Hoppa till huvudinnehållet

Hade högst anbud – fick inte köpa Westlanda flygplats

Publicerad:
Reporter Hans-Åke Henriksson
Hans-Åke Henriksson
hans-ake.henriksson@arvikanyheter.se
Arvika kommuns försäljning av Westlanda flygplats för knappt tio år sedan innebar att den anbudsgivare, Lennart Johansson, som la lägst anbud inom anbudstiden fick köpa flygplatsen. Den som la högst anbud, norrmannen Bård Bergsjö, gick miste om affären. Än är dock inte affären från 2014 fullt i hamn, då den nödvändiga lantmäteriförrättningen skjutits upp.
Arvika kommuns försäljning av Westlanda flygplats för knappt tio år sedan innebar att den anbudsgivare, Lennart Johansson, som la lägst anbud inom anbudstiden fick köpa flygplatsen. Den som la högst anbud, norrmannen Bård Bergsjö, gick miste om affären. Än är dock inte affären från 2014 fullt i hamn, då den nödvändiga lantmäteriförrättningen skjutits upp. Foto: Hans-Åke Henriksson

Den anbudsgivare som lämnade det högst anbudet inom anbudstiden fick inte köpa Westlanda flygplats när kommunen hade det ute till försäljning för knappt tio år sedan.

Arvika Nyheter fortsätter granska Westlanda-affären, det vill säga Arvika kommuns försäljning av flygplatsen till numera avlidne Lennart "Torparn" Johansson. En affär som ännu inte gått i lås på grund av att lantmäteriförrättningen inte kunnat genomföras.

Tiotal intresserade

Försäljningen av Westlanda härrör från åren 2012/2013, då intresserade fick möjligheten att lämna in intresseanmälan och anbud. Ett tiotal personer visade sig intresserade av Westlanda varvid två, Lennart Johansson samt norrmannen Bård Bergsjö, ansågs mer intressanta än övriga.

Den 16 januari 2013 inkom en anbudsliknande handling från LJ Fastigheter via en närstående till Lennart Johansson.

Den 17 januari 2013 lämnade Bård Bergsjö in ett anbud på 2 miljoner kronor.

Den 18 januari 2013 gick anbudstiden ut.

Den 23 januari 2013 ber Arvika kommun Lennart Johansson att komplettera den anbudsliknande handlingen från 16 januari 2013, en komplettering som skulle vara kommunen tillhanda senast den 28 januari 2013.

Den 28 januari 2013 inkommer Lennart Johansson med ett anbud på 525 000 kr, det vill säga nästan 1,5 miljoner kronor lägre än Bård Bergsjös anbud.

Den 28 mars 2013 inkommer LJ Fastigheter via Lennart Johansson med ett nytt anbud/avtalsförslag på 2 miljoner kronor, det vill säga lika med Bergsjös anbud men nästan 2,5 månader efter att anbudstiden gått ut, vilket alltså var den 18 januari 2013.

Efter detta följde en tid när ärendet behandlas internt inom kommunen och i politiska nämnder. Till slut valdes Lennart Johansson som köpare.

Varför valdes Lennart Johansson som köpare istället för norrmannen Bergsjö, som la ett bud på 2 miljoner kronor i rätt tid?

– Beslutet om försäljning togs av Kommunfullmäktige vid sammanträde den 28 oktober 2013, säger biträdande kommundirektör Anna Wikstrand. Grunden till beslut var en samlad bedömning där pris var en faktor, men även ändamål. Andra exempel på faktorer var förutsättningar för flygklubbens fortsatta drift. Kommunen har fri prövningsrätt då försäljning och köp av mark inte omfattas av lagen om offentlig upphandling.

Besläktade affärsidéer

Sett till affärsidé påminde dock anbuden om varandra. Både Johansson och Bårdsjö tänkte satsa på motorsport på ett framtida Westlanda, det framgår av skrivelser som lämnades in.

Lennart Johansson såg ett framtida Westlanda flygplatsområde som en resurs, även för det intilliggande företaget Rackstad Bil & Delar. Han nämner även duktiga entreprenörer på flygplatsen som en tillgång och kanske framförallt ett tilltänkt samarbete med Kristoffersson Motorsport.

Mera konkret nämns här företagsevent och möjligheten till körning på halkbana samt utökade möjligheter till körkortsprov.

Ett motorcentra

Bård Bergsjö å sin sida ville göra Westlanda till ett ledande motorcentra i Sverige. Förutom flygplatsverksamheten vill han inledningsvis bygga en slinga för träning och övningskörning i asfaltsracing. Bergsjö är vid denna tidpunkt ägare av Gelleråsen AB, vilka driver Karlskoga Motorstadion. Denna verksamhet har han vid denna tidpunkt enligt skrivelse varit involverad 26 år i och har under dessa år tillsammans med partners investerat 20 miljoner kronor. Bergsjö nämner också bland annat möjligheten till cykeltävlingar, rullskidor, löpning, luftsport och konserter med mera inom ett framtida Westlanda.

Johansson trodde att flygverksamheten kan bedrivas som tidigare tillsammans med det nya, Bergsjö ville driva flygplatsen vidare åtminstone ett år till då han under detta år ville marknadsföra Westlanda innan eventuella beslut om förändringar skulle ske.

Bård Bergsjö.
Bård Bergsjö. Foto: Privat

”Minns inte”

Trots att Bård Bergsjö bjöd mer än Lennart Johansson inom anbudstiden och trots att inriktningarna i mycket var de samma blev det Johansson som vann anbudet.

Dåvarande kommunalrådet Claes Pettersson (S) säger så här om anbudsförfarandet:

– Jag kommer inte ihåg i detalj varför norrmannen inte godkändes.

”Plötsligt blev det slut”

Arvika Nyheter har pratat med Bård Bergsjö, han blev besviken när han inte fick köpa Westlanda flygplats men säger samtidigt att livet måste gå vidare.

– När man lagt ett seriöst bud och inte får köpa blir man besviken, fast jag hade ju inga resurser att lägga på advokater eller dylikt för att driva detta vidare.

– Jag hade flera möten med den kommunala administrationen som var positiva men plötsligt blev det slut. Vad som hände vet inte jag.

Läs tidigare del i AN:s granskning av Westlandaaffären:

Efter sju år: Arvika ännu lagfaren ägare till flygplatsen

Artikeltaggar

Anna WikstrandArvikaArvika kommunClaes PetterssonEkonomiTrafik

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.