arvika kommun/Teknik i Väst.

Hadzos tankar om upphandling kan bli lag

Regeringen föreslår att det ska vara obligatoriskt att ta klimat- och miljöhänsyn för regioner, kommuner och myndigheter vid offentlig upphandling.

– Vi står inför en massiv grön omställning av hela vårt samhälle. För att driva på utvecklingen är det viktigt att staten, kommuner och regioner går i täten, säger civilminister Lena Micko (S).

Ett förslag skickas i dagarna ut på remiss och innebär att det som i dag är rekommendationer blir en skyldighet.

– Om man vill göra affärer med staten, kommuner eller regioner i framtiden måste man vässa sitt miljöarbete och minska sitt klimatavtryck. Det kommer att bli ännu en viktig pusselbit i vårt arbete för att motverka klimatförändringarna, säger biträdande finansminister Åsa Lindhagen (MP).

Riktlinjer ska nu tas fram. Sista dagen att svara på remissen är den 31 januari 2022. Lagändringarna föreslås träda ikraft den 1 juli 2022.

Artikeltaggar

Anders WahlénArbeteArvikaArvika Eda-Taxi ABArvika och klimatetHadzo ArnautovicMiljöNordic SolarVärmlandstrafikWestmatic

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.