Hoppa till huvudinnehållet

Film om världens vackraste: "Osannolikt att allt har hänt en och samma person"

Publicerad:
Reporter Carl Edlom
Carl Edlom
carl.edlom@nwt.se
Arvikafilmaren Kristina Lindström skildrar ett mångfacetterat livsöde i "Världens vackraste pojke"
Arvikafilmaren Kristina Lindström skildrar ett mångfacetterat livsöde i "Världens vackraste pojke" Foto: Conny Hallberg/Mario Tursi

I den omtalade filmen "Världens vackraste pojke" skildrar Kristina Lindström och Kristian Petri ett liv som kantats av en rad omvälvande händelser.

Det handlar om Björn Andrésen som vid 15 utses till världens vackraste pojke av den italienska regissören Luchino Visconti och som därefter får leva i skuggan av sin egen skönhet.

En blyg 15-åring ställs inför den italienska regissören Luchino Visconti som under flera år över olika kontinenter letat efter världens vackraste pojke. Regissören söker en barnskådespelare till filmen "Döden i Venedig" och den avgörande pusselbiten faller på plats i Stockholm när han hittar Björn Andrésen.

Filmen har premiär 1971 och därefter blir livet ett annat för pojken med den blyga uppsynen. Allt ställs på ända. Han blir en världsstjärna som visas upp som högvilt runt om i en filmvärld där alla trånar efter hans skönhet. Filmfestivalen i Cannes blir ett startskott, sedan följer tumult i bland annat Japan där Björn Andrésen tas emot på ett sätt som tidigare bara varit förunnat The Beatles.

– Hans liv hade knappt börjat, säger Kristina Lindström som just lämnat SVT:s morgonstudio där hon pratat om filmen "Världens vackraste pojke" som hon har gjort tillsammans med Kristian Petri.

Filmen berättar historien om hur Björn Andrésen blev världens vackraste pojke och hur det kom att påverka hans liv. Filmen rymmer inte bara en historia om ett exploaterat barn, här finns också en rad livshändelser som har en väldigt allmängiltig ton.

– Själva filmandet med Björn byggde på en stor tillit, fortsätter Kristina Lindström.

– Vi ägnade lång tid åt att diskutera med honom hur en film skulle göras och varför. Under arbetets gång har vi hela tiden fört en dialog.

Björn Andrésen under inspelningen av ”Döden i Venedig”. Regissören Luchino Visconti i mitten.
Björn Andrésen under inspelningen av ”Döden i Venedig”. Regissören Luchino Visconti i mitten.

Uppväxt i Arvika

Kristina Lindström är uppväxt i Arvika och har tidigare bland annat gjort dokumentärfilmer om Olof Palme och Astrid Lindgren. Nyligen gjorde hon – också tillsammans med Kristian Petri – en personlig dokumentär om värmländska Silence.

– Det som fångade oss i Björns historia var en kombination av många saker. Den omedelbara berättelsen – som är stark och viktig – är den om hur Björns ansikte och persona togs ifrån honom och blev allmängods.

– Men ju mer vi pratade med Björn förstod vi att hans berättelse hade många olika lager – det är berättelser som många kan relatera till i livet som förälder och som barn. Det gjorde allt så mycket mer intressant. Och relevant.

Kristina Lindström och Kristian Petri.
Kristina Lindström och Kristian Petri. Foto: Conny Hallberg

"En mångfacetterad människa"

"Världens vackraste pojke" är en naken och närgången skildring av en människa vars liv har tagit flera vändningar.

– Björn är en mångfacetterad människa. Jag har sällan träffat någon som besitter så många olika talanger. Han är väldigt musikalisk och duktig på att teckna till exempel. Men han brukade alltid säga att han inte förtjänade någon uppmärksamhet: "Jag har ju inte gjort något, allt handlar ju bara om mitt utseende".

På många sätt blev Björn Andrésen fånge i sitt eget yttre.

– Samtidigt är det där komplext, menar Kristina Lindström.

– För han har en så speciell utstrålning. Även rollen som den unga pojken i "Döden i Venedig" fyller han med en stark närvaro. Han är verkligen en person som är intelligent och begåvad.

En stor del i arbetet med filmen har varit att välja bort saker för att försöka samla reda i en väldigt spretig och nyanserad berättelse.

– Bland annat tog vi bort ett väldigt fint kapitel som handlade om hur han letade efter sin pappa. Men det blev för många olika spår, hans liv är fullt av så många starka händelser. Det är så osannolikt att allt har hänt en och samma person.

I en av filmens nyckelscener beskriver Björn Andrésen hur livets alla missöden på något märkligt vis har gjort livet enklare.

– När han möter svårigheter så har det värsta redan hänt. Där spelar hans tro en stor roll för honom. Den är oerhört viktig i hans liv.

Björn Andrésen åter på stranden där "Döden i Venedig" spelades in.
Björn Andrésen åter på stranden där "Döden i Venedig" spelades in. Foto: Stina Gardell

"Bars av biopublikens kärlek"

Kristina Lindström och Petris film kommer säkert att ha en stor inverkan på Björn Andrésens liv, men den här gången har han själv valt att medverka och han ser sin medverkan som ett sätt att vara till hjälp för andra med liknande erfarenheter.

– Björn har sett filmen ett antal gånger och tycker väldigt mycket om den. Vid galapremiären tidigare i veckan så bars han fram av biopublikens applåder och kärlek. Vi har också fått höra att många kan identifiera sig i olika delar av filmen, förhoppningsvis leder filmen till samtal.

Kristina Lindströms nästa filmprojekt sätter Selma Lagerlöf i fokus. Just nu filmar hon för SVT:s räkning och dokumentären om den värmländska nobelpristagaren ska vara klar till nästa års julhelg.

– Tala om en mångfacetterad person! Hon är fortfarande så betydelsefull och verkade under en spännande och intressant tid. Alla hennes berättelser – hur skapade hon dem egentligen? Det är ett väldigt roligt projekt.

FAKTA: "Världens vackraste pojke"

"Världens vackraste pojke" hade premiär på Sundancefestivalen tidigare i år men det är först nu filmen får svensk biopremiär. I Värmland kommer filmen bland annat att visas på Arenan i bibliotekshuset den 29 oktober och 7 november.

Artikeltaggar

ArvikaAstrid LindgrenDokumentärfilmFilmFilmfestivalerJapanNöje/KulturOlof PalmeSelma LagerlöfSilenceSVTVenedig

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.