Jan Wettmark (M) vill att översvämningsskyddet i sundet stängs vid en lägre vattennivå än idag. Motivet är att han vill freda området runt stadsparken helt från vattenmassorna.
Vid den senaste översvämningen hann vattnet ta sig upp på gång- och cykelvägar i stadsparksområdet innan översvämningsskyddet i sundet mellan Kyrkviken och Glafsfjorden mobiliserades och användes.
Onödigt och senfärdigt, tycker Jan Wettmark, och anser att skyddet måste aktiveras tidigare och vara fullgott nu när kommunen byggt ett översvämningsskydd för en ansenlig summa pengar.
För att få till en förändring har Wettmark motionerat i frågan, vilket han gjort till kommunfullmäktige.
– Idag ligger brytpunkt ungefär i höjd med Kattvikens stenmur mot stadsparken och nu hann vattnet rinna över kanten och skapade ett antal dagar med avstängning av gång-och cykelvägar i stadsparken och ut till Viksholmen som följd. Ska inte behöva hända, säger Jan Wettmark.
Experterna får avgöra
I den dom från mark- och miljödomstolen som reglerar översvämningsskyddet står det att Arvika kommun har tillstånd att stänga översvämningsskyddet när vattenståndet i Kyrkviken riskerar att överskrida 47 meter över havet. Kajkanten vid Kattviken mot stadsparken ligger på ungefär den nivån över havet. När mobiliseringen nu skedde var vattennivån 47,23 meter över havet.
– Hur mycket brytpunkten ska sänkas överlåter jag till expertisen att hantera. Huvudsaken är att promenad- och cykelvägarna i stadsparken och dess omgivningar skyddas för framtida översvämningar, säger Jan Wettmark.
Med i utvärdering
Den som fattar beslutet att stänga översvämningsskyddet är räddningschefen Mattias Larsson. Han säger så här om Wettmarks motion.
– I räddningstjänstens utvärdering av hanteringen av de höga flödena kommer vi bland annat att utvärdera när beslut om mobilisering bör fattas. Utifrån den utvärderingen kommer beredskapsplanen och beslutsunderlaget för detta att formuleras.
350 000 kronor
Den mobilisering som gjordes på nyårsafton var ingen fullständig sådan utan Arvika kommun kallar det en halv mobilisering. Enligt dagens beräkningar kostar en full mobilisering inkluderat nedmontering cirka 350 000 kronor. Driften vid en full mobilisering beräknas kosta 320 000 kronor per vecka.
Det som kostar är bland annat lastbilar, kranlastbilar, mobilkran, dykare, el, drivmedel och eventuell övertid för egen personal och entreprenörens personal.
– Vi kommer att revidera de kalkylerna för vi vet redan nu att vi kommer att kunna sänka de kostnaderna. Vi ser förbättringar vi kan göra i vårt mobiliseringsarbete, säger Elin Alsterhag, chef teknisk stab Teknik i Väst AB.
Blev arga
Jan Wettmark hoppas på att mobiliseringen av översvämningsskyddet sker med mera framförhållning framöver.
– Jag går ju i det här området i stort sett varje dag. Nu mötte jag folk, de var förbannade. Trots att vi har ett översvämningsskydd för många miljoner blir det översvämmat, sa de.
Fotnot: När översvämningsskyddet mobiliseras stängs alla öppningar, bland annat de två i farledens mitt samt att en påbyggnad av skyddet kan göras vid behov. Själva skyddets krön (körbana) ligger på 48 meter över havet men kan byggas på till 50,5 meter över havet. Vid den stora översvämningen år 2000 nådde vattenmassorna 48,88 meter över havet. Översvämningsskyddet har också pumpar som kan pumpa vattnet från Kyrkviken ut i Glafsfjorden.