Hoppa till huvudinnehållet

Tåg till Oslo möjligt igen – med Värmlandstrafik: ”Använder våra fordon”

Publicerad:
Reporter Oscar Walldén
Oscar Walldén
oscar.wallden@arvikanyheter.se
Nu är det möjligt för exempelvis Arvikabor att kliva på ett tåg från Värmlandstrafik till Oslo. Arkivbild.
Nu är det möjligt för exempelvis Arvikabor att kliva på ett tåg från Värmlandstrafik till Oslo. Arkivbild. Foto: Hans-Åke Henriksson

För första gången sedan före pandemin kan västvärmlänningarna nu åka tåg till Oslo via Värmlandstrafik.

– Det är genom vår operatörs omsorg, men de använder våra fordon för att köra, säger Per Sidetun, tågchef Region Värmland.

Trafiken mellan Värmland och Oslo har nyligen öppnats upp igen, sedan restriktionerna släppte och gränsen till Norge är öppen.

Tre turer går till Kongsvinger på vardagar, medan det på helgen är ett par turer som går till Oslo via Värmlandstrafik.

– Det är egentligen inte genom vår trafik utan kommersiellt i Vy:s omsorg, vår operatör, men de använder våra fordon, säger Per Sidetun, trafikchef för tågen på Region Värmland.

– Vi säljer inte biljetter till Oslo, utan man får köpa på vanligt sätt av Vy, SJ eller var man nu köper sina biljetter. Vi säljer bara till Charlottenberg.

Är det många som nyttjar tågen över gränsen?

– Det är några men inte jättemånga. Det tar ett tag att få upp resandet igen, efter att vi har sagt att det inte ska vara trafik där under pandemin, säger Per Sidetun.

Många som fortfarande är försiktiga?

– Ja, det är det. Men vi har ändå sett en ökning av resenärerna nu.

Det är inget särskilt som gäller kring covid nu?

– Nej, alla restriktioner är ju borttagna från Folkhälsomyndigheten. Naturligtvis så gäller det att man ska vara försiktig och hålla avstånd, men inget man måste göra utan mer att man önskar att folk gör det.

Till skillnad mot hur det var innan pandemin går dock inte tågen till och från Örebro, utan där är det buss som gäller om man vill ta sig hela sträckan.

– Det är första året vi inte kör till Örebro i år, vi har inte kört på hela året. Det har att göra med avtalen mellan Värmland och Örebro, säger Per Sidetun.

Per Sidetun, tågchef på Region Värmland. Arkivbild.
Per Sidetun, tågchef på Region Värmland. Arkivbild. Foto: Foto: Linn Malmen /Linn Malmén AB

Banarbete påverkar

I övrigt är det en del banarbeten som görs för tillfället.

Trafikverket ska nästa år byta ut flera mil av slitna järnvägsspår på Värmlandsbanan, vilket kräver ett förberedande arbete. Detta påverkar de västvärmländska resenärerna, då en del tåg är inställda och/eller ersätts av buss.

– Ja det gör de ju indirekt, i och med att det kommer vara en del banarbete mellan Karlstad och Kil, säger Per Sidetun och fortsätter:

– Men av det som är kvar av 2021 kommer det bara vara några enstaka dagar mellan Karlstad och Kil, det mesta är ju mellan Kristinehamn och Karlstad. Sen kommer det vara mer under 2022.

Här kan du läsa mer om de banarbeten som pågår och hur det påverkar tågtrafiken.

Artikeltaggar

Per SidetunRegion VärmlandTrafikTågtrafikVärmlandstrafik

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.