Hoppa till huvudinnehållet

Företagare blir allt mera missnöjda med Arvika kommun

Publicerad:
Reporter Hans-Åke Henriksson
Hans-Åke Henriksson
hans-ake.henriksson@arvikanyheter.se
Anna Hedberg, Svenskt Näringsliv Värmland, ger Arvika kommun rådet att i ökad grad fånga upp företagarnas synpunkter. Detta sedan kommunen tappar i Svenskt Näringslivs enkätundersökning av företagsklimatet i landets kommuner.
Anna Hedberg, Svenskt Näringsliv Värmland, ger Arvika kommun rådet att i ökad grad fånga upp företagarnas synpunkter. Detta sedan kommunen tappar i Svenskt Näringslivs enkätundersökning av företagsklimatet i landets kommuner. Foto: Kasper Norling

Företagarna i Arvika blir allt mera missnöjda med Arvika kommun. Det visar Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av det lokala företagsklimatet. I Eda ser det något bättre ut.

Arvika kommun har tappat i denna undersökning under flera år och får nu det sammanfattande betyget 3,0 på en sexgradig skala. För att få betyget bra måste betyget vara 4.

Missnöjet i Arvika rör bland annat hur upphandlingar sköts. Här får Arvika betyget 2,2.

– Det är förstås oroväckande att betygen för Arvika dalar, allra mest eftersom betyget av konkurrens från kommunens verksamheter och även upphandling försämras, säger Anna Hedberg, Svenskt Näringsliv Värmland.

”Förbättra dialogen”

Lågt betyg ger företagen Arvika kommun i frågor som bland annat handlar om dialog med beslutsfattare (2,65), information till företagen (2,57) samt just upphandling.

– Med en förbättrad dialog kan kommunens politiker och tjänstepersoner fånga upp företagens synpunkter, men det gäller givetvis också att leverera genom att åtgärda det som behöver förändras, säger Anna Hedberg.

Ökar i Eda

I enkätundersökningen förbättrar sig Eda, det sammanfattande omdömet ökar något om än från en mångårig låg nivå till 3,19. I Eda kommun får bland annat frågor runt upphandling (2,85), kommunpolitikers attityder (2,74) samt skolans kontakter med näringslivet (2,72) lågt betyg.

Förbättrat betyg i Eda ges dock bland annat runt dialogen mellan företagare och kommunens beslutsfattare och vad gäller information till företagare. I Arvika tycker företagen att man det senaste året i ökad utsträckning får rätt råd och vägledning inom bland annat tillståndsgivning. Ökar mot året innan gör även förtroendet för mobilnät och bredband och man anger att handläggare på senare tid i större utsträckning har förståelse för verksamheten.

Sammantaget tappar dock Arvika brett.

– En kommentar är att vi behöver fördjupa vår dialog med näringslivet och medvetandegöra dels vad vi gör och dels vilka utmaningar vi har i vårt uppdrag. När det gäller till exempel upphandlingar är vi hårt styrda av lagen om offentlig upphandling, säger Arvikas kommunalråd, Peter Söderström (S).

Nytt styrdokument

Den näringslivsstrategi Arvika kommun är på väg att fatta beslut om senare i år kommer vara ett viktigt styrdokument, säger Söderström, i detta arbete kommer näringslivet att inbjudas att delta.

– Vi måste jobba tillsammans kommun och näringsliv och förstå varandras utmaningar, säger Peter Söderström.

Fotnot: Totalt i landet har 32 000 företag fått ge sin syn på det lokala företagsklimatet i landet.

Artikeltaggar

Anna HedbergArvika kommunNäringslivPeter SöderströmSvenskt Näringsliv

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.