Hoppa till huvudinnehållet

Pressad godisbransch håller andan inför påsk

Publicerad:
Godisdirektören Lars Pålsson med kolaskruvar som ligger på tork innan de ska paketeras på Scandi Candys fabrik i Vellinge.
Godisdirektören Lars Pålsson med kolaskruvar som ligger på tork innan de ska paketeras på Scandi Candys fabrik i Vellinge. Foto: Johan Nilsson/TT

Corona har fått många att undvika lösgodis, trots att risken för smitta är minimal.

Rädslan har fått godisbranschen att gå på knäna. Men nu ser lösgodiset ut att göra comeback – lagom till påsk.

– Vi har ju sålt mycket mer i mars i år än i mars i fjol, säger Lars Pålsson, vd för Scandi Candy.

På det skånska bolaget, som tillverkar gelatinfritt godis för svensk och utländsk marknad, är man helt övertygad om att lösgodiset har framtiden för sig – trots svackan på senare tid.

"Vända och vrida på allt"

Pandemin har drabbat svenska godisbranschen och försäljningen av lösgodis hårt. Scandi Candy är bara en i raden av de godistillverkare som fick sig en rejäl törn i samband med att konsumenternas sug efter lösgodis plötsligt försvann.

– Vi var ganska påverkade i maj och juni i fjol. Det var katastrofalt, vi blev av med ordrar på 780 000 (kronor) på två dagar. De bara ströks, berättar Lars Pålsson och fortsätter:

– Det var inte kul, man fick vända och vrida på allt. Vi håller ju på att bygga ut och fick då ta väck alla hantverkare och bromsa.

Bitar med söt lakrits i godisfabriken i Vellinge – de långa strängarna klipps när de passerat genom torken i lämplig längd.
Bitar med söt lakrits i godisfabriken i Vellinge – de långa strängarna klipps när de passerat genom torken i lämplig längd. Foto: Johan Nilsson/TT

Fler har drabbats. Landets största godisproducent Cloetta har tidigare aviserat att man på grund av kraftig minskning i försäljning av lösgodis kommer att satsa på att öka marginalerna – vilket bland annat innebär prishöjning.

Har fått ombeställningar

Även Aroma, tillverkare av exempelvis skumägg och chokladbananer, vittnar om tuffa tider.

– Jag tror folk är försiktiga överlag och man har varit försiktig med allt som inte är emballerat. Det rör väl allt från charkdelikatesser till salladsbarer. Allt som man kan plocka själv har ju haft negativ utveckling, säger försäljningsdirektör Per Henérius.

Livsmedelsverket: Lösgodis smittar inte

– Totalt sett är marknaden ner cirka 25–30 procent i volym på lösvikt, men det har ju faktiskt återhämtat sig lite. Det går år rätt håll, det har svängt i början av året.

Grahns Konfektyr, känt för punschpraliner och hallonfilurer, tappade ungefär 20 procent av försäljningen i fjol, uppger delägaren Jesper Lööw och förklarar att man dragit ner viss produktion samt korttidspermitterat 20 procent av personalstyrkan.

– Vi har försökt anpassa kostymen efter nya förutsättningar.

Lösgodis i förpackning

Frågan är – kommer svenskarna fylla sin påskägg med plockbitar i år? Jesper Lööw anar ljuset i tunneln. Lösgodiset verkar locka konsumenterna igen.

– Vi har haft en ganska positiv dialog med grossister och kedjor, och de är försiktigt optimistiska. Man har sålt bra under de senaste veckorna och vi har fått ombeställningar.

Lösgodis skopas upp – fabriksförsäljning av godis hos Scandi Candy i skånska Hököpinge.
Lösgodis skopas upp – fabriksförsäljning av godis hos Scandi Candy i skånska Hököpinge. Foto: Johan Nilsson/TT

Flera godistillverkare har valt att möta en minskad efterfrågan med att satsa på mer förpackat.

– Vad vi har gjort när vi såg att det gick ner med lösvikt är att vi lanserade ett nytt koncept – "Goody". Det är tre smaker förpackade i påse, några av våra lösviktsstorsäljare, säger David Bolin, vd för Bubs som bland annat producerar lösviktsbiten hallonlakritsskallen.

Bubs lösgodis är – liksom andra tillverkares konfektyrbitar– nu redan på plats eller på väg ut till butikerna lagom inför årets stora godishelg.

Men med viss skillnad mot förr, enligt Bolin.

– Vi ser att våra kunder handlarna säljer färdigpackade lådor och burkar och har plockat vår lösvikt i förpackningar för försäljning ute i butik.

Anna Karolina Eriksson/TT

Fakta: Lösgodis

Fakta: Lösgodis

32 procent av den svenska godismarknaden består av lösgodis. Det motsvarar 48 000 ton snask (2019). Men fjol märkte tillverkarna en minskad efterfrågan.

7 procent av lösgodiset består av chokladkonfektyr (2019).

Enligt Jordbruksverkets har svensken stoppat i sig ungefär 15 kilo godis per person och år de senaste åren.

Källor: Svenska choklad-, konfektyr- och kexfabrikantföreningen samt Jordbruksverket

Fakta: Några svenska lösgodistillverkare

Fakta: Några svenska lösgodistillverkare

Aroma: Tillverkar exempelvis skumägg, gröna grodor och syrliga persikor. Aromagruppen har en omsättning på cirka 250 miljoner kronor, och andelen är cirka 50/50 mellan förpackat och lösviktgodis.

Cloetta: Landets största tillverkare. Tillverkar lösgodis som pastellfiskar, fizzypop och salta balkar. Omsättningen förra året uppgick till 5,7 miljarder kronor.

Bubs: Tillverkar exempelvis hallonlakristsskalle, banana bubs och saltskalle. Omsätter runt 160 miljoner kronor och tillverkar cirka 6 000 ton godis.

Grahns Konfektyr: Producerar exempelvis punschpralin, salta bananer och polkagris.Tillverkar 470 ton godis per år. I fjol omsatte företaget 114 miljoner kronor.

Scandi Candy: Tillverkar till exempel lakrits, kolaskruvar och godisremmar utan gelatin. Bolaget omsätter cirka 40 miljoner kronor och tillverkar 1 500-1 600 ton/år.

Källa: Bolagen

Artikeltaggar

EkonomiGodisPåskSverigeTeknik och vetenskap

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.