Insändare: Mobiler som hjälpmedel på skoltid

Insändare
PUBLICERAD:
Insändarskribenten anser att man borde få använda mobil på skoltid.
Foto: Jessica Gow/TT
Jag tycker att elever borde få använda mobiler på skoltid för att snabbt kunna göra saker som att kolla schemat, stämma träff med kompisar och så vidare.

Dessutom är mobilerna ett bra hjälpmedel. Man kan ta reda på information via internet och skriva ner saker som man ska komma ihåg. Många lärare låter även eleverna använda mobilen för att ta kort på tavlan och läxan, och då tycker jag att man borde få använda dem även på rasterna för att ta reda på information och skriva ner viktiga saker, eller räkna ut något.

Vissa skolor erbjuder visserligen chromebook som hjälpmedel i skolan. Därför behöver man inte mobilerna, menar många lärare. Jag håller med om att chromebooken är ett bra verktyg för att skriva ner saker, göra google-presentationer och så vidare, men mobiler är bra på sitt eget vis och det går oftast snabbare om man ska kolla något litet. Ett av argumenten till att förbjuda mobiler i skolan kan vara att eleverna inte kan ta ansvar för mobilerna, men det hjälper inte. Om en elev inte kan ta ansvar för sin mobil-enhet, så kan den förmodligen inte heller ta så stort ansvar för datorn. Kanske spelar man spel på lektionen, eller gör något annat än det man ska. Problemet är inte mobilerna, utan hur mycket ansvar eleverna tar för dem.

Med tanke på att många saker i vår vardag har digitaliserats den senaste tiden, till exempel läxor online, datorer i skolan och projektor i klassrummen, så tycker jag att det är rimligt att elever kan få ha mobiler som ännu ett hjälpmedel i den digitala världen. Vi måste följa med vår tid och utnyttja de hjälpmedel som vi har, istället för att förbjuda dem. Enligt vice riksbankschef Cecilia Skingsley leder digitaliseringen till ökad produktivitet.

På Skolverkets hemsida står bland annat att mobiltelefoner kan vara både bra och dåligt för skolarbetet. Till exempel kan elever på gymnasiet använda mobiler under lektionstid för att skriva ner och söka upp information, men det kan också vara dåligt om eleverna inte kan ta ansvar för mobilerna och använder dem på ett sätt som är negativt för skolarbetet, som att man förlorar koncentration och inte lyssnar på läraren.

Ibland om internet inte fungerar eller är väldigt dåligt kan det vara väldigt effektivt att använda mobilen där man med hjälp av mobilnätet snabbt och enkelt kan få tag på information. Enligt Internetstiftelsens rapport “Svenskarna och internet” 2018 använder uppåt 90 procent av svenskarna internet via mobilen.

Att låta elever använda digitala mobiler är dessutom bra ur ett ekonomiskt perspektiv. Med miniräknare, anteckningar, enkäter och schema i mobilen behöver skolan inte köpa in nya saker eller slösa på papper, vilket också skulle vara bra för miljön. Enligt Vismas rapport “det digitala samhället” i Juni 2017 tror 7 av 10 bland 1400 av landets privata och offentliga verksamheter att digitalisering är bra för miljön.

Jag tror att det hela handlar om hur mycket ansvar eleverna tar. Mobiler är relativt nytt och vi vet inte hur vi ska anpassa oss till den plötsliga digitaliseringen. På gymnasiet tar eleverna förmodligen mer ansvar än i mellanstadiet, eftersom man är äldre och saker kan få större konsekvenser, men enligt Svenska dagbladet tycker läraren Henrik Birkebo att elever bör förstå det egna ansvaret. Lösningen är alltså inte att ta bort mobilerna, utan att skolorna lär eleverna att förstå och ta ansvar för de digitala hjälpmedel som finns i det moderna samhället.

Sakeus Berg

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.