– Båda övergångarna som finns i området är totalt livsfarliga. Man hör inte när tågen kommer.
Det säger Joakim Lindén, boende i Kärrsmossen med anledning av fredagens tragiska dödsolycka i Kärrsmossen utanför Arvika.
Det var på eftermiddagen som en ung man blev påkörd av tåget när han skulle passera övergången. Mannen avled.
– Jag bor precis utmed den järnvägen och har barn som använder övergången. Jag har själv stått där och tittat noga åt både höger och vänster och gått över och så swishar det bara till när tåget kommer bakom ryggen. Det är totalt livsfarligt. Man hör inte när tåget kommer.
En övergång till
Enligt Joakim Lindén finns det en övergång till cirka 200 meter åt Jösseforshållet, och den beskriver han som minst lika farlig.
– Där finns en skarp kurva innan övergången så man ser inte när tåget kommer. Man borde stänga av övergångarna eller bygga undergångar.
Joakim flyttade till Kärrsmossen för ett år sedan och säger sig ha fått hjärtat i halsgropen åtminstone två gånger när han passerat övergångarna och tåget har kommit strax därefter.
– Godstågen hör man. Men de nya rälsbussarna hörs ju knappt. Och på vintern är det ännu värre. Då isolerar snön ljudet.
Man i 20-årsåldern avliden efter krock med tågOlycksövergången försedd med grindar: ”En mindre övergång inte för biltrafik”Joakim, som har tre egna och tre bonusbarn, har tillsvidare förbjudit barnen att passera olycksövergången.
– De går ju där när de ska ta sig över till cykelvägen. Men nu har jag sagt till dem att de inte får använda den övergången. De får gå den långa vägen till undergången som ligger cirka 200 meter åt Arvikahållet.
Också farlig
Men den undergång som finns längre mot Arvika, anser Joakim vara farlig den också.
– Den är smal och trång och det är knappt så att bilarna kan mötas. Men det är mycket ungdomar som cyklar och går där.