Hoppa till huvudinnehållet

Internationellt samarbete för värmländsk spelutvecklare

Publicerad:
Reporter Carl Edlom
Carl Edlom
carl.edlom@nwt.se
Kossan Majros är huvudkaraktären i spelet ”A Trail of Ooze” som utvecklas av Klara Jonsson och Insanto Studios.
Kossan Majros är huvudkaraktären i spelet ”A Trail of Ooze” som utvecklas av Klara Jonsson och Insanto Studios. Foto: Insanto Studios/Privat

Nu inleder den värmländska spelstudion Insanto Studios en kickstarterkampanj för sitt spel "A Trail of Ooze" som blandar sarkastisk humor med tänkvärt innehåll.

Målgruppen är internationell och främst från 18 och uppåt.

En sarkastisk ko som heter Majros lever ett isolerat och obildat liv någonstans i de svenska skogarna. Här finns inga tankar på naturkatastrofer eller orättvisor, världen är inte mycket större än gårdsplanen.

Men en natt förändras allt.

Genom en olycka sprutas genetiskt modifierade kemikalier över gården och alla djuren och växterna muterar och får mänskligt medvetande. Bonden kidnappas av agenter och Majros ger sig ut i vida världen för att rädda hem sin husbonde.

Det här är upptakten i spelet "A Trail of Ooze" som är under utveckling av Klara Jonsson på Insanto Studios i Karlstad.

– Själva idén har grott ganska länge, börjar Klara Jonsson.

– Saker kring människans fotavtryck i världen intresserar mig. Vi borde verkligen ta bättre hand om vår värld än vi gör.

Just genmanipulation är något hon fastnade för lite extra.

– Jag såg dokumentärfilmer om genmanipulation och det var så den här historien tog fart.

För en tid sedan träffade hon Johanna Wunderlich, en utbytesstudent från Tyskland som gjorde en termin i Karlstad. Tillsammans startade de spelstudion Insanto Studios.

– Vi har samma engagemang för miljöfrågorna, vi har också båda en förkärlek till spelformen point and klick.

Point and click var väldigt populär för drygt 20 år sedan, men enligt Klara Jonsson är spelformen på framfart, inte minst då den är väldigt tacksam för mobiltelefoner.

– Själva historien, med alla dialoger och händelser, arbetade vi fram innan vi började med själva spelet.

Genom ett arrangemang som ordnades av bland andra The Great Journey och Embracer Group fick de kontakt med Maria Becvar på Nordirland som blev deras 2d-artist, hon svarar för det grafiska.

– Hon får en skiss med streckgubbar som hon sedan kan arbeta ganska fritt utifrån.

Screenshot från "A Trail of Ooze", ett spel som lyfter miljöfrågor.
Screenshot från "A Trail of Ooze", ett spel som lyfter miljöfrågor.

"Mycket humor"

Redan tidigt när hon började utveckla egna spel fanns det en tanke på att spelen skulle ha en viss substans.

– Sociala strukturer, jämställdhet och miljöfrågor. Det är saker vi gärna tar upp i våra stories. Vi dryftar de frågorna med mycket humor, vi kommer inte med några pekpinnar.

Hon beskriver den primära målgruppen för "A Trail of Ooze" som mellan 18 och 55 år.

– Det går säkert att nå en yngre målgrupp om vi översätter spelet till svenska. Humorn är just nu anpassad efter en äldre målgrupp, men det går att ändra.

Nyligen släpptes en demo av spelet och på papperet är spelet till stor del klart. Nu startar studion en kickstarterkampanj för finansiering.

– Vi är medvetna om att vi ger oss in i en nischad genre, samtidigt ser vi att genren växer och att även yngre har fått upp ögonen för den. Publiken som vill spela ett spel med story blir allt större, vårt spel har ju dessutom undertoner av viktiga problem.

Artikeltaggar

EmbracerHumorJordbrukJämställdhetKarlstadKlimatNöje/KulturSpelThe Great JourneyTyskland

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.