Hoppa till huvudinnehållet

Entrévärdarna ”Agge” och ”Krille” lotsar sjukhusbesökare genom pandemin

Publicerad:
Entrévärdarna Agnes Nilsson och Christian Olsson mottar dagligen över hundra besökare till Arvika sjukhus
Entrévärdarna Agnes Nilsson och Christian Olsson mottar dagligen över hundra besökare till Arvika sjukhus Foto: Ellen Lindqvist Karsberg

I snart ett år har de ställt samma fråga på samma plats till samma besökare. Möt Agnes Nilsson och Christian Olsson som antagit ”coronajobbet” som entrévärdar på Arvika sjukhus.

– Ironiskt nog träffar jag fler människor nu än innan pandemin, säger Agnes.

Det är en gråmulen måndagsförmiddag men full trafik utanför Arvika sjukhus. Färdtjänst, personbilar och fotgängare avlöser varandra i en strid ström med behörigt avstånd. Det strida strömmen till trots, står entrévärdarna Agnes och Christian tålmodigt och ställer samma frågor till respektive besökare innan de släpps in. Ett ”coronajobb” i dess sanna bemärkelse - för även om pandemin har orsakat arbetslöshet har det också skapat nya slags jobb.

Christian Olsson, 22, född och uppvuxen i Arvika, hade tidigare ströjobbat i butiker när arbetstillfällena började sina. Agnes Nilsson, 25, född i Borås och boende i Arvika sedan fyra år tillbaka, jobbade under samma period på ett industriföretag men kände att hon saknade ett mer socialt stimulerande arbete.

Arbetet som entrévärd kan tyckas enformigt. I snart ett år har de nu ställt samma fråga på samma plats till samma besökare. ”Har du under den senaste veckan upplevt några symptom eller varit utomlands?” och om de har ett sjukhusbesök: ”har du med din kallelse?”. Men trots deras ansiktstäckande mundering lyckas de locka fram ett leende hos varje besökare de låter passera.

– Det är ett väldigt socialt jobb. Ironiskt nog tror jag att jag träffar fler människor nu än innan pandemin, skrattar Agnes.

De beskriver vidare deras arbete som en slags medlare mellan besökarna och mottagningarna.

– Det händer till exempel att folk glömt sina kallelser, men då kan vi gå in till receptionen och kolla upp det med deras personnummer. Så det brukar lösa sig, förklarar Christian.

Arbetet går dessutom ut på att agera mellanhand mellan inlagda patienter och deras närstående, som på grund av besöksförbudet inte själva kan hämta och lämna saker till vederbörande. Det kan röra sig om allt från biblioteksböcker till reparerade hörselapparater.

Vilka problem kan ni stöta på?

– Det händer ju att man får springa efter folk som lyckas smita in, säger Christian.

– Ja. Ofta är det väl att de är så stressade att de inte riktigt noterade att ”oj, det var nånting här i entrén jag skulle göra först”, förklarar Agnes.

Christian nickar och tillägger:

– Sen kan det vara folk som arbetar utomlands och tagit ledigt för att komma hit, men glömt att de behöver uppvisa ett negativt testresultat för att komma in. Och de kan ju bli väldigt arga när vi behöver neka dem tillträde.

Entrévärdarna gör då sitt yttersta för att ändå hjälpa dem att komma åt sitt testresultat. Går det inte att komma åt online kan de föreslå att någon hemifrån skickar en bild på det. Funkar inte det ringer de till avdelningen och rådgör med dem om de kan ta in besökaren via luftvägsmottagningen (en avdelning separerad från resten av sjukhuset) eller om de kan få en ny tid.

– Men det är alltid vårdpersonalen som tar det slutgiltiga beslutet om man ska skicka hem någon. För vi har ju ingen vårdutbildning eller så, så vi kan inte göra den bedömningen, förklarar Agnes.

”Det händer ibland när vi frågar om de varit utomlands att vissa svarar ”nej, jag har inte ens varit utanför huset på flera dagar”

Men trots att vårdyrket varken är något ungdomarna sysslat med tidigare eller planerar att göra i framtiden, har jobbet som entrévärd gett dem många erfarenheter att dra nytta av i framtiden.

– Jag tar med mig vanan att stå och hjälpa och prata med folk varje dag, säger Christian, som om ett par veckor flyttar till Kalmar för att börja nytt jobb inom kundservice på ett medieföretag.

Agnes, som till hösten hoppas komma in på socionomprogrammet i Karlstad, instämmer och tillägger att man blir bra på att läsa av folk och situationer. Trots att de ställer samma rutinmässiga frågor, menar hon att det är viktigt att göra skillnad på tonfall och sättet man pratar.

– Det kan ju vara väldigt tvära kast. Allt från stammisen som ska på rutinbesök till nån som ska in och ta ett sista avsked av en närstående. Då får man ju ta sig lite mer tid, förklarar hon.

– I tider som dessa kan vi vara de första vissa pratat med på länge, tillägger Christian.

– Ja, det händer ibland när vi frågar om de varit utomlands att vissa svarar ”nej, jag har inte ens varit utanför huset på flera dagar”, säger Agnes.

Christian, du som snart har din sista arbetsdag - kommer du sakna jobbet?

– Vissa stunder kommer man såklart sakna. En del av besökarna man träffat mycket. Men annars är det lite för stillastående för mig, säger Christian och de skrattar båda.

Agneta Set Björn, regelbunden besökare, tycker entrévärdarna borde fått bättre arbetskläder och stolar att sitta på under sin arbetstid
Agneta Set Björn, regelbunden besökare, tycker entrévärdarna borde fått bättre arbetskläder och stolar att sitta på under sin arbetstid Foto: Ellen Lindqvist Karsberg

Agnes och Christians råd till dig som ska besöka sjukhuset

”Svara lugnt på våra frågor så kommer du snabbast och enklast in”

"Kom ihåg att du kan smitta andra även om du är vaccinerad”

"Kom ihåg att ta med negativt testresultat om du varit utomlands”

"Läs på kallelsen från sjukhuset - där står oftast allt man behöver veta”

Artikeltaggar

ArvikaArvika sjukhusCoronavirusetNäringslivPandemiSjukvårdVård och omsorg

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.