Hoppa till huvudinnehållet

Konsten tog Anna från Charlottenberg till London

Publicerad:
Reporter Kerstin Herö
Kerstin Herö
kerstin.hero@arvikanyheter.se
Anna Tuhus på sin barndoms gata i Charlottenberg.
Anna Tuhus på sin barndoms gata i Charlottenberg. Foto: Kerstin Herö

Anna Tuhus växte upp i Charlottenberg, men flyttade vidare i ungdomsåren för att utbilda sig inom konst och design. Sedan snart sex år bor hon i London. Men just nu är hon tillbaka på sin barndoms gata och under juni kommer hon att ställa ut på biblioteket i Charlottenberg.

Genom åren har hon rört sig mellan flera olika konstformer och uttryck, smyckesdesign, textil, grafik, dikter, foto, rörlig bild, installationer och digital design. Och hon har gått från mer traditionell konst och konsthantverk till mer utforskande och processbaserad konst.

Vi kommer att prata om gamla Tallmoskolan, där Anna Tuhus tillbringade en stor del av sin skoltid. Förutom de två sista åren, då den hade ersatts av Gunnarsbyskolan. Det var sen, efter högstadiet, som hon lämnade Charlottenberg.

– Jag flyttade när jag skulle börja på gymnasiet. Jag ville studera ett program med konstnärlig inriktning. Och jag ville ut i världen. Jag hamnade i Östergötland på ett gymnasieprogram för guldsmide. Efter gymnasiet flyttade jag till Malmö för att läsa mönsterkonstruktion och textil design. Sen flyttade jag till London därifrån.

Central Saint Martins

I England har hon studerat tre år på Central Saint Martins i London, en högskola för konst och design. Därefter jobbade hon en period med lite allt möjligt innan hon valde att fortsätta studierna och påbörjade den masterutbildning på Royal College of Art som hon håller på med nu.

– Men på grund av corona har jag fått göra ett uppehåll.

Detalj ur tyg som Anna Tuhus designat och tryckt. Silkscreen.
Detalj ur tyg som Anna Tuhus designat och tryckt. Silkscreen. Foto: Kerstin Herö

Charlottenberg har förändrats en del sedan hon flyttade. Även om "hennes" gata är sig lik och hennes pappa bor kvar i huset där hon är uppväxt. Hon har varit här sen mitten av mars.

Utställningen på biblioteket var planerad sen tidigare, men hon skulle inte ha stannat så länge i Sverige, om det inte varit på grund av corona.

Även skolan där hon undervisade vid sidan av studierna slog igen tillfälligt.

– Jag tog ett snabbt beslut och på bara en dag plockade jag ihop mina grejer och åkte. Många av mina vänner stack också därifrån.

Hon bodde i ett hus som hon delade med några andra, ett vanligt sätt att skaffa boende i London. Men det lämnade hon när hon reste till Sverige.

– Nu undervisar jag igen, på distans, och i mindre skala. Min chef beslutade att öppna skolan igen. Jag har en verkstad här i mitt gamla flickrum.

Därifrån kan hon genomföra sina lektioner i London. Hon undervisar vuxenstuderande, främst i sömnad, men även i enklare smyckestillverkning och andra hantverk.

Gammalt och nytt

Vid sidan om distansundervisningen ligger allt fokus just nu på utställningen i Charlottenberg.

En del av utställningen blir retrospektiv, en tillbakablick på vad hon gjort tidigare med sin bakgrund inom smyckesdesign och textil konst.

Men sen blir det också en del verk som är mer knutna till hennes nuvarande skapande i London som inrymmer lite mer experimentell konst och design. Hennes master är inom "Information Experience design", där hon jobbar med olika metoder och material.

Hösten 2019 ställde hon ut ett projekt från sin masterutbildning på The Barbican Center, en välkänd kulturinstitution i London.

En väv som hon vävt på sin farmors gamla vävstol.

– Det är en liten bordsvävstol. Jag var här och hämtade den.

Men annars var det ingen traditionell väv, utan lika mycket en ljudinstallation. Vissa inslag i väven bestod av metalltrådar.

– Det är lika mjukt som garn, men leder elektricitet.

Med hjälp av en kodad platta och en mp-3-spelare kunde besökarna via hörlurar kopplade till väven höra henne läsa en dikt som hon skrivit.

Gripande historia

Hemma hos hennes pappa i Charlottenberg står en av hennes installationer som hon gjorde efter att ha blivit inbjuden till en utställning på The Foundling museum i London som berättar historien om ett barnhem som grundades på 1700-talet för fattiga och övergivna barn.

En installation som hon gjorde till en utställning på The Foundling museum i London. Den har en gripande historia.
En installation som hon gjorde till en utställning på The Foundling museum i London. Den har en gripande historia. Foto: Kerstin Herö

Installationen består av små hasselnötter gjutna i brons, tillsammans med en hammare i körsbärsträ och en kub med ett hål i, där man kan lägga en nöt och knäcka den. Det finns en gripande historia bakom verket.

– När mamman lämnade sitt barn på barnhemmet var hon även tvungen att ge ett objekt. Om hon ville ha tillbaka sitt barn senare var hon tvungen att beskriva objektet. En mamma hade inget annat att ge än en hasselnöt. Tänk att vara så fattig.

För Anna Tuhus är inte det estetiska det viktigaste, utan att det hon gör ska ha en djupare mening.

– Det är typiskt för mitt sätt att jobba, det finns mycket tankar och research bakom.

"Hasselnötterna" kommer hon att ta med och visa på utställningen i Charlottenberg.

I närmiljön

Samtidigt har hon hållit på med nya projekt som är baserat på närmiljön och som också ska ingå i utställningen.

– Jag har varit ute jättemycket i skogen häromkring medan jag varit hemma.

Hon har satt upp varp i skogen mellan några träd och hon har grävt ner garn i lera för att det ska ta färg. Den processen ska leda fram till en väv.

Hon fotograferar mycket, men det är väldigt sällan hon visar upp något av det.

– Jag använder det mycket som inspiration och i researchsyfte.

Men lusten att visa upp bilderna har ökat och det kan bli mer av det framöver.

Anna Tuhus har medverkat i flera utställningar under sin studietid. Hon har även deltagit i tävlingar, där konstnärer eller konststudenter bjudits in. Hon vann en tävling i Nederländerna 2017 under tiden hon gick på Central Saint Martins i London. Och hon gjorde det med plattor för inredning. De var tillverkade av trä med blommönster utskuret med laser och med inlägg av kompakt kolpulver. Verken som deltog i tävlingen skulle på nåt sätt knyta an till regionen som varit ett utpräglat koldistrikt.

Hennes examensarbete på Central Saint Martins bestod av stenar från olika platser i världen, insamlade av hennes resande vänner, och som hon försiktigt bearbetat och format till stora hängsmycken.
Hennes examensarbete på Central Saint Martins bestod av stenar från olika platser i världen, insamlade av hennes resande vänner, och som hon försiktigt bearbetat och format till stora hängsmycken.

Hennes examensarbete på Central Saint Martins bestod av stenar som hon försiktigt bearbetat och format till hängsmycken.

– Jag bad mina vänner plocka med en sten när de var ute och reste. Bara en vanlig sten från marken och ta med den hem.

Det blev med tiden ett 30-tal stenar från många platser i världen. De var aldrig tänkta att användas som smycken, för de var för stora och tunga att bära för det.

– Utan jag hängde dem tillsammans som en installation.

Den har varit utställd både på ett välkänt galleri för konstsmycken i Nederländerna och på ett par gallerier i London.

Någon gång i sommar eller i början av hösten planerar Anna Tuhus att återvända till London.

Brexit, Storbritanniens utträde ur EU, gör att villkoren för svenska medborgare som bor i i landet kommer att förändras och hon håller därför på att söka uppehållstillstånd. Det behövdes inte tidigare.

Kan du beskriva hur en vardag i London ser ut för dig?

– Jag vaknar vid sju, tränar och äter frukost. Sen är jag i min verkstad på universitetet vid tio och är kvar till tio på kvällen. De dagar jag jobbar går jag dit på eftermiddagen och kommer hem vid tio då också.

Och om du kan ta ledigt någon dag, vad gör du då?

– Det är mycket utställningar man går på. Och jag tycker om att bara gå runt på gatorna i London. Ibland går vi på puben.

Vänskapskretsen är internationell. Hon har fått mycket nya vänner genom sina studier.

Under hösten kommer hon att fortsätta undervisa i London. Hon har även varit i Indien tidigare och föreläst på en högskola. Och i fjol somras tillbringade hon tre månader i landet för att, som en av ledningsgruppen, förbereda en konferens om hållbart mode. Den ägde rum i januari i år.

Anna Tuhus har bott i London i sex år och studerat och jobbat.
Anna Tuhus har bott i London i sex år och studerat och jobbat. Foto: Kerstin Herö

Sin masterutbildning kan hon inte slutföra förrän nästa år. Det som återstår är examensarbetet.

Utställningen på biblioteket, Futurelovers 2020, i Charlottenberg visas till och med slutet av juni. Den kommer också att visas digitalt på nätet.

Vernissage den 8 juni.

Artikeltaggar

CharlottenbergNöje/Kultur

Så här jobbar Arvika Nyheter med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.